Meddelande

Minska
No announcement yet.

Köksproblem: Separat ugn/häll eller hel spis?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Köksproblem: Separat ugn/häll eller hel spis?

Funderar på att kliva in i 21:a århundradet, skrota min gamla spis och skaffa induktion och ugn med pyrolys-rengöring. Problemet är att en hel spis där både hällen och ugnen håller bra kvalité och motsvarar kraven är jäkligt dyr, från 10 papp och uppåt.

Men om man skaffar häll och inbyggnadsugn separat så kan man klara sig undan med 7.000. Tanken är alltså att ugnen i så fall ska monteras under hällen så att det ser ut som en hel spis.

Har någon härinne gjort så tidigare? I så fall, vad behövs i form av t.ex. socklar, elektriska installationer osv? Eller har någon andra tips?
    Last edited by Danne V; 2016-01-28, 10:36.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Vi är inne på andra omgången köksutrustning efter flytt till nytt boende. I både förra och i denna har vi induktionshäll och inbyggnadsugn, dock inte ungnen under hällen utan i båda fallen sitter den i ett högskåp tillsammans med micron.
    Som jag ser det är det minst två fördelar med det arrangemanget, dels får man plats med ytterligare lådor vilket i mitt tycke inte går att få för mycket av och dels blir det bättre ergonomi och översikt att använda ugnen.
    /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
    [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

Jag har precis som M@gnus, separat häll i köksbänken och spis och micro i högskåp. Jag tycker den konfigurationen är toppen. Tänk på att hällen blir varm och behöver ha tillgång till sval luft underifrån, min är aktivt kyld, dvs med fläktar. Hade jag stoppat ugnen under hade det nog inte blivit tipp topp.

Och du, detta är det 21a århundradet. 0-99 var det första århundradet, inte 100-199. ;-)
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

Tack f svar!

Jorå, ugnen i ett högskåp hade ju varit bra. Tyvärr har jag inget. Den måste in under spishällen.

Jag har nu kollat runt lite mer och t.o.m. hittat bänkskåp med rätt dimensioner som är avsedda för häll + ugn. Så själva monteringen av enheterna verkar gå att ordna relativt smärtfritt.

Problemet som återstår är strömförsörjningen.

Jag har ett uttag, 3-fas Perilex (se bild) och säkringar på 16 ampere. Eftersom jag behöver två uttag så är det alltså ett för lite. Finns det någon form av grenkontakt man kan använda? Eller måste jag leja en elektriker som drar fram kabel och monterar ett?

Och kommer säkringarna att hålla om jag t.ex. köper de här två apparajterna:
        http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=9825
        http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=8055

Edit: Om jag fattar rätt så drar ugn + häll sammanlagt 10.850W vid fullt blås på båda. Strax under 11kW alltså. Och då ska väl säkringar på 16A precis räcka till? Men eftersom jag aldrig någonsin kört alla spisplattor + ugn på max effekt samtidigt så borde det väl gå bra?

Och jag hittade ett Perilex grenuttag också: http://verktygsboden.se/grenuttag/gr...ilexschuko-230. Det borde väl funka?

Jag? Orolig? :-)

prplxr skrev: Visa inlägg
        Och du, detta är det 21a århundradet. 0-99 var det första århundradet, inte 100-199. ;-)
        Duh.... Fixat.
        Bifogade filer
        Last edited by Danne V; 2016-01-28, 12:23.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Du kan inte använda grenuttaget du har länkat till av flera anledningar.
          Hällen kommer behöva 2 faser 16A och ugnen en fas 16A, alltså räcker ditt "gamla" uttag som du har till spisen rent elektriskt. Dock ska man inte använda förgrenare eftersom det rör sig om riktigt höga effekter. Minsta lilla glapp kan orsaka brand (på sikt) och glapp är inte ovanligt i förgreningar.

