Meddelande

Minska
No announcement yet.

Uppge sin egen kunskapsnivå i wF

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Uppge sin egen kunskapsnivå i wF

Skulle inte detta kunna vara en bra funktion på wF att man i sin profil/alias på något sätt kan ange/uppskatta sin egen kunskapsnivå (utifrån några vedertagna parametrar), för att man ska få rätt anpassad nivå på svaren?
    /DanneSt

Jag förstår inte riktigt hur detta ska kunna hjälpa egentligen.

1) Många kommer ange högre kunskapsnivå än vad de verkligen har.

2) Ibland ställer man frågor som kan vara väldigt enkla eller väldigt svåra. Om jag ställer en fråga i låt säga flash som jag kan nästan inget om. Sen visar min kunskapnivå att jag kan mycket (då jag kan mycket om php?). Hur blir det då? Med andra ord måste vi bedömma många olika kategorier. Jag har sett på vissa forum att de försökt med detta och det har aldrig fungerat bra.

3) Även om vi kör med flera olika katergorier och jag har satt en viss kategori till en hög nivå och sedan ställer en fråga som är väldigt svår. Vad vill jag ha, ett svar som är lätt och hjälper mig eller ett som är svårt och hjälper mig?

Tanken är god men jag tror detta blir svårt att genomföra på ett bra sätt. Tyvärr.

Kommentera

Hmm, du har nog rätt.

Jag försökte få en "second opinion" i denna tråd men lyckades inte (kanske beroende på mitt regelvidriga OT-tilltag!? ).
      /DanneSt

Kommentera

För egen del är det så att jag väldigt sällan konsulterar trådskaparens profil när jag läser inlägg. Så om den infon stod där skulle jag missa den. En bättre idé är väl att försöka sprida en vana att alltid ange den nivå man vill ha svar på i själva inlägget då? Då kommer man också ifrån problemet med att man kan "noll" om vissa saker och mycket om andra. Varje inlägg handlar ju bara om en sak.

Speciellt är det väl läge att ange om man är nybörjare på ett ämne eftersom man då vanligen behöver speciellt tydlig hjälp. Och - med vissa markanta undantag - tror jag att de flesta brukar ange det?

Kommentera

aasah skrev:
          För egen del är det så att jag väldigt sällan konsulterar trådskaparens profil när jag läser inlägg. Så om den infon stod där skulle jag missa den. En bättre idé är väl att försöka sprida en vana att alltid ange den nivå man vill ha svar på i själva inlägget då? Då kommer man också ifrån problemet med att man kan "noll" om vissa saker och mycket om andra. Varje inlägg handlar ju bara om en sak.

Speciellt är det väl läge att ange om man är nybörjare på ett ämne eftersom man då vanligen behöver speciellt tydlig hjälp. Och - med vissa markanta undantag - tror jag att de flesta brukar ange det?
          Hade tänkt mig en nivåangivare under nickn, men jag håller med dig!
          /DanneSt

Kommentera

DanneSt skrev:
            Hade tänkt mig en nivåangivare under nickn, men jag håller med dig!
            Ska det då vara en nivåangivare för varje forum?

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

stoffe-2k skrev:
              Ska det då vara en nivåangivare för varje forum?
              Ja, det var kanske en bra idé! Den skulle kunna vara så pass intelligent att den kände av vilket forum som man gjort inlägget i, och då visa nivån för just det forumet?
              /DanneSt

Kommentera

DanneSt skrev:
                Ja, det var kanske en bra idé! Den skulle kunna vara så pass intelligent att den kände av vilket forum som man gjort inlägget i, och då visa nivån för just det forumet?
                annars är det lite missvisande när jag skriver med "guro" titel i html forumet

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

Haha!!
                  /DanneSt

Kommentera

Guro?
                    @aviddevguy

Kommentera

Menar han Guru?
                      För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                      1. Muffling screams of frustration
                      2. Covering evidence of your ineptitude
                      3. Crying into.

Ubuntu forums
                      Umbraco é nice.
                      Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Kommentera

stoffe-2k skrev:
                        annars är det lite missvisande när jag skriver med "guro" titel i html forumet
                        Guro (http://sv.wikipedia.org/wiki/Guro)

Hoppas han menar Guru här..

tihi
                        För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                        1. Muffling screams of frustration
                        2. Covering evidence of your ineptitude
                        3. Crying into.

Ubuntu forums
                        Umbraco é nice.
                        Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Kommentera

ROFL!

Vi får hoppas på det.
                          @aviddevguy

Kommentera

Jag ogillar idén att man ska kunna ange sin egen kompetens på det sättet. Om man verfkligen vill framhäva något finns det en signatur att skriva i.
                            Vad jag däremot tycker kan vara vettigt är en indikator för de t ex 10 personer som har fått flest av sina svar accepterade som slutgiltiga i varje forum. Då skulle rankningen på något vara mer rättvisande. Då skulle man också kunna ha ett system som gör att färska svar räknas högre än äldre svar, för att ge nykomlingar en chans, om vissa har hundratals gamla accepterade svar liggandes på hög.
                            Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                            Internklippning:
                            1) Snaggning av fångar.
                            2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

...det är bättre om frågeställaren kan formulera frågan så man kan liksom gissa sig till var ribban ligger...
                              dannesholk.se

Kommentera

Working...
                              X