Meddelande

Minska
No announcement yet.

Arbeta som konsult eller inte?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Arbeta som konsult eller inte?

    Hej jag jobbar idag på ett företag med fast anställning, och ganska trista arbetsuppgifter.
    Jag var för någon vecka sedan på interjuv hos ett annat företag som är ett av de större it-konsultbolagen i Sverige, där skulle jag bli uthyrd till olika större företag i branshen osv.

    Jag sitter och funderar på hur jag vill göra och vad jag känner för, och därför frågar jag er, vad känner ni för nackdelar och fördelar för att börja arbeta som konsult?

    Fördelar kan ju kanske vara att man får lite mer varierande arbetsuppgifter som konsult eller har jag fel?

  • #2
    Ja det får du ju om du inte hamnar ute hos något storföretag på ett långt projekt, jag har vänner som gått in på ikea men aldrig kommit ut, och de har nog inte gått vilse på lagret Samma sak med en del andra storföretag som hellre hyr än anställer.

    Nackdelen som jag ser det är att du får ju oftast ta större ansvar än många av de anställda hos kund, de brukar ha en tendens att lägga över saker på konsulterna, och låta oss ta "skiten" så att säga. Allt beror iof mest på hur du själv fungerar om du klarar av det "politiska-spelet" som faktiskt existerar. En annan nackdel är arbetsmiljön, jag sitter iaf vid halvtaskiga skrivbord (ett uppdrag kan vara 3 månader och uppåt), vilket gör att du måste ställa lite krav på arbetsmiljön, ligger både på företagens och konsultfirmans ansvar. Delat ansvar.

    Fördelar, får sitta i varierande miljöer och träffa andra kunniga konsulter och utbyta erfarenheter.

    Kommentera


    • #3
      Att arbeta som konsult kan innebära istort sett vad som helst. Allt från kort "resurs-konsulting" till uppdrag på flera år.
      /Tor
      Jag och mina bilder.

      Kommentera


      • #4
        Tack erka för det utförliga svaret, jag tar gärna emot fler synvinklar från andra.

        Kommentera


        • #5
          Efter att ha träffat dig och sett din skolmiljö så är jag säker på att du kommer att "växa" i din konsultroll, du har egentligen inget att förlora på att ta det steget nu när marknaden är så bra (het).
          Var bara lite kräsen så att du får tid att ta till dig nya saker.
          Du är en av de personer som jag gärna skulle vilja vara mentor åt.
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

          Kommentera


          • #6
            Lasp>
            Det låter ju trevligt kan du maila mig om hur du skulle vilja gå tillväga med det .
            Jag kan säga såhär efter alla intryck jag fått av många andra och hur jag själv har tänkt så känner jag såhär.

            Som konsult kan jag få spännande uppdrag och lära mig massor genom att jobba på olika företag och träffa massor med andra människor som jag kan lära mig av, men det känns som att det också kan gå åt andra hållet att man får vara på en och samma arbetsplats ändå och få göra det som ingen annan vill göra, och inte alls lära sig något nytt, samt missa förmåner som andra har på den arbetsplatsen "läste detta på en sajt".
            Å andra sidan så känns det inte som att jag lär mig så mycket nytt på den arbetsplatsen jag är på idag.

            Kommentera


            • #7
              Hmm...

              Det gäller ju att hitta ett konsultbolag som ger dig de fördelar du behöver och vill ha och inte acceptera anställning i ett konsultbolag som sammantaget ger dig sämre förmåner än de du skulle ha haft som fast anställd på de uppdrag de förmedlar.

              Dessutom har vettiga konsultbolag möjlighet att låta dig byta uppdrag om du inte tycker att ett uppdrag funkar för dig av en eller annan anledning. Alla vettiga kontrakt har "bail out"-klausuler (det gagnar ju inte kunden att betala dyrt för en konsult som vantrivs och därmed kanske inte kan ge sitt bästa, så alla parter sitter ju så att säga i samma båt när det gäller att hitta uppdrag åt dig som är "rätt" )

              ... och ja - det *finns* tillräckligt många vettiga konsultbolag därute för att det skall vara värt besväret att tacka nej till ett rekryteringsförsök från ett bolag som känns begränsande för dig på ett eller annat sätt

              Känner du dig lockad av att konsulta ett tag är det förmodligen svårt att hitta bättre läge att prova på det än just nu! Jag menar - det är ju inte direkt brist på schyssta fasta jobb i den region där du bor som du i värsta fall kan gå tillbaka till om du senare kommer på att du inte gillar att konsulta
              jarvklo.se

              Kommentera


              • #8
                Jag har fått bilden av att det sällan finns tid att göra något ordentligt om man inte sedan tidigare behärskar tekniken. Det verkar vara mycket mer stressigt jämfört med en fastanställning; att få till nåt som kunden kan använda verkar vara viktigare än att det görs "rätt". Samtidigt tror jag att man utvecklas mycket mer som person och att man lär sig mer som konsult.
                David Shamloo-Ekblad

                Go Habs! Go Team Canada! | For music addicts: Last.fm, SongMeanings

                Kommentera


                • #9
                  Som jag skrev tidigare kan en konsulttjänst innebära i stort sett vad som helst. Långa eller korta uppdrag. Roliga eller tråkiga uppdrag. Sitta inne på kontoret eller ute hos kund.

