Meddelande

Minska
No announcement yet.

Lösta och olösta trådar

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lösta och olösta trådar

    Jag har hittat hur man kan lösa trådar så att de hamnar under "Lösta trådar" längre ner än under "Olösta trådar", men även i lösta trådar är en textruta där man kan skriva. Kan inlägget skickas eller blir det felmeddelande? Ville inte pröva. Vad är annars den direkta skillnaden mellan lösta och olösta trådar?

  • #2
    Menar du "Snabbsvar"? Det postar ju ett helt vanligt inlägg i tråden. Bara för att den är löst så låses den ju inte tack och lov.
    resebloggen # twitter # instagram

    Kommentera


    • #3
      Hur låser man då trådar om man vill att de ska stängas? Är det forumledare som gör det?

      Kommentera


      • #4
        Varför låsa?
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

        Kommentera


        • #5
          Går det inte att stänga trådar? Jag har önskat att tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179609 ska stängas då jag tycker att den har gjort sitt nu.

          Kommentera


          • #6
            Nej, det går inte utan divine intervention.

            Hela grejen med ett forum är inte att skapa så många trådar som möjligt, utan att kunskapen finns kvar även för de som kommer till forumet efter att det senaste inlägget skrivits. Ofta finns följdfrågor som andra vill spinna vidare på, någon frågar hur det gick och så vidare.

            Av samma anledning raderar vi inte heller trådar, det går liksom emot hela idén med ett forum.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #7
              Nej, trådar låses inte utan vettiga skäl och bara för att en tråd är löst betyder inte det att man kan sluta föra en diskussion i den. Exempelvis skulle jag bli jätteledsen om min tråd som jag länkar till nedan, låses efter mitt accepterade svar. Som du ser finns det ett antal inlägg även efteråt.
              http://www.webforum.nu/showthread.ph...highlight=imac
              resebloggen # twitter # instagram

              Kommentera


              • #8
                ...och därför blir bland annat jag smått irriterad när folk postar en tråd med en fråga, för att en stund senare hitta svarat på annat håll och radera texten i inlägget och ersätta den med "Äh, jag hittade. Ta bort tråden.". Gör om, gör rätt och posta lösningen åt oss andra då istället, så sprider man ju kunskapen.
                resebloggen # twitter # instagram

                Kommentera


                • #9
                  Jaså. I o m att nya trådar ständigt tillkommer hamnar gamla längre ner så att de blir svårare att hitta när de är inaktuella i alla fall.

                  Kommentera


                  • #10
                    Sökfunktionen om man letar efter något specifikt?
                    resebloggen # twitter # instagram

                    Kommentera


                    • #11
                      b242569 skrev: Visa inlägg
                      Jaså. I o m att nya trådar ständigt tillkommer hamnar gamla längre ner så att de blir svårare att hitta när de är inaktuella i alla fall.
                      Om man inte använder sökfunktionen alltså, om det var det du menade?

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag kanske ska svara på din ursprungsfråga, som ingen verkar ha gjort än.

                        Skillnaden på en löst och olåst tråd är att trådskaparen (eller moderator/forumvärd) accepterat ett av de lämnade svaren som tillräckligt för att lösa trådskaparens frågeställning. Alla trådar går fortfarande att posta i.

                        I övrigt förstår jag inte riktigt var du vill komma.
                        resebloggen # twitter # instagram

                        Kommentera


                        • #13
                          Tack. Nu löste jag även denna tråd.

                          Kommentera


                          • #14
                            Som Dryden säger, trådar stängs inte utan en bra anledning.

                            Meningen med lösningsfunktionen är att markera ett inlägg som lösning för att andra lättare ska kunna hitta svaret på frågor. Att markera ett svar som lösning har följande effkter:
                            • Ett inlägg som är markerat som lösning får en annan färg samt en ram i trådlistningen. Därför är det bra att markera rätt svar som lösning.
                            • De "seriösa" forumen är delade på mitten med olösta trådar överst och lösta trådar under. Meningen med det är att göra obesvarade trådar mer synliga.
                            • I sökfunktionen kan du välja att söka efter enbart lösta trådar.

                            Notera dock att det kan finnas saker att diskutera i en tråd även efter att den är löst. Därför låses inte trådar automatiskt bara för att någon markerar ett svar som lösning.
                            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                            Internklippning:
                            1) Snaggning av fångar.
                            2) Klippning frisörer emellan.

                            Kommentera


                            • #15
                              Frågor om webForum behandlas bäst och vackrast i "webForums funktioner" - jag flyttar därför tråden dit.

                              mvh
                              @aviddevguy

                              Kommentera

                              Working...
                              X