Hällen kommer utan sladd så där behöver man koppla in en anslutningskabel och stickpropp för 2 faser + nolla och jord. Förslagsvis en perilexstickpropp.
          Ugnen kommer med största säkerhet färdig med sladd och vanlig stickpropp, där behövs en vanligt vägguttag.

Du kan ersätta ditt nuvarande spisuttag med en sån här grunka om du vill. Kablarna du har i ditt befintliga kommer räcka till så det är inget jättejobb. Då blir det två separata uttag, ett perilexuttag och ett vanligt uttag. Precis det som du behöver. ,,

Edit/
          Det finns en liten risk att din gamla spis inte har nolla framdraget. I så fall blir det lite krångligare... Det är lätt att kontrollera om man är modig. Först, bryt strömmen. Du har 3 säkringar till spisen så bryt inte bara en! Vill du vara helt säker bryter du på huvudströmbrytaren. Skruva av locket till ditt spisuttag och räkna trådarna. Är det fem trådar är det lugnt, hittar du bara fyra måste det dras fram en till.
          Mitt företag

Kommentera

Du e fanimej kung!
            Tack!!!!

Poteta skrev: Visa inlägg
            Du kan inte använda grenuttaget du har länkat till av flera anledningar.
            Hällen kommer behöva 2 faser 16A och ugnen en fas 16A, alltså räcker ditt "gamla" uttag som du har till spisen rent elektriskt. Dock ska man inte använda förgrenare eftersom det rör sig om riktigt höga effekter. Minsta lilla glapp kan orsaka brand (på sikt) och glapp är inte ovanligt i förgreningar.

Hällen kommer utan sladd så där behöver man koppla in en anslutningskabel och stickpropp för 2 faser + nolla och jord. Förslagsvis en perilexstickpropp.
            Ugnen kommer med största säkerhet färdig med sladd och vanlig stickpropp, där behövs en vanligt vägguttag.

Du kan ersätta ditt nuvarande spisuttag med en sån här grunka om du vill. Kablarna du har i ditt befintliga kommer räcka till så det är inget jättejobb. Då blir det två separata uttag, ett perilexuttag och ett vanligt uttag. Precis det som du behöver. ,,

Edit/
            Det finns en liten risk att din gamla spis inte har nolla framdraget. I så fall blir det lite krångligare... Det är lätt att kontrollera om man är modig. Först, bryt strömmen. Du har 3 säkringar till spisen så bryt inte bara en! Vill du vara helt säker bryter du på huvudströmbrytaren. Skruva av locket till ditt spisuttag och räkna trådarna. Är det fem trådar är det lugnt, hittar du bara fyra måste det dras fram en till.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Våga Vägra
            FaceBook

Kommentera

Poteta skrev: Visa inlägg
              Du kan inte använda grenuttaget du har .......(snip)
              Hej! har ju inte kunnat svara eftersom wF gick in i dimman bara nån dag efter ditt inlägg.

Vill bara tacka för hjälp! Spisen hade en plugg med tre platta stift när jag köpte den. Tror dom kallade det för "norsk koppling". Men jag tiggde med en Perilex-kabel. Hade tidigare kollat att nollan var framdragen. Bytte bara kabeln till/från spisen och pluggade in så funkade allt som det skulle.

För övrigt måste jag säga att jag tammeschutton ska gifta mig med den där spisen. Det var som att gå från damcykel till en Königsberg. Två liter vatten kokar på två minuter. Sänker man värmen i en "platta" så sjunker den direkt, inte nästa tisdag. Ugnen har självrengöring och den provade jag häromdagen för första gången i skarpt läge eftersom det var fullt med glägg efter en månads intensiv användning. Tog två timmar medan den brände bort skiten på egen hand. Under tiden kollade jag fotboll. När jag så småningom öppnade ugnsluckan fanns det inte ett spår efter skiten som suttit fastbränt överallt. Ugnen var som ny!

Halleluja!!!!!!! (eller som vi induktionsspisnördar säger: "Hälleluja")
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Våga Vägra
              FaceBook

Kommentera

Working...
              X