Meddelande

Minska
No announcement yet.

Problem efter LASEK ögonlaser?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Problem efter LASEK ögonlaser?

Hej, jag hade -5 i närsynthet och gjorde för 10 dagar sedanen LASEK operation som visst skall vara säkrast. Jag har förstått att man skall se bra efter 1-2 veckor och mycket riktigt har jag inga problem när det gäller att ta mig fram och tycker omgivningen ser rätt skarp ut.

Men...! När det gäller att arbeta framför datorskärmar så har det blivit hur jobbigt som helst: på skärmar där jag med glasögon såg knivskarp kontrast på svart text på vit bakgrund har det nu blivit riktigt blaskigt där texten blir grumlig trots att jag är på mindre än en meters avstånd.

I övrigt ser jag bra men just text på datorskärmar är en katastrof vilket ju är riktigt illa då jag jobbar med datorer 8/5.
    Nu har det iofs bara gått 10 dagar så kanske det kommer att stabilisera sig?
    Några andra som gjort LASEK och som haft liknande erfarenheter?

P.S. Någon som förresten känner till ifall det finns några forum som är just dedikerade till frågor om ögonlaser och dylikt? Tack!

Kommentera

Jag hade samma sak, efter ett tag satt jag med näsan 2 decimeter från skärmen för att se. Precis som för dig gick text och bakgrund ihop i en blaskighet. Men tid och tålamod är nyckelorden här. Tänk på att ögats muskler måste anpassa sig till den nya situationen. Du kan jämföra lite med att gå på gym, du får inget omedelbart resultat. De första veckorna gick jag och jämförde skärpa nästan varje timme. Du kommer nog inte att komma ifrån detta jämförelsebeteende förrän om 2-3 månader.

Det kommer att bli bättre och bättre och till slut kommer du inte ens att tänka på det. För mig tog det nog 3-4 månader vad gäller att se på skärmar innan jag slutade tänka på det och satt på normalt avstånd igen. som sagt, det kommer att ta tid men det är helt normalt. För vissa kan det gå snabbare och för andra ännu längre.
      http://gråimport.se

Kommentera

Om man läser på wikipedia om LASEK så kan det ta lång tid innan allt är "normalt", dom nämner 1-3månader.
        So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Efter att ha gjort en förundersökning för laseroperation så använder jag nu linser istället (vilket optikern rekommenderade eftersom jag inte haft någon synkorrigering tidigare och synen ofta förändras något efter en synkorrigering). Optikern som gjort undersökningen var väldigt grundlig och förklarade alla mina frågor (och dom var många). När man gör en synkorrigering (linser, operation eller glasögon) för att behandla närsynthet så får du bättre syn på långt håll till på bekostnad av en viss försämrad syn på nära håll. Detta beror på att linsen i ögat med åldern blir hårdare/segare och får ett kortare arbetsområde. Med mina linser så märkte jag på en gång att det blev mer ansträngt att sitta framför datorn. Dock är detta en invänjningsprocess, och redan nu efter en månad tänker jag knappt på det. Så jag är övertygad om att det kommer att bli bättre.
          / Jojoxx

"Always remember that you're unique and special, just like everyone else..."

Kommentera

Tack för info, jag var också en smula orolig för att jag kanske skadade ögonen då jag tvingar mig igenom arbetdagarna framför skärmen men då kanske man istället kan se det som positiv träning för att vänja ögat?

Kommentera

Även jag har samma erfarenhet. Det tog ett bra tag innan synen var perfekt, så det är bara att vänta. Glöm inte att använda solglasögon nu när solen har tittat fram. Ögonen är mer känsliga för UV-ljus i början efter en operation.
              -

Kommentera

Efter ett tag verkar det som att ena ögat ser betydligt bättre trots att de var av nästan samma synfel så har ni möjligtvis upplevt att ett öga kan läka långsammare?

Kommentera

Det verkar ha gått 2 veckor sedan din operation. Detta tar tid och det är inte konstigt om dina ögon anpassar sig olika snabbt. Du är trots allt ingen maskin. Inte ens om 2-3 månader kommer du att veta exakt hur slutresultatet blir.
                  http://gråimport.se

Kommentera

hitade en företag som säljer glasögon med ytbehandling som filtrerar som tar bort blå ljus från datorer, ipad och dil[COLOR=#000000]. [/COLOR]www.renoptik.se/Dator_glasogon/

Kommentera

Working...
                    X