                  Det är därför helt omöjligt att svara på om det är bra eller dåligt. Det beror helt och hållet på var man jobbar och med vad.

                  Jag har jobbat som konsult i sju år och det har varit väldigt varierande på alla fronter.
                  /Tor
                  Jag och mina bilder.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar, jag har fått lite mer information, det finns en stor möjlighet att det blir att vara konsult på Ericsson, så nu undrar jag om någon har erfarenhet av att vara konsult på Ericsson?

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag har ingen personlig erfarenhet av Ericsson men på företaget har vi en hel del konsulter inom Ericsson-bolagen. Jag har aldrig hört någon som har haft problem där. Vissa uppdrag och vi också skött från vårt kontor i Göteborg istället för att sitta hos kunden.

                      Om man trivs eller inte brukar mest handla om personkemin med jobbarkompisarna tycker jag.
                      /Tor
                      Jag och mina bilder.

                      Kommentera


                      • #12
                        Nickemannen skrev:
                        Tack för alla svar, jag har fått lite mer information, det finns en stor möjlighet att det blir att vara konsult på Ericsson, så nu undrar jag om någon har erfarenhet av att vara konsult på Ericsson?
                        Jag har jobbat som konsult ute på Ericsson och gör det fortfarande i viss mån.

                        Ericsson är en jättestor köpare av konsulttjänster så det går inte att ge en generell bild av vad det innebär att jobba som konsult åt dom, det beror helt på projektet/programmet och om man jobbar som ren resurskonsult eller om man jobbar på ett helhetsåtagande.

                        Kommentera


                        • #13
                          Så länge du bjuder på lunch så är du välkommen

                          Som tidigare har påpekat Ericsson är stort, dels beror det väldigt mycket på folket du ska jobba med samt vad du ska göra. Men som konsult har man alltid någons ögon på sig.. så det gäller att göra ett bra jobb(eller iaf. bättre eller lika bra som de fast anställda)

                          Jag tror Ericsson är ett väldigt bra ställe att starta på som konsult... du är ju inte direkt den första konsulten som kommer..
                          Last edited by stoffe-2k; 2007-05-07, 16:18.

                          \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                          Kommentera


                          • #14
                            okej, tackar för all information, jag har tänkt igenom detta och kommer antagligen att satsa på det om jag får det och om andra förutsättningar känns rätt.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ta aldrig ett arbete som konsult med _längre_ uppdrag, om du inte på förhand vet exakt vad för projekt du kommer att arbeta i och det är tidsbestämt alternativt kan kräva att aktivt få vara med i processen avseende vilka uppdrag du kommer att säljas in mot och således har bestämmanderätt över vad du kommer att göra (precis som när du söker en vanlig anställning...).

                              Det vill säga att de säljer in dig utifrån det du kan och vill formas till och inte utifrån vad de _tycker_ att du borde kunna och de vill att du ska formas till för att den typen av uppdrag passar dem bäst just nu eller de inte har någon annan som "passar bättre" i befintliga uppdraget FOO hos kunden BAR.

                              Bra att tänka på inför ett ställningstagande huruvida du passar som konsult:

                              1) Kräv att du och säljaren utvecklar och upprätthåller en relation och att du inte är "ännu ett CV" som måste säljas in. Enkelt på ett mindre konsultföretag men svårt på ett större där du bara är en "lagervara" som ska säljas.

                              2) Du måste _alltid_ debitera dina 40 timmar per vecka. Oavsett om du gör något måste du sitta i kundens lokaler för de håller koll på dig. Det är inte resultatet av ditt arbete som räknas i första hand utan att du har debiterat full tid (gärna mer...). Gäller speciellt om du är uthyrd på bara ett uppdrag hos en kund.

                              3) Dubbellojaliteten. Du är och ska vara lojal både mot din arbetsgivare (konsultföretaget) och kunden. Om du utför dina specificerade uppgifter på 20 timmar så kan du ju inte säga det till kunden, för då riskerar din arbetsgivare att förlora resterande 20 debiterbara timmar och du hamnar i dålig dager. Således får du sitta och slösurfa i 20 timmar/vecka och se ut att vara sysselsatt för att kunna debitera fullt. Skitjobbigt psykiskt om du har en karaktär som vill göra rätt för sig och tillföra något till kundens verksamhet. Hur kul är det att skapa meningslösa rapporter eller Powerpoint-presentationer bara för att se sysselsatt ut utan att någon hos kunden vill ha dem eller bryr sig om att läsa/se dem, dvs. inte tillför något reellt till verksamheten? Om du är anställd, kan du åtminstone ärligt kräva vettiga arbetsuppgifter, begära att få utöka dina arbetsuppgifter till att omfatta annat i samma organsation eller söka en helt annan tjänst internt. Kan din arbetsgivare inte erbjuda det så kan du ju själv bestämma om du vill byta arbete helt och hållet, för kanske det inte är en så bra arbetsgivare trots allt? Som konsult sitter du där du sitter om du inte väljer att lämna konsultföretaget, vilket är ju ett väldigt stort steg om det "bara" är 2 månader kvar på ditt nuvarande uppdrag (men ändå outhärdligt), eller du kanske har en så bra relation med din chef att du kan nyttja ett av dina fåtalet fripass. I realiteten är inte valfriheten större som konsult - för du gör en specificerad sak och inget annat. Som anställd kan du möjligtvis få mer varierande och berikande arbetsuppgifter inom samma verksamhet. Dock kanske i längden tråkigare, men det beror ju helt på vilka möjligheter det erbjuds att utvecklas inom en och samma organisation och om du blir sedd av din närmaste chef som en tillgång för organisationen.

