Meddelande

Minska
No announcement yet.

Den Stora Filmtips-tråden

Minska
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Första inlägget på detta forun

    Forrest Gump - En väldigt känd film. Är lite komedi, drama och kärleksfilm. Väldigt bra film.

    Mer filmer kommer...

    Kommentera


    • #32
      Garden State :
      Grymt skön och mysig film om Andrew Largeman (Zach Braff) som kommer hem till sin hemstad för sin mors begravning efter varit borta i en massa år. Lätt en av de bästa ja sett

      Serenity :
      Handlar om ett fraktrymdskepp och deras besättning. Vill inte avslöja för mycket. En av de mest välgjorda Sci-Fi filmerna jag sett, älskar den
      Sägs att den är baserad på serien "FireFly" med samma handling och skådisar, men efter ha sett serien också, ser jag mer filmen som en sammanfattning av serien, ungefär iaf.
      "Love isn't blind, it's retarded!"

      Kommentera


      • #33
        toff: Serenity är en fortsättning av serien och om jag minns rätt så utspelar den sig 6 månader efter sista avsnittet.

        The adventures of Baron Munchausen
        Underhållande film av Terry Gilliam med John Neville i titelrollen. Handlar om Baronens äventyr tillsammans med hans udda följeslagare.
        All hail the penguins
        Spelmedia.se - Bilder, videos, recensioner, osv
        Arvid Österlund - Penguins are forever

        Kommentera


        • #34
          Visslaren, hmm.. har för mig att när vi såg serien efter filmen så va inte alls det intrycket vi fick.. Man förväntade ju sig att man skulle få massa svar på varför saker å ting va som de va.
          T.ex. hennes förmågor, har för mig att de vet om dem i serien?
          Men karaktärernas bakgrunder å sånt får man ju veta mer om dock
          "Love isn't blind, it's retarded!"

          Kommentera


          • #35
            Stand By Me - Underbar film om vänskap och uppväxt. Man blir så otroligt nostalgisk va. Måste ses.
            Silfver Creations

            Kommentera


            • #36
              Crimson Rivers 1 och 2 med Jean Reno, han är nog en av dom bästa iaf bland dom franska skådespelarna jag gillar, har varit med i filmen Leon och Det stora blå, två andra filmer som man bara älskar att se om och om igen.
              http://www.imdb.com/title/tt0228786/

              Kommentera


              • #37
                Fia skrev:
                Nausicaa of the valley of the wind, om man gillar japansk anime.
                Danny skrev:
                ...det ser ut att vara den film jag letat efter länge... ... ska man bara få tag på den också... hur lång är den "rätta" versionen, vet du det?
                Nu har jag sett den! Det var den film jag letat efter! En klasspolare i mellanstadiet ville hyra den så då gjorde vi det (runt 15 år sedan alltså). Har länge velat se den igen men det är ju hopplöst att hitta när man inte vet nånting om den. En enda scen kommer jag ihåg, så var det också nu när jag såg den. Kände inte igen något annat. Helt otroligt att man lyckades få se den där igen!
                dannesholk.se

                Kommentera


                • #38
                  The Prestige

                  Om ni gillar "pussel-filmer" och om ni gillade memento. Se denna! Har precis kommit på dvd. Jag gillade den starkt!

                  Kommentera


                  • #39
                    Min granne Totoro / My Neighbor Totoro

                    Orginaltitel: Tonari no Totoro
                    Årtal: 1988 (visas på bio nu)
                    Genre: Animerat

                    imdb.com : http://www.imdb.com/title/tt0096283/

                    Skapad av Hayao Miyazaki som gjorde den helt underbara "Spirited Away" och "Det levande slottet" (Howl's Moving Castle)

                    Handling:
                    "Satsuki och Mei har precis flyttat till landet med deras pappa för att kunna vara tillsammans med mamman som snart kommer hem från sjukhuset. Först blir de stora, nya huset men snart utäcker de att det finns något magiskt i huset. Efter ett tag träffar de sin nya granne, Totoro, som är skogsvaktare och tillsammans med honom börjar ett underbart äventyr. "

                    youtube:http://www.youtube.com/watch?v=pp9PDj_zb1k

                    Tidlös, mysiga karaktärer, så mysigt gullig och bara så underbar. :-) Filmen i sig har inte lika spännande handling som i ex. "Spirited away" men den har en slags feelgoodkänsla i sig som man berörs av på alla sätt.

