Meddelande

Minska
No announcement yet.

kemisk kylväska

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • kemisk kylväska

    Hej! Jag har sett någonstans en kylväska som man inte kyler ner, utan som man kan sätta på när som helst. Man lägger i en läsk i väskan (som ser ut som ett rör) och trycker på en knapp så kyls det ner... Jag har dock inte hitta produkten nån stans. Någon som vet vad jag pratar om??

    MVH Erik
    BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

  • #2
    Hur passar den här tråden in i webForums funktioner?

    Kommentera


    • #3
      Det gör den inte... Kom fel, var tänkt i Café!! Kan nån flytta den tack!
      BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

      Kommentera


      • #4
        [citat=Piiip]Hur passar den här tråden in i webForums funktioner? [/citat]
        Gör nu såhär, klicka på länken
        Det har jag gjoort
        /frankof
        Beta tester: http://www.americasarmy.com/
        Global moderator: http://aaotracker.com/

        Kommentera


        • #5
          säkert på 1000sätta

          jag återkommer med ett svar aldrig

          Diplomati är konsten att be någon att dra åt skogen på ett sånt sätt att han ser fram emot resan.

          Kommentera


          • #6
            Flyttad från webForums funktioner.
            jobbskatteavdrag.se

            Kommentera


            • #7
              Okey... nu ligger tråden rätt iaf.. Är det någon som har sett produkten som jag pratar om, eller har jag drömt??
              BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

              Kommentera


              • #8
                Njää, läste dock något om "självkyland ölburkar" för ett tag sedan.
                /frankof
                Beta tester: http://www.americasarmy.com/
                Global moderator: http://aaotracker.com/

                Kommentera


                • #9
                  endoterma kemiska reaktioner plus google borde ge några svar
                  Hur har livet på jorden kunnat uppstå med sådan precision

                  Kommentera


                  • #10
                    Vi hade typ sådana när jag spelade fotboll.
                    Man slog lite på en påse med nåt i så blev det kallt.

                    Har även sett omvänd funktion i golfhandskar som ska användas på vintern.
                    .: :.

                    Kommentera


                    • #11
                      det finns kylpåsar/värmepåsar ... ett salt som har en positiv lösningsentalpi blandas med vatten så kyls vattnet och förblir kallt tills saltet är löst eller vattnets löslighetsgräns för saltet passerats, värmepåsar fungerar genom att en övermättad saltlösning tillåts 'frysa' runt en brottyta som skapas genom bryta av en initiator inuti påsen ...

                      enklare är det nog att använda ett batteri till att driva en elektrisk kompressor (alternativt ett elektriskt kylelement) till att flytta värme genom kondensation/vaporisation av en HCFC-förening. Det är svårt att hitta riktigt potenta exoterma reaktioner pga termodynamikens andra huvudsats:

                      dS(system+omgivning) > 0

                      alltså entropin (ett mått på 'kemisk oordning') måste öka om en reaktion ska vara spontan eftersom det finns begränsningar för hur mycket entropi en jons upplösning i vatten kan generera och att en specifik mängd entropi avlägsnas från vattnet när temperaturen sjunker med ett antal grader. Salter som inte uppfyller denna lag (som kostar mer energi (minskar vattnets entropi mer) att lösa upp än vad de skapar entropi för är helt enkelt inte möjliga att lösa i vatten under de omständigheterna.

                      Om vi istället ser på andra huvudsatsen i meningen kompressor kylning med ett kylmedium (r134a t.ex.) får vi följande resonemang:

                      kylning av systemet (alltså kylskåpet) minskar dess entropi men denna värme plus en pålagd effekt från kompressorn tillförs omgivningen. alltså krävs det inte en lika stor entalpi (reaktionsenergi) nu eftersom det bara är skillnaden mellan minskningen av entropin i systemet och ökningen av omgivningens som behöver tillföras (teoretiskt sett) och sedan finns betydligt mer potenta exoterma reaktioner ( reaktioner som avger värme) som kan bygga upp ett batteri alltså mer energi per kilogram kemikalie. om vi som ett exempel vill kyla från en yttertemperatur på 27 grader till 7 grader med effekten 100W behövs teoretiskt bara 100W/(273K+7K)*(273K+27K)-100W = 7.15W tillföras ... i fallet endoterm reaktion hade hela effekten behövt komma från den kemiska reaktionen .. tänk vad kul det är med fysikalisk kemi ...


                      äuhm ... ursäkta för utläggningen men idén är att jag tycker att exoterm kemisk reaktion gör jobbet bättre ... kombinerad med lite annan teknik, enklare att ladda upp eller fylla på också ... båda fungerar dock och den endoterma lösningen är tekniskt enklare och billigare att konstruera fast dyrare att använda

                      Kommentera


                      • #12
                        OK Titan det var ett trevligt inlägg =) Vad är det för formel du använder där du räknar ut 7.15W?? Jag hänger inte riktigt med i resonemanget där, är det effekten som behövs för 1g?

                        Vad finns det för effektiva endoterma reaktioner och hur effektiva är dom?

                        Kylpåsarna ni pratade om, fungerar dom mer än en gång... Och hur går isåfall det till?

                        MVH Erik
                        BiljardBolaget.se - Biljardbord för hemmabruk

                        Kommentera

                        Working...
                        X