Meddelande

Minska
No announcement yet.

Varför är en del matlådor i plast omöjliga att få rena?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför är en del matlådor i plast omöjliga att få rena?

    Ännu ett i-landsproblem jag grunnat på länge:

    Jag, precis som de flesta, har en försvarbar arsenal av plastlådor i alla möjliga format för matförvaring. Somliga är köpta för en billig peng (5 st för 20 spänn på ICA), andra är dyrare och mer avancerade.

    Nu är det så att jag diskar för hand, och har de senaste 25 åren klarat det jobbet med glans. Det jag gör rent BLIR rent också, jag lovar.

    Men när det gäller platslådorna stämmer det inte längre, utan de "rena", diskade lådorna har då och då ett äckligt fettlager i botten, i locket eller t.o.m. på undersidan av bottnen.

    Det har t.o.m. hänt att jag tagit ut en sådan "infettad" låda, diskat den en gång till, separat (fortfarande för hand) och EXTRA noga i hett vatten och extra diskmedel (Yes, givetvis). Men när den torkat är den trots det inte helt fri från fettet.

    Det har fått mig att undra följande:

    Antingen är jag hemsökt. Eller så är det så att somliga plastsorter antingen innehåller fett i sig själva eller absorberar fett som sedan "kryper ut" under vissa omständigheter och/eller efter en viss tid.

    Finns det någon på wF med kunskaper om detta som kan ge upplysning?
    Last edited by Danne V; 2009-10-22, 10:13.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    Känner igen det.

    Känns som att det hänger på vad det är för mat som varit i lådan eftersom inte alla (av samma sort/typ) får den feta hinnan.
    // Nicro

    En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

    www.nicrobild.se www.nicro.se

    Kommentera


    • #3
      Nicrosoft skrev: Visa inlägg
      Känner igen det.

      Känns som att det hänger på vad det är för mat som varit i lådan eftersom inte alla (av samma sort/typ) får den feta hinnan.
      Njaäääää... visst, om det varit äpplen eller en fet gräddsås, så kanske man kan tänka sig att det kan vara skillnad. Men egentligen inte. Jag diskar ju lådorna på samma sätt, eller kanske t.o.m. mer noggrannt, som jag diskar andra alla andra kärl (stekpannor, såskoppar osv) som VERKLIGEN varit feta av smör, olja, flott osv. Och dom blir skinande rena. (Naturligtvis... )

      Så jag håller nog en slant på att det är plasterna det handlar om. Som jag föreslog kan det ju vara att somliga plaster absorberar fett, och sedan "svettas" ut fettet igen. Och då har ju lådans tidigare innehåll givetvis med saken att göra.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Diska med svampsidan, den grova sidan (eller en diskborste) får inte med sig fettet.

        Kommentera


        • #5
          LeonL skrev: Visa inlägg
          Diska med svampsidan, den grova sidan (eller en diskborste) får inte med sig fettet.
          Jodå, det får den.

          Alltså: Efter att ha handdiskat allt från ultrafeta stekpannor i gjutjärn och ugnsfasta former med inbränd mat till antika kristallglas och tunna moccakoppar med utmärkt resultat sedan slutet av 60-talet törs jag påstå att det inte är tekniken som felar.

          Det är nåt lurt med plasten.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Kommentera


          • #6
            Om en gräddsås går att diska bort utan problem men en köttfässås inte går att få ren och "svettas" efteråt så borde det hänga på maträtten.
            // Nicro

            En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

            www.nicrobild.se www.nicro.se

            Kommentera


            • #7
              Nicrosoft skrev: Visa inlägg
              Om en gräddsås går att diska bort utan problem men en köttfässås inte går att få ren och "svettas" efteråt så borde det hänga på maträtten.
              Suck... jag skulle nog inte postat den här tråden.

              Men återigen då alltså: Om jag diskat ett antal tusen grytor, stekpannor, tallrikar och annat med allt mellan himmel och jord (inkl. grädd- och köttfärssåser) och inget fett what-so-ever finns kvar i dessa, utan BARA när maten förvarats lådor av plast så är det ju tämligen uppenbart att just plasten är den avgörande faktorn, eller hur?
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                värmer du lådorna i micron eller lägger du upp maten på tallrikar innan du värmer den?

                Fettet i maten går nämnligen in i plasten när du värmer den.
                Patric

                www.bejbi.se
                | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

                Kommentera


                • #9
                  Jag har haft samma problem att vissa maträtter lämnar en fetthinna på plastlådor (som är svårt att diska bort) eftersom jag använder plastlådor minst en gång per vardag. Försökte säga att plasten binder fettet på ett annat sätt än kristallkronor eller vad det nu var som Danne V var så rutinerad med att diska, och att det blir lättare om man diskar med svampsidan. Men icke. Som vanligt bemöts man med Danne Vs otrevliga attityd, så här slutar diskussionen för min del.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är kanske trög men...

                    Om vi har en sak som är konstant (plastlåda) och en variabel (mat) är det inte då troligt att det är variabeln som påverkar.
                    // Nicro

                    En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

                    www.nicrobild.se www.nicro.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Plasten i sig är mer eller mindre fet, så den tar väl åt sig mer eller mindre bra. Vet inte hur det påverkar dock... sökte lite mer och här säger de att plast och fett opolärt och fäster i varandra men att man kan använda kaustiksoda så förvandlas fettet till tvål! (provas på egen risk dock)
                      dannesholk.se

                      Kommentera


                      • #12
                        Nicrosoft skrev: Visa inlägg
                        Jag är kanske trög men...

                        Om vi har en sak som är konstant (plastlåda) och en variabel (mat) är det inte då troligt att det är variabeln som påverkar.
                        Njae.... då är ju plastlådan inte en konstant, utan en variabel den också eftersom jag ju jämför med alla andra pryttlar jag diskar. Så det kanske blir att diskandet är en konstant medan plastlådorna och maten är variablar?
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

                        Kommentera


                        • #13
                          LeonL skrev: Visa inlägg
                          Som vanligt bemöts man med Danne Vs otrevliga attityd, så här slutar diskussionen för min del.
                          Tyckte du det här svaret...
                          Danne V skrev:
                          Jodå, det får den.

                          Alltså: Efter att ha handdiskat allt från ultrafeta stekpannor i gjutjärn och ugnsfasta former med inbränd mat till antika kristallglas och tunna moccakoppar med utmärkt resultat sedan slutet av 60-talet törs jag påstå att det inte är tekniken som felar.

                          Det är nåt lurt med plasten.
                          ...var otrevligt?

                          Oj.
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                          Våga Vägra
                          FaceBook

                          Kommentera


                          • #14
                            Men om man har 5st Ikea matlådor varav 2 st är fetare än de andra två så är lådorna konstanta.
                            // Nicro

                            En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

                            www.nicrobild.se www.nicro.se

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag får också fetter och annat bös kvar i matlådorna. Köttfärssås är värst, som dessutom färgar av sig i ett flertal av lådorna. Nåväl, käkar man köttfärssås ofta så spelar ju knappast det någon roll.

                              Det har faktiskt gått till den grad att jag slutat bry mig. Jag är inte jättekräsen med sånt, även om jag givetvis inte tycker det är fräscht.
                              resebloggen # twitter # instagram

                              Kommentera

                              Working...
                              X