Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hundkoppel, "anti drag"

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hundkoppel, "anti drag"

    Undrar om någon vet någon produkt som är till för att hundar inte ska dra i kopplet ?
    Finns ju halsband som sprayar när hunden skäller, tycker det borde finnas liknade produkter som känner av ryck i kopplet.

    Någon som vet ?

    (Bästa är ju att lära hunden från början att inte dra, men mina föräldrars inkonsekvens gör att jag tror att det är enklare att få hunden att förstå, än föräldrarna. Men man kanske kan vända på kopplet så dom båda lär sig .)
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

  • #2
    Många använder väl strypkoppel för det ändamålet?
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      prplxr skrev: Visa inlägg
      Många använder väl strypkoppel för det ändamålet?
      Ja men väldigt många använder det fel.

      Man ska ha slakt koppel och när hunden börjar dra, släpp efter lite och gör ett kort lätt ryck. Släpp genast på kopplet igen. Det bästa är om hunden inte ser när du rycker, den ska bara lära sig att det gör lite ont i halsen/nacken om man går för långt ifrån sin husse/matte.

      Vi lärde vår Golden att sluta dra på en kväll. Det var helt otroligt hur snabbt han förstod att det känns obehagligt att börja dra i kopplet.

      Dock gäller ju konsekvens som alltid.
      (Kopplet kallas för dressyrkoppel och brukar hamna mellan två läger. Antingen tycker man det är riktigt dumt eller så tycker man som jag. )
      Mitt företag

      Kommentera


      • #4
        Fick höra om ett kopple med någon typ av "munnkorg", eller i alla fall något över nosen. Någon som vet.

        Poteta - Som du skriver, konsekvens är det i alla situationer det bästa, speciellt mot djur.
        ---------------
        http://fun.axplock.com
        Ett gott skratt förlänger livet

        Kommentera


        • #5
          Mr T skrev: Visa inlägg
          Fick höra om ett kopple med någon typ av "munnkorg", eller i alla fall något över nosen. Någon som vet.
          Just det, det har jag sett. Det sitter ett band snett över nosen på något sätt som gör att det känns obehagligt att dra. Kommer inte ihåg vad det heter men kan kolla upp det.
          Mitt företag

          Kommentera


          • #6
            Mor hade visst köpt ett sele, ett sele som ska göra att kraften minskar i draget. Har inte sett det, så jag vet inte så mycket om det.

            Som sagt, min tanke var att man hade någon typ av elektrisk stöt som blev då kopplet sträcktes. Finns ju halsband som kan sättas på hundar, och sedan lägger man ner en kabel runt huset, liknade den man idag har till gräsklipparna. Har bara sett reklamen, men vet inte alls om det funkar. Vet inte hur djurvänligt sådant är. Kanske därför det inte finns som dragkoppel.
            ---------------
            http://fun.axplock.com
            Ett gott skratt förlänger livet

            Kommentera


            • #7
              Det är inte tillåtet med elektriskt band för hundar i Sverige.
              Mitt företag

              Kommentera


              • #8
                Där har vi alltså svaret på det. "Förbjudet"... kanske bäst så !

                Tror som sagt var på konsekvent uppfostran är det bästa.
                Fick tillfälle att träffa far och hunden idag. Iakttog att först 3;e gången hunden gjorde ner i diket ett ryck tröttnade far och ryckte tillbaka. Inte lätt för en hund att veta vad som var okej dom 2 första gångerna men inte den 3;e

                Elektriskt band på människor då, är det tillåtet ? Far behöver nog bli mer konsekvent.
                Gammal som han är kan han behöva en el-kyss då och då så att pumpen inte stannar
                ---------------
                http://fun.axplock.com
                Ett gott skratt förlänger livet

                Kommentera

                Working...
                X