                              4) Du får inte välja projekt själv och oftast vet säljaren varken vem du är, vad du vill eller hur du ser ut. Det är ungefär som att gå in på arbetsförmedlingen och dra lott om vilket jobb du ska ha de närmaste 3-6 månaderna, om inte längre för oftast berättar ingen hur länge du kommer att vara uthyrd för de vet de knappt själva. Det finns de som hamnar på ett och samma uppdrag i 1,5 år.

                              5) Eftersom säljaren inte alltid kan teknik kan du bli insåld som Java-programmare och sedan på plats hos kunden visar det sig att det är något icke-modernt och icke-objektorienterat språk från forntiden som du ska arbeta med och som knappast kommer kännas utvecklande eller i linje med dina karriärönskemål om du inte har ambitionen att bli arkeolog. Kräv att få gå på intervju hos kunden, för inte skriver du på ett anställningsavtal utan att ha träffat eller pratat med din arbetsgivare? Detsamma gäller nya uppdrag som konsult.

                              6) Gå inte på allt snack om "internationella karriärmöjligheter". Kräv att få veta exakt hur många som har fått vara del av ett internationellt utbyte och vad som krävs för att ett sådant ska ske. Kommer bara du att få arbeta för att få arbeta internationellt eller kommer det lokala konsultföretaget även underlätta för dig att göra en internationell karriär? Även om konsultföretaget är en del av en internationell koncern betyder det inte att de vill dela sin personal med andra enheter runt om i världen eller aktivt strävar efter det.

                              7) Din tidigare arbetslivserfarenhet räknas inte alltid utan ibland enbart din tid hos konsultföretaget. Således får du vara beredd på att "sitta av din tid" på ett tråkigt uppdrag under de första två åren för att få "erfarenhet" (?!?). Du får höra motiveringar som att det går inte att sälja in dig utan den "unika erfarenheten från konsultföretaget BAR"?

                              8) Räkna med att få sitta utan uppdrag. Eftersom du eller din arbetsgivare inte alltid vet hur länge du blir utan uppdrag, så skickar de inte heller iväg dig på utbildning eller ser till att du är sysselsatt på något kortare uppdrag då du kanske kan bli långstidsuthyrd imorgon. Därför kan du lämnas på kontoret utan uppdrag i flera veckors tid och förutsätts sysselsätta dig själv. Kräv att få veta vad för aktiva åtgärder de vidtar när du är utan uppdrag, om de sätter dig i någon resurspool för korttidsuppdrag eller extra hjälp till andra i befintliga långstidsuppdrag, eller om det är upp till dig själv att sitta på kontoret och göra självstudier på webben av samma kvalitet som nyhetstestet på dn.se eller svd.se. Kräv att få se en handlingsplan och acceptera inte att de skyfflar över hela ansvaret på dig som konsult.

                              9) Även om dina arbetskamrater i ditt team kan vara riktigt schyssta och kompetena så ska du fråga dig hur ofta du kommer att träffa dem och får möjlighet att träffa dem. Kommer ni arbeta i samma projekt hos samma kund eller kommer ni alla vara utspridda hos olika kunder och enbart träffas varannan månad på en eventuell teamträff? Till slut betyder arbetskamraterna hos kunden mer än dina egentliga arbetskamrater hos din egen arbetsgivare och när du trivs som bäst med dem kanske det blir dags för dig att byta till ett annat uppdrag där du har världens sämsta relation med dina arbetskamrater. I så fall är det bara att bita ihop tills nästa uppdrag...

                              10) Konsulter har tendensen att få göra sådant som kundens anställda inte vill befatta sig med alternativt hamna hos kunder där "organisationen är slimmad för att optimalt ta vara på fördelen med konsulter"? Risken är att du kommer att få arbeta med ett riktigt dåligt system hos en kund och, eftersom ingen har stake nog att säga som det är till kunden eller egentligen bryr sig, kommer konsulterna arbeta med att hålla det dåligt fungerande systemet vid liv istället för att påbörja ett förändringsprojekt som innebär att systemet i slutändan fungerar riktigt bra och inte behöver livsupprätthållande 24/7/365-vård. Förändringsprojekt vill ju ingen konsult göra för det innebär ju avveckling av deras eget uppdrag...

                              Kommentera

                              Working...
                              X