Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur ska omröstningar ske?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur ska omröstningar ske?

Omröstning las in i efterhand som ett test för att det var lite problem med en riktig omröstning med alternativ enligt nedan. Därför är inte omröstningen av hög kvalite p g a bristandetid. Omröstningen passar helst för dem som själva tänker skapa omröstningar. Betrakta helst översta inlägget på http://www.webforum.nu/showthread.php?t=179616 innan du röstar.

Det är olika regler för omröstninger. På http://www.webforum.nu/showthread.php?t=104327 står

Antal röster: 158. Den här omröstningen är stängd och på såväl http://www.webforum.nu/showthread.php?t=177709 som http://www.webforum.nu/showthread.php?t=143597 står

Antal röster: 35. Den här omröstningen är stängd

Finns det några regler? Webbforum borde kolla att ungefär samma regler för alla omröstningar gäller, att det t ex inte är trådskaparen utan wF som bestämmer efter vilken tid (eller möjligen antal röster) en omröstning får gälla. Som det är nu verkar det vara helt trådskaparens sak (funderade på att göra denna tråd till en omröstning men ändrade mig) vilket innbär att resultaten kan snedvridas. När det t ex var 35 röster i tråden om monarkin (samma antal för vilket två omröstningar av samma person stoppat på) ledde en åsikt men nu leder en annan åsikt och mellan 35 och 158 är det stor skillnad.

Jag anser att det vore bra om alla omröstningar skulle ske enligt samma regler, att det t ex hela tiden borde stå när omröstningen tar slut, ev att den kan förlängas om inte tillräckligt många svar kommit in inom en viss tid. Annars blir det lätt som trådskaparen vill ha det om denne skulle välja att stoppa den i ett läge där det är gynnsamt för just denne (som denne röstat). För alla riktiga omröstningar är det ju från början bestämt när de ska ta slut, och skulle det inte gå att ändra är mitt förslag att det skulle vara omöjligt att skapa omröstningstrådar och istället skriva vad man tycker om något och fråga andra i "vanliga" trådar.
    24
    Omröstningar ska vara i ett eget val separerat från tråd
    16.67%
    4
    Det ska vara omöjligt att ha en omröstning alltid öppen
    12.50%
    3
    Felmeddelande ska komma om man väljer att ha en omröstning öppen i mer än 30 dagar
    12.50%
    3
    Man får på wF inte svara nåt båg på en fråga utan att man själv eller nån annan dirkekt rättar
    12.50%
    3
    Jag bryr mig inte
    45.83%
    11

The poll is expired.

Last edited by b242569; 2010-06-11, 14:34. Anledning: jag ändrade hur jag tänkt

Vadå? Folkomröstningar? Omröstningar i föreningar? Något helt annat?
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

nitro2k01 skrev: Visa inlägg
      Vadå? Folkomröstningar? Omröstningar i föreningar? Något helt annat?
      Det blev lite tokigt först men jag hoppas efter redigeringen att det ser bra ut. Jag menar alltså omröstningstrådar här på wF. De följer inte riktigt någon bestämd regel utan kan stoppas när trådskaparen själv vill, vilket kan bli mycket partiskt och snedvridet resultat om trådskaparen inte skulle tänke på andra, OBS det gäller generellt och inte på något sätt för just monarki-tråden för vilken trådskaparen då inte ännu vridit efter eget tycke

Kommentera

Jag startade en omröstning tidigare och den stänger jag, eller låter vara öppen när/om jag får det resultatet jag vill ha.
        // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Nicrosoft skrev: Visa inlägg
          Jag startade en omröstning tidigare och den stänger jag, eller låter vara öppen när/om jag får det resultatet jag vill ha.
          Och så borde det absolut inte vara för frågor som skulle kunna tas upp i folkomröstningar som t ex utträde ur EU, republik m m. Det är därför jag efterfrågar en ändring. Att ingen har reagerat på detta tidigare .

Kommentera

Man kan visst inte i samma tråd både skapa omröstningen och skriva första inlägget i tråden utan får skapa omröstningen först och därefter klicka på Skriv inlägg och skriva första inlägget

Som alternativ hade jag tänkt mig (checkboxar där samme kan bocka i flera alternativ):

1) Allt är bra som det är.
            2) Ledningen på wF ska avgöra att alla omröstningar ska läggas ner efter en viss tid.
            3) Ledningen på wF ska avgöra att alla omröstningar ska läggas ner efter ett visst antal röster.
            4) Det ska hela tiden synas hur länge omröstningen gäller.
            5) Om ingen ändring skulle kunna gå att genomföra så ska altarnativet "Omröstning" tas bort från valet "Skapa ny tråd".

Jag skulle rösta för 2, 4 och 5.
            Last edited by b242569; 2010-06-09, 20:46.

Kommentera

[citat=b242569]Det är olika regler för omröstninger.[/citat]Det är samma regler som gäller för alla som skapar en omröstning. Däremot kan den som skapar omröstningen styra över en del saker t.ex. vilka svarsalternativ som skall finnas, om omröstningen skall vara öppen eller sluten och om den skall ha någon tidsbegränsning. Det går inte att automatiskt få en omröstning stängd efter ett visst antal röster.

[citat=b242569]Man kan visst inte i samma tråd både skapa omröstningen och skriva första inlägget...[/citat]Jo, det kan man. Det är t.o.m. omöjligt att starta en omröstning utan att skriva första inlägget.

[citat=b242569]Det ska hela tiden synas hur länge omröstningen gäller.[/citat]Den funktionen finns redan:
              Den här omröstningen kommer att stänga 2008-03-09 klockan 12:31
              http://www.webforum.nu/poll.php?do=s...lts&pollid=810

[citat=b242569]Att ingen har reagerat på detta tidigare[/citat]Det beror nog på att ingen annan tycker att det är ett problem.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

Kommentera

Man kan ju ändå vinkla sin egenhändigt ihopknåpade omröstning om man vill genom att ställa ledande frågor. Jag förstår inte vad det spelar för roll om trådskaparen "manipulerar" röstningen efter eget tycke och smak. Det är inte direkt folkomröstningar vi håller på med här på wF.
                Mitt företag

Kommentera

Varför skulle någon vettig människa lägga ned energi på att skapa en omröstning här och sedan försöka manipulera den för att avsluta med ett visst resultat? Finns det något som helst sätt att dra fördel av ett sådant resultat?

Ser omröstningar mest som en kul grej och som ett eventuellt komplement till en diskussion.
                  Break a rule!

Kommentera

På frågan om hur en omrästning skall ske.
                    Så skall man kunna välja på ett antal alternativ, en gång och under en maxad tidsrymd.
                    Öppet eller anonymt, om det är anonymt, kortare tid i öppenhet.
                    Livet är kort och Nu!
                    Läs mera!
                    !?

Kommentera

Web-Tor skrev: Visa inlägg
                      [citat=b242569]Det är olika regler för omröstninger.[/citat]Det är samma regler som gäller för alla som skapar en omröstning. Däremot kan den som skapar omröstningen styra över en del saker t.ex. vilka svarsalternativ som skall finnas, om omröstningen skall vara öppen eller sluten och om den skall ha någon tidsbegränsning. Det går inte att automatiskt få en omröstning stängd efter ett visst antal röster.
                      Den som skapar den borde bara bestämma över svarsalternativen samt om omröstningen ska vara öppen eller sluten liksom om flera alternativ (checkbox) eller ett (radioknapp) ska kunnna fyllas i.

[citat=b242569]Man kan visst inte i samma tråd både skapa omröstningen och skriva första inlägget...[/citat]Jo, det kan man. Det är t.o.m. omöjligt att starta en omröstning utan att skriva första inlägget.

När man först kollar verkar det då konstigt och om andra öppnar det under tiden mellan man skrev inlägget och är klar med omröstningen ser det ju oklart ut. Ska omröstningsalternativet finnas så borde det vara klarare regler för hur man gör så att det inte kan verka som att det inte fungerar. Ytterligare en sak wF borde ändra.

[citat=b242569]Det ska hela tiden synas hur länge omröstningen gäller.[/citat]Den funktionen finns redan:
                      Den här omröstningen kommer att stänga 2008-03-09 klockan 12:31
                      http://www.webforum.nu/poll.php?do=s...lts&pollid=810

[citat=b242569]Att ingen har reagerat på detta tidigare[/citat]Det beror nog på att ingen annan tycker att det är ett problem.[/QUOTE]

Det framgår då inte för alla omröstningar när de stänger. Det skulle vara bättre om det kunde framgå automatiskt från första inlägget. Du hänvisade till en stängd omröstning. Stod det så under hela tiden den varade? I någon liknande omröstning (när bocken brinner) har jag deltagit för ett par år sen, men minns inte i detalj. Det är då inget jättestort problem men kunde definitivt bli bättre. Hade det i monarki-tråden stoppats vid 35 så vann morakisterna men stoppas den nu vinner republikanerna. Att inga regler finns kan medföra helt olika resultat av omröstningen beroende på när trådskaparen stoppar den. Det är definitivt en nackdel som inte får gälla i verkliga omröstningar. Därför får ingen ta resultatet i monarki-tråden på stort allvar. Såväl monarkisterna som republikanerna kan ju p g a oklara omröstningsregler säga att de segrat i detta fall, men jag hoppas ledningen på wF vill se över hakarna gällande omröstningar i alla fall!
                      Last edited by b242569; 2010-06-09, 21:30.

Kommentera

Vunnit i en omröstning?
                        Med tanke på att så få röstar så kan väl ingen varken vinna eller förlora
                        Det intressanta med omröstningar, tycker jag, är att se att det finns olika åsikter, speciellt om man själv umgås i kretsar där det råder konsensus. Eller att det faktiskt finns fler som anser något annat än de som oftast skriver/är tongivande.

Tillägg:
                        Hur kan man vinna en omröstning som: Dödar du trådar?
                        Vad händer om man ”vinner”: Behövs fler tjejer på wF?
                        Last edited by MacWitty; 2010-06-09, 21:37.

Kommentera

[citat=b242569]Det framgår då inte för alla omröstningar när de stänger.[/citat]Nej, det beror på att inte alla omröstningar har ett slutdatum.
                          [citat=b242569]Stod det så under hela tiden den varade?[/citat]Ja.
                          [citat=b242569]Hade det i monarki-tråden stoppats vid 35...[/citat]Du verkar ha hängt upp dig på just siffran 35. Det är alltså en slump att två omröstningar avslutat på just 35 röster.
                          [citat=b242569]Att inga regler finns kan medföra helt olika resultat av omröstningen...[/citat]Det finns regler. Se mitt tidigare svar.
                          [citat=b242569]Därför får ingen ta resultatet i monarki-tråden på stort allvar. [/citat]Jag lovar.
                          [citat=b242569]Såväl monarkisterna som republikanerna kan ju p g a oklara omröstningsregler säga att de segrat i detta fall...[/citat]Ingen kan utropa sig till segrare innan omröstningen är avslutad. Och har inte omröstningen något slutdatum så är väl inte det hela världen?
                          /Tor
                          Jag och mina bilder.

Kommentera

muskot skrev: Visa inlägg
                            Varför skulle någon vettig människa lägga ned energi på att skapa en omröstning här och sedan försöka manipulera den för att avsluta med ett visst resultat? Finns det något som helst sätt att dra fördel av ett sådant resultat?

Ser omröstningar mest som en kul grej och som ett eventuellt komplement till en diskussion.
                            Det är då definitivt inte omöjligt att göra det men borde då vara svårare. Som monarkitråden är så hade ett stopp på 35 röster gett ett resultat men ett på 49 (som när detta skrivs) ett helt annat. Det kan även vara så att trådskaparen funderar på att avsluta den men drar ut, så klarare regler borde det då vara.

Jag har inte tänkt på olikheterna förrän jag själv blev intresserad av att skriva i monarki-tråden och fann då att det var betydligt mindre enhetliga regler än vad jag föreställt mig. Därför reagerade jag. Inte måste något ändras men huvudsaken är att inga riktiga folkomröstningar bygger på så här oklara regler.

Kommentera

b242569 skrev: Visa inlägg
                              Inte måste något ändras men huvudsaken är att inga riktiga folkomröstningar bygger på så här oklara regler.
                              Du kan andas ut. Inga riktiga folkomröstningar bygger på wF:s omröstningsregler.
                              Break a rule!

Kommentera

Working...
                              X