Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bara jag som tycker att det var bättre förr? ;)

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bara jag som tycker att det var bättre förr? ;)

Hej!

Är det bara jag som tycker att navigeringen flöt på mycket bättre i förra forum-versionen?

Jag hade hellre sett en "Senaste inlägg" än "Nya inlägg" högst upp.

Nya inlägg kommer automatiskt överst i ett senaste inlägg-klick.
    Nu får jag klicka fyra-fem gånger för att komma dit jag vill i stället för två.

Jag vet att det finns en dagens inlägg, men det är inte heller vad jag vill åt och ligger dessutom i en undermeny. Jag vill ha en Senaste inlägg-knapp i menyn ovan som listar alla inlägg sorterade efter senast uppdaterad, samt med sidnavigering bakåt i tiden.

Nya inlägg är bara bra direkt när man går in på wF, men har man läst igenom alla nya inlägg utan att svara så måste man sedan böka sig runt och hitta dem eftersom de inte längre finns i nya inlägg-listan.

Jag kan ju omöjligt vara ensam om att tycka detta?
    Last edited by bassebhu; 2011-09-16, 13:24.
    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Grattis

Det verkar inte som om någon annan har reagerat på just det. Jag navigerar så att jag först klickar på det fetstilta (olästa) under Nya trådar. Sen i Nya inlägg högst upp till vänster om det finns olästa inlägg.

Då det har gått ett år och två månader sedan senaste omstruktureringen och man vant sig vid det nya är det ju inte så lätt att direkt komma ihåg hur det var tidigare. Vad jag främst minns av den förra versionen är att det var fler avdelningar i Diverse forum (tror jag att det hette men nu heter det Livet utanför), t ex Mat, Filmer, Djur och natur, vilka nu hamnat under Övriga frågor.

Du hade nog fått en annan respons om du skapat tråden strax efter omstruktureringen då folk fortfarande hade i färskt minne hur det var tidigare, d v s medan du fortfarande var 24 år .

Kommentera

Det är framförallt en "finess" som jag inte begriper mig på alls. Tvärtom tycker jag den är något av det mest bakvända jag stött på när det gäller användarvänlighet.

Exempel:

Jag vill kolla in trådar om t.ex. politik. Från förstasidan väljer jag "Livet utanför", därefter "Politik" och upp kommer en sida som visar att ämnet bara innehåller en enda tråd: "Viktigt".

(Dessutom: I breadcrumbs står det "webForum > Livet utanför > Hobby & Intressen". Det saknas "Politik" sist i den kedjan.)

Men om jag går tillbaka till förstasidan igen och klickar på "Livet utanför" så ser jag ju i högerspalten att ämnet "Politik" innehåller hela 1.133 trådar.

Jag fattar bara inte vitsen med att dölja trådarna. Vad är anledningen? Om man inte börjar söka och jiddra, hur är det tänkt att man över huvud taget ska kunna hitta/läsa trådarna?

Och givetvis undrar jag ju om ingen annan retat sig på det här? Eller ens märkt det?
      Last edited by Danne V; 2011-10-03, 09:41.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

Kommentera

Danne, du väljer själv om du vill se alla trådar eller följa forumets standardbegränsning.

http://www.webforum.nu/profile.php?do=editoptions

Titta på de alternativ du har under "Alternativ för trådvisning".
        @aviddevguy

Kommentera

@nders skrev: Visa inlägg
          Danne, du väljer själv om du vill se alla trådar eller följa forumets standardbegränsning.

http://www.webforum.nu/profile.php?do=editoptions

Titta på de alternativ du har under "Alternativ för trådvisning".
          OK, det hade jag inte en aning om. Jag har varit medlem i en bra bit över hundra olika forum under årens lopp, och har aldrig stött på något liknande.

Sannolikt är det fler medlemmar (och gäster!) som ser samma ynkliga lista som jag gör och därmed dömer ut wF som saligen insomnat och därmed ointressant, dvs ett av skälen till den låga aktiviteten.

Jag har alltså inte valt någonting i den inställningen, utan tydligen använt det förvalda "Använd forumets standard", vad det nu är - eftersom förklaring saknas. Jag föreslår att ni omgående ändrar standard till att visa ALLA trådar (och samtidigt förklarar vad "standard" är).

Om man inte är super-geek eller har tid att grotta ner sig i varenda knapp och inställning man stöter på överallt på webben, så är det exakt sådana här "finesser" som skapar irritation och problem.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

aha, ja men det var ju nån förändring på just startsidan för några år sedan. Hade själv nån kommentar om det där då och det visade sig ordna sig. Nuså listas de senaste 20 trådarna på startsidan och skulle nån försvinna därifrån som jag vill åt för jag skrev nåt som jag vill följa upp då tar jag helt enkelt sökfunktionen och söker på mig själv
            dannesholk.se

Kommentera

Det är ju äldre trådar som dols. Under Visningsalternativ är (om man inte ändrat någon inställning) alternativet den senaste månaden valt under "Från". Det går att ändra. I Politik är det nu alltså mer än en månad sedan någon skrev ett inlägg i en tråd som inte kallas Viktig.

En ny fråga uppkom nu. Hur gör man en tråd viktig? Blir den det automatiskt om man inleder rubriken med "Viktigt:" (absolut nödvändigt att stava rätt då), eller? Just det har jag aldrig direkt tänkt på förr .

Kommentera

Det är bara moderatorer / forumvärdar / forumansvariga som kan göra en tråd "viktig". Det kallas också att klistra en tråd. Om du ser klistrade trådar som är skapade av en medlem så beror det antingen på att någon med behörighet har klistrat tråden efter att medlemmen skapade den - eller att personen som skapade tråden var moderator / forumvärd / forumansvarig när han / hon klistrade tråden.

mvh
                @aviddevguy

Kommentera

I fotografering var det således viktigt att klistra in Dagens bild Oktober 2011 eftersom vissa trodde att det fortfarande var september eller att Dryden (trådskaparen) bad om det, för han är ju medlem (åtminstone nuförtiden).

Kommentera

Forumvärd Zaiman klistrade den i morse då vi alltid (typ) har den aktiva "Dagens bild"-tråden klistrad där.
                    @aviddevguy

Kommentera

Ja, jag har för mig att det alltid för Dagens bild brukar stå Viktigt (Åtminstone under gällande månaden, till nästa Dagens bild skapas). Nu vet jag visst mer om det .
                      Last edited by b242569; 2011-10-03, 16:25.

Kommentera

Working...
                      X