                    Kommentera


                    • #40
                      ninaweb skrev:
                      Min granne Totoro / My Neighbor Totoro
                      aha... just när jag typ tänkte ta och se den Har också Princess Mononoke att rekommendera, tycker många är kanske bästa Miyazakin.
                      dannesholk.se

                      Kommentera


                      • #41
                        Såg att Baron von Munchausen redan var nämd men Terry har gjort en del andra
                        som jag tycker är bättre...
                        1. Brazil (1985) En grym tolkning av Orwell´s bok "1984" Mycket bättre än att se
                        filmatiseringen av boken. Svart humor i klass med Dr. Strangelove
                        2. The Fisher King Lite allvarligare ton men fortfarande en hel del humor och värme. Jeff Bridges och Robin Williams + en hel del andra schysta skådisar.
                        3. Fear and Loathing in Las Vegas . Depp, Del Toro, Diaz, Maguire, Busey....
                        Störtskön rulle.
                        4. Time Bandits ..... en saga precis som Munchausen med fetgrymma miljöer som bara Gilliam kan skapa. Cleese som en lite udda Robin Hood. Ian Holm som Napoleon med mindervärdeskomplex.. Mycke skoj i den rullen.

                        De va de om geniet Gilliam. And now to something completly different.....

                        Några andra filmer som defenitivt är värda att se.

                        1. Forest Gump ... Redan nämd i tidigare inlägg men den kan nämnas igen...
                        Troligen en av de bästa filmer som gjorts. Den har allt ! Humor, drama, action
                        sorg, lycka, hopp, kärlek... Robert (Back to the Future) Zemicks praktverk .
                        Man lämnar filmen med en lycklig känsla men ändå en tår i ögonvrån. En av de få filmer som får mig att snyfta lite.

                        2. Naturligtvis Dr. Strangelove Stanley Kubrick´s bästa med en suverän Peter Sellers i 4 av rollerna.

                        3. Bladerunner Så jävla grym framtidsvision. Samma fascinerande sceneri som Gilliam fast på ett annat sätt.
                        Mycket tyngd på det visuella och detaljer, med en story som blir mer aktuell ju närmare vi kommer människokloning. Några roliga saker man kan tänka på när man ser den är att Ridley Scott använder clip från tidigare filmer.
                        T.ex när Gaff (Edward James Olmos) flyger iväg med Deckard (Harrison Ford)
                        så visar skärmen i flygbilen samma bild som den visar på fraktskeppet Nostromo i början på filmen Alien. Och I Bladerunner drömmer Deckard i en scen om enhörningar och i specialversionen där man får se enhörningen så vet man att den är från Legend från 1985... Tom Cruise första stora film

                        Tänker inte snöa in på det "Fucking obvious" men här är några som jag gillar.
                        Kanske inte så stora filmer, men defenitivt ett måste för filmnerdar som jag.

                        Remains of The Day Är inte nått stort fan av romantiska dramer, men den här är verkligen bra... Perfa att
                        se med flickvännen

                        För 80-tals nostalgikern har jag 3 måsten...
                        1. American Psycho
                        2. Wall Street
                        3. Bright Lights Big City

                        Å har ni inte sett Guds Stad så blir jag besviken
                        KEEP IT GREASY

                        Kommentera


                        • #42
                          Equalibrium

                          Handlar om en framtid där det är förbjudet att ha känslor.
                          Påminner lite om Matrix. Jävligt bra, ni måste se den!!

                          Kommentera


                          • #43
                            Den sista Mohikanen

                            Hjältedåd, kärlek, svek, hat, hämnd....
                            Last edited by Lasse H; 2007-08-22, 17:45.
                            www.honkanen.se

                            Kommentera


                            • #44
                              Das Boot (1981) - Wolfgang Petersen

                              En mycket bra realistisk och gripande krigsfilm som följer en grupp tyska soldater och deras kamp i en ubåt under andra världskriget.

                              Directors cut är 209 minuter lång.
                              Den oklippta versionen är hela 293 minuter lång.

                              Måste gevetvis ses på sitt originalspråk.
                              I awake to see that no one is free,
                              We're all fugitives,
                              Look at the way we live.
                              Down here, I cannot sleep from fear no.

                              Kommentera


                              • #45
                                Kom på att jag glömt tipsa om en väldigt bra Irländsk film, Wilderness.
                                http://www.imdb.com/title/tt0465670/

                                Handlar om ungdomsbrottslingar som hamnar på en ö, efter att en ung kille mobbats till döds, killarna får där möta något värre än vad som var menat.

                                Kommentera

                                Working...
                                X