Meddelande

Minska
No announcement yet.

Den Stora Filmtips-tråden

Minska
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Den Stora Filmtips-tråden

Hm, fascinerande att vi inte hade en rejäl sån här tråd!

Hur som, här blir det filmtips! Inga uppenbara som Pulp Fiction eller senaste Bond, utan de där guldkornen som man hittar ibland...

Alltså:
    • Titel på filmen är given. Är den välkänd på engelska eller sitt ursprungsspråk, skriv det också. Typexemplet är Reservior Dogs som kallades De Hänsynslösa eller nåt ditåt vid releasen i Sverige...
    • IMDB-länk är lika given.
    • ..och sen några ord om filmen i stort. Det vill säga vad den handlar om, vilken genre och så vidare, inte "fan så jävla ball film".

Jag inleder genast med Torkel I Knipa, en dansk animerad film om Torkel som har det lite jobbigt. Han går i 6A där klassens tuffingar Sten och Saki retar honom, så han har bett sin psykopatiske farbror Stewart att ge dom en omgång. Farbror Stewart slår dom riktigt ordentligt, biter loss delar av dom och hur ska Torkel klara sig undan deras hämnd? Jo, han retar klassens tjockis, Feta Doris. Men vem hade kunnat ana att hon skulle hoppa ut genom fönstret för det?
    Den här filmen är helt bisarr, våldsam och rolig - bara sångerna som dyker upp ibland gör halva filmen...

Fuck off and die, du är för ful för mig och din morsa går för en hundring...
    Last edited by :stefan:; 2006-12-27, 21:04. Anledning: Lite regler är aldrig fel
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Crna macka, beli macor(Svart katt, vit katt) helt underbar film gå och hyr den!

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

Bra initiativ, stefan!

Jag börjar med att tipsa om en brittisk film - Dead Man's Shoes. Förmodligen den bästa lågbudgetfilmen jag någonsin sett. Så jävla bra - rakt igenom! Jag har skrivit lite mer utförligt om den på silfver.se.
      Silfver Creations

Kommentera

filmen som går NU på Kanal 5

Dum och ännu dummare - När Harry mötte Lloyd

F-N va bra *asgarv*

Kommentera

Jag håller med Stoffe. Jag skulle precis till att tipsa om den filmen, men jag gör inte det då.

Jag har sett filmen ett 10-tal gånger, helt klart en av de bästa i min dvd-hylla.

Dadan is teh shit!
          @aviddevguy

Kommentera

The Benchwarmers

Kommentera

måste en tråd vara stor?! varför inte bara filmtipstråden!? optimist!
              dannesholk.se

Kommentera

Kikujiro no natsu

Kommentera

Har en del förslag på guldkorn ur olika genrer:
                  Tokyo Godfathers och Nausicaa of the valley of the wind, om man gillar japansk anime.

Zardoz med Sean Connery från 1974 är skum, typ helknäpp och djup samtidigt.

Trion från Belleville, annorlunda tecknad långfilm.

The Corporation är en bra dokumentärfilm, rätt så djup.

Crash är väl den "normalaste" filmen av mina förslag, nåt de flesta kan gