Meddelande

Minska
No announcement yet.

Angående hur olästa trådar sparas

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Angående hur olästa trådar sparas

    Hej

    Det har kommit in vissa rapporter angående att den gamla tekniken som webForum använde för att markera vilka trådar man läst är bättre än den nya.

    Jag vill först förklara hur det fungerade förut och hur det fungerar nu. Sedan tänker jag att vi sätter upp en omröstning, så vi får se vad folk föredrar.

    Den gamla tekniken använde cookies för vilka trådar du läst. När man varit inaktiv tillräckligt länge så att sessionen timar ut så anser forumet att alla trådar är lästa. Detta medför att mellan den tiden du lämnar webforum till dess att sessionen blir inaktiv så kan det komma in nya trådar som vid nästa besök inte är markerade som nya, trots att du aldrig har sett dem. Fördelen kan dock ändå vara att forumet anser att alla inlägg som du inte läste vid det aktuella besöket markeras som lästa.

    Den nya tekniken sparar alla dina lästa trådar i databasen, vilket gör att oavsett hur många gånger du loggar in eller ut så kvarstår inläggen som olästa tills du faktiskt har läst dem. Det finns dock en länk på startsidan för att markera alla trådar som lästa, som går att använda innan man loggar ut. Fördelen med detta är givetvis att du som besökare har full kontroll över vilka inlägg du har läst och inte. Men tekniken kan samtidigt upplevas som jobbig eftersom du måste markera alla inlägg som lästa manuell innan du lämnar webForum.
    23
    Den gamla cookiebaserade
    0.00%
    0
    Den nya databasbaserade
    100.00%
    23

    The poll is expired.


  • #2
    Jag röstar för den nya. Har stört mig ganska mycket på att jag missar trådar och svar som jag inte har läst med den gamla tekniken.

    Kommentera


    • #3
      Jag håller helt med föregående talare. Med den gamla tekniken missar man olästa trådar om telefonen ringer medan man bläddrar på forumet.
      http://tumba25.net

      Kommentera


      • #4
        Det tog några besök innan jag fattade/vande mig vid nya. Till en början var det knas, jag hittade inte trådar jag själv postat i t.ex., där jag var senaste postaren. Tidigare kom dessa också fram i listan. Numera föredrar jag nya, en förbättring nu när jag vant mig.
        http://gråimport.se

        Kommentera


        • #5
          Jag gillar också den nya tekniken bättre.
          /M@rre

          [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
          [Begrepps Joel]

          Och andra användbara Tegsuttryck

          Kommentera


          • #6
            Tycker också vi ska köra med det nya.
            Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
            ><((((º>

            Kommentera


            • #7
              Jag röstar inte än, ska se om man vänjer sig först.

              Men ännu längre bak i början fungerade ännu lite annorlunda, då var det inloggningen som satte tidpunkten på något sätt.
              Nästa gång du loggade in såg du allt som skrivits sen du senast loggade in, inte sen senaste gången du klickade på nån länk på forumet. Det medförde att du såg några trådar som nya två gånger, men du missade inga.
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera


              • #8
                Nytt nytt nytt!
                "The creative mind has a vast attic." ~ Leonard Mlodinow
                For redundant, see redundant.

                Kommentera


                • #9
                  Den nya, men jag gillar dock att ha en snabbknapp som listar efter senast uppdaterade trådar, lästa eller icke. Finns det?

                  edit// Dagens inlägg sorterade så så jag är nöjd!
                  bassebhu - din kompis bland kompisar

                  Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                  eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

                  Rapportera till bassebhu

                  Kommentera


                  • #10
                    17 - 0 hittills.

                    Det känns som att vi behåller den nya

                    Kommentera


                    • #11
                      Nya!
                      I awake to see that no one is free,
                      We're all fugitives,
                      Look at the way we live.
                      Down here, I cannot sleep from fear no.

                      Kommentera


                      • #12
                        Nya, men jag vill under "Nya inlägg" ha möjlighet att markera alla som visas på denna sida som lästa, så jag kan skumma igenom en sida, klicka på "Markera som läst" och så kommer nästa sida.
                        webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

                        Kommentera

                        Working...
                        X