Meddelande

Minska
No announcement yet.

"Snatteri-stöld" för 3000 kr, vad blir straffet?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Snatteri-stöld" för 3000 kr, vad blir straffet?

    Jag vet en viss man som stal för 3000 på en butik.
    Han tjänar över 300 000 / år och har en prick
    för snatteri men det var över 5 år sedan.

    Han har ett presigefyllt arbete där han behövs,
    en lägenhet/stort lån och barn som bor hemma.
    Dessutom ville han resa till New York om ett tag.

    Vad kan straffet tänkas bli?

    Tacksam för svar.

  • #2
    Jag tror domstolen struntar i om "han" vill åka till New York....

    Om omständigheterna är sådana att han döms för snatteri (BrB 8:2) istället för stöld (BrB 8:1), så får han räkna med nånstans 50-100 dagsböter. Med "hans" inkomst blir i dagsbot i runda slängar 300 kronor, så det blir väl 15-30.000 gissar jag, fortfarande beroende på omständigheter och hur domstolen bedömer hans tidigare snatterier osv.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

    Kommentera


    • #3
      Funderingar

      Danne V skrev: Visa inlägg
      Jag tror domstolen struntar i om "han" vill åka till New York....

      Om omständigheterna är sådana att han döms för snatteri (BrB 8:2) istället för stöld (BrB 8:1), så får han räkna med nånstans 50-100 dagsböter. Med "hans" inkomst blir i dagsbot i runda slängar 300 kronor, så det blir väl 15-30.000 gissar jag, fortfarande beroende på omständigheter och hur domstolen bedömer hans tidigare snatterier osv.
      Tror jag med domstolen struntar i, för han får väl ny prick?

      Jag är långt ifrån insatt så skulle du kunna förklara för mig vad "dagsböter & Dagsbot" är? Måste man betala de varje dag eller vad menas med dem?
      Samhällstjänst är inget alternativ för honom då?

      Fast jag förstår inte riktigt hur han ska ha råd att betala 30 K när han har en familj att ta hand om, eller okej skulle han åka till New York får han väl betala böterna med de pengarna istället, men han får behålla sina lån fast inte låna för att betala böterna?

      Kommentera


      • #4
        jbabyj skrev: Visa inlägg
        Tror jag med domstolen struntar i, för han får väl ny prick?

        Jag är långt ifrån insatt så skulle du kunna förklara för mig vad "dagsböter & Dagsbot" är? Måste man betala de varje dag eller vad menas med dem?
        Samhällstjänst är inget alternativ för honom då?

        Fast jag förstår inte riktigt hur han ska ha råd att betala 30 K när han har en familj att ta hand om, eller okej skulle han åka till New York får han väl betala böterna med de pengarna istället, men han får behålla sina lån fast inte låna för att betala böterna?
        Dagsbot (singularis) och dagsböter (pluralform av samma ord alltså) är en bot som är relaterad till bruttoinkomsten. Ju mer man tjänar, ju högre blir den alltså. Man brukar räkna med en tusendel av årsinkomsten per dag. Givetvis lite beroende på om man t.ex. har 1 eller 14 barn osv.

        Domstolen bestämmer antalet dagsböter, som alltså blir vad det blir. Tjänar man 300.000 blir det ungefär 300 spänn/dag. Tjänar man 2.000.000 blir det 2.000/dag.

        Man betalar inte varje dag, utan en klumpsumma. Han får visst låna för att betala böterna om banken går med på det. Varför skulle han inte få det?
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #5
          snatteri eller stöld

          Hej! min kompis har gripits för stöld på en varuhus, hon har tagit en schal men dem anklagar henne för att tagit andra sake också. Vakten har sagt att dem har set henne genom kameran. fast grejerna är hennes. kan hon åka fast för stöld? grjer som var i hennes väska är värda 2350 säge dem. kan hon få fängelse?

          Kommentera


          • #6
            Snatteri är faktiskt också stöld, fast en mildare form. Gränsen går ungefär vid ett värde på 1.000 kronor. Straffet kan ge fängelse upp till 6 månader, även om det är sällsynt. Böter är vanligare.

            Men åklagaren ska kunna bevisa att hon snott grejerna. Säger hon att en del prylar är hennes, så är det inte hon som ska bevisa detta, utan åklagaren som ska bevisa motsaten. Frågar dom om dom prylarna så behöver hon alltså inte ens svara (vilket faktiskt rekommenderas).
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera

            Working...
            X