Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hitta sång, "rickard, oh mandy" -- på Tracks!?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hitta sång, "rickard, oh mandy" -- på Tracks!?

Jag har letat efter en urbra sång som fanns på ett av mina generöst tilltagna kollektion av blandband från en ungdom som aldrig kommer åter!

Jag tror det var nåt "one Hit wonder" och artisten gick under namnet Rickard.

Jag har letat på Tuben i flera omgångar, vid olika tillfällen, och det finns MASSOR med låtar som heter "Oh Mandy". Det är "Oh Mandy" men ingen av dom som finns på Tuben.

Den jag tänker på, och som förmodligen är "Rickard", går i snabbare tempo, typ 120 bpm. En diskodans melodi...

http://sverigesradio.se/sida/topplis...ate=1984-09-08

Jag tänkte att jag kollar Trackslistan och här är första listan från 8 september 1984.
    Vet ni någon som kodat en tjänst att leta igenom alla listor efter en viss artist eller så?

Jag tänker, om det redan finns så behöver jag inte göra det själv...! :-)

En fullösning, som dock kanske inte täcker exakt alla listorna, beroende på vad Google har indexerat, är att köra en specialare på Google:

site:sverigesradio.se inurlrogramid=2696 mandy

Men hur säker är du på att namnet var just Mandy? Och låten kanske inte heter något med Mandy även om refrängen går så.

Om du har kvar bandet kanske du kan prova lyckan med Shazam eller liknande tjänst.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Om du har appen Soundhound kan du sjunga på det du minns av låten och få förslag. Jag hittade en gammal låt på det sättet - jag nynnade bara melodin.
      @aviddevguy

Kommentera

Tack!
        Ja, det var lite sniffigare än att kolla det där själv!
        Det var bara två träffar, från 1987, Mandy Smith.

Vid närmare eftertanke, jag har funderat på saken, kanske inte låten kommer från Tracks utan kanske från Clabbes Rakt över disk....

Det blir skapligt många kassetter att lyssna igenom! Hur då!? Ja, det är ju inte ditt/ert problem... men mitt!

Däremot är jag rätt säker på att det är 80-talet!

Tack för Soundhound! Absolut värt att konsultera...! :-)

Kommentera

Jaha, det var ju en spännande resa, minsann!!

Mina blandband tar mig till egna blandningar som gärna får lämnas olyssnade för omvärlden, några band med Rally från 1987 med "den gapande dalmasen", rätt kul. Just nu "Höglund-mix". Ett beatmixat blandband där samtliga låtar är mixade i otakt... Sjukt dåligt.

Nej, ingen "Oh Mandy" här inte! Kanske kommer!? :-)

Utha Saints är dock trevligt örongodis!

Kommentera

Blandband är skoj. Och just Utah Saints spelar jag några gånger om året - då oftast Something Good.

Just nu till exempel.
            @aviddevguy

Kommentera

Something Good får jag lyssna in mig på! Tack!

Hur gör jag för att digitalisera musiken från bandet!?
              Jag har en JVC ministereo med stereohörlurar som enda utgående ljudkälla.

Jag hittade en annan låt som jag ofta nynnar på och som jag gärna skulle vilja fiska efter originalet! En hip-hop version av Djungelboken...! På engelska. (Låten alltså.)

Torde rimligen finnas på Tuben, men jag har verkligen ingen aaaaaning om vad jag ska leta efter!

Kommentera

Jag har ingen vanlig dator, i den bemärkelsen... jag har 2-3 laptops, beroende på hur man räknar.

Visst finns det ljudkort som USB!? Man kanske kan använda ett sånt för att få in den analoga signalen i datorn!?

Ja, jag får kolla vidare på det. Jag har för mig att jag tittade på sånt tidigare i ett annat sammanhang... för typ något eller några år sedan.

Kommentera

Viktigt meddelande!!
                  Stor glädje sprider sig när jag hittade en annan favvo från en svunnen tid som aldrig kommer åter!

http://radiogodis.se/Rakt_Over_Disc.htm
                  68 minuter in i någon av de sex första avsnitten 1992 spelas
                  UK Mixmasters The Bare Necesseties Megamix

https://www.youtube.com/watch?v=4ZpGe0qb8OQ

Den videon har jag aldrig sett tidigare, men den är ju kalasrolig!!
                  Så glad jag blev!!

Jag är helt säker på att Clabbe har spelat "Mandy"! Det gäller bara att hitta rätt fredag! Men jag ska lyssna på alla fredagar, jag ger mig inte...! :-)

Kommentera

För en stund stannade världen!! Mission complete!!

http://radiogodis.se/Rakt_Over_Disc.htm

1989-01-27
                    14:30, efter "Everythings counts" / Depeche Mode.

För mig är det Blandbandets Blandband över alla andra Blandband! :-)
                    Jösses så mycket minnen!! Sen att hitta dessa i digital form snart 27 år senare... Ja, livet är fullt av överraskningar, det ska alla veta! :-)

Stor lycka är en underdrift i sammanhanget!
                    Det kliar i fingrarna att köpa den där stereon med USB och lägga alla dessa spår på SSD då jag har fått för mig att det ska vara skapligt arkivbeständigt. Den som lever får se!!

Kommer tid kommer råd! :-)
                    Last edited by angelica; 2015-12-18, 01:03.

Kommentera

Fantastiska minnen rasar över en med denna Mix. Tänk om man bara hade en musiksmak!
                      För en av mina första löner från ASEA. Jag hade flyttat hemifrån, 14, 15 år gammal och köpte en Louis Armstrong någonting med Africa, en stenkaka dvs 78 varvare, sedan har det blivit små skivor i bilen, LP och kassetter med CD som slutprodukt för samlingar.
                      Idag kan vi bygga upp hela musikvärldar och jag kan välja om jag vill lyssna på Jarre, Kitaro eller Bash! Så bra det har blivit!
                      Och som jag sa idag, jag har ju för länge sedan passerat mitt "bäst före" datum. med en oklar framtid framför mig!
                      Så njut av stunden säger Lasp
                      Livet är kort och Nu!
                      Läs mera!
                      !?

Kommentera

Lasp!

Jag förlåter dig om du inte går igång på Clabbe...! Du är inte ensam, det VET jag!

http://radiogodis.se/arkiv.htm

Du tittade inte ordentligt på den hemsidan!
                        Titta under länken "Övrigt 80-tal" och där finns i alla fall tusen timmar prat-radio som garanterat faller dig i smaken!! :-)

Hur vet jag det?
                        Det vet jag inte! Ibland måste man chansa! Skjuta från höften! :-)

För tiden aktuellt, Julradio!
                        Varför inte lyssna på Skivor från Vetlanda, julspecial från 1978? :-)

Något för den som samlar...
                        "Världens största hårddisk för vanligt folk är heliumfylld och rymmer 10 terabyte"
                        http://techworld.idg.se/2.2524/1.644...=h%C3%A5rddisk
                        Last edited by angelica; 2015-12-19, 20:17.

Kommentera

Working...
                        X