Meddelande

Minska
No announcement yet.

Spoiler

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spoiler

Jag saknar en spoilerfunktion. De som besöker Dvdforum vet antagligen vad jag syftar på, men för er som undrar så kan man se många exempel på den här: http://www.dvdforum.nu/forum/index.a...=77724&forum=4

Syftet med funktionen torde vara ganska uppenbar. Lite löjligt kan tyckas, men jag saknar den verkligen, och den borde väl inte vara allt för svår att implementera?

...och om funktionen redan finns så ber jag om ursäkt, för då har jag missat den.

Du menar att du föreslår att vi inför en wF-tagg som ger ett block där [spoiler]texen har samma färg som bakgrunden[/spolier] så att man kan skriva sina åsikter om t.ex. upplösningen i en film utan att folk som ännu inte sett filmen kan "råka" få se vad det står utan att först aktivt markera hela avsnittet så att texten ändrar färg och därigenom framträder läsbar?
    Last edited by jarvklo; 2004-05-02, 13:18.
    jarvklo.se

Kommentera

Detta har ju varit uppe en gång innan med, blev aldrig något av då. Men även jag tycker det hade varit en bra sak att lägga till.

Kommentera

[citat=jarvklo]Du menar att du föreslår att vi inför en wF-tagg som ger ett block där [spoiler]texen har samma färg som bakgrunden[/spolier] så att man kan skriva sina åsikter om t.ex. upplösningen i en film utan att folk som ännu inte sett filmen kan "råka" få se vad det står utan att först aktivt markera hela avsnittet så att texten ändrar färg och därigenom framträder läsbar? [/citat]
        Ja.

Kommentera

Han menar nog så. Det är dock ingen bra lösning eftersom det tar tid att markera text och vissa webbläsare kanske inverterar färgen istället för att ta fram texten. Då går det inte att få fram innehållet utan att kopiera till ett annat program.

En bättre lösning är att ha ett lager som visas genom ett klick på en länk.
          Mvh, Marcus

Vid problem med ovanstående inlägg, kontakta den ansvarige inläggsförfattaren.

Kommentera

Funktionen fungerar iallafall bra på dvdforum, där den är högst uppskattad.

Kommentera

Funktionen [spoiler]Döljer mig[/spoiler] användes flitigt under ett tag på ett annat vBulletin board där jag är medlem. Det funkade utmärkt. (Dock har de flesta medlemmar där IE som webbläsare.) Det kanske var skälet?

Men det finns ju en annan möjlighet. Lägg till en eller två färger att välja på i listan över möjliga färger: wFmörk och wFljus (eller wFfärg som själv håller rätt på vilken bakgrundsfärg inlägget får och sätter samma färg på texten). Denna variant funkar så länge det bara finns ett färgtema, vilket ju wF har.

Om färgerna wFmörk och wFljus var valbara skulle man enkelt kunna åstadkomma spoilerskydd så här:
              1) Posta den text som ej behöver skyddas. Allra minst "Spoiler nedanför!"
              2) Notera om svaret hamnade på en mörk eller ljus ruta. (Säg att det var en ljus ruta.)
              3) Redigera inlägget genom att lägga in spoilern innanför wFljus färg. (Annars wFmörk.)
              Resultatet blir ett fullkomligt osynligt textstycke i alla browsers. Det här fungerar utmärkt, jag har använt den modellen på det andra forumet nämnt ovan (innan spoiler-taggen programmerades in).

Sedan misstänker jag att wF:s två bakgrundsfärger är tillräckligt nära varann för att text i "fel" bakgrundsfärg ska vara praktiskt taget oläslig även om den inte blir helt osynlig.

Det bästa med denna variant är att det inte kräver införande av någon ny funktion, bara två nya färger.

Kommentera

Min variant behöver inte heller innebära någon ny funktion. Den skulle kunna införas på samma sätt som nya färger.

Jag har gjort ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Där kan man också ge en kommentar om vad den dolda texten innehåller.

Exempel: http://member.webforum.nu/Marcus%20E/doldex.html

Jag måste bara komma på hur man kommer åt lagret utan att ange id.
                Mvh, Marcus

Kommentera

Personligen skulle jag föredra en spoiler som jag kom åt med markering före en via länk. Men det är säkert individuellt...

Kommentera

Motivera gärna varför du föredrar det. Ett klick går snabbare än en markering.
                    Mvh, Marcus

Kommentera

[citat=Marcus E]Motivera gärna varför du föredrar det. Ett klick går snabbare än en markering. [/citat]Nja... För att klicka trycker du ner knappen och släpper den. En markering är samma sak, bara att du flyttar musen under nertryckningen. Går det fortare? Kanske... Men vid klicket kommer ett nytt fönster att öppnas och när du läst klart måste detta fönster stängas. Skulle tro att slutresultatet tidsmässigt blir ung. detsamma exklusive laddningstid.

Vid klick på länk kommer antingen sidan att laddas om och det nya meddelandet visas ensamt på den nyladdade sidan. Eller så laddas ett helt nytt fönster. I båda fallen får det en del oönskade sidoeffekter. För alla som inte har bredband är det ett elände när man ska vänta på att ännu ett fönster ska ladda... Men även när man har bredband och laddandet går fort så får man ett extra fönster på kuppen. Det kan bli svårare att få överblick över en diskussion som går över flera meddelanden. Säg att flera personer i rad har gömt info om samma film/bok... vad det nu kan vara, och man vill läsa alla dolda meddelanden och sedan kommentera dom. Om det är dold text i samma sida kan man enkelt markera hela klabbet på en gång och läsa uppifrån och ner, som vilka andra inlägg som helst. Om det däremot döljs av länkar måste man öppna alla fönster successivt och sedan hoppa mellan dem och hoppas att ordningen bibehålls - alternativt öppna och stänga alla dessa fönster ett i taget och komma ihåg vem som sa vad....

Kommentera

aasah: Testa mitt exempel så märker du att det inte är så som du säger. Klickar man på länken öppnas texten i samma fönster precis under länktexten. Exempelsidan öppnas dock i ett nytt fönster men det betyder inte att exemplet som finns där gör det.

Att markera text tar längre tid än att klicka på musen en gång. Det är dessutom smidigare.
                        Mvh, Marcus

Kommentera

Jag är för Marcus E's lösning. Jag tycker dock att lagrets storlek ska reserveras (visibility: hidden, annars blir det så rörigt när allt rör på sig om man vill göra ett lager synligt.

Kommentera

http://www.webforum.nu/showthread.ph...hreadid=77382&

Jag är fortfarande för en spoilerfunktion, hur den än må fungera.

Kommentera

Jag modifierade Marcus E's exempel för att demonstrera hur jag hade tänkt mig: http://member.webforum.nu/4672/doldex.htm

Kommentera

Working...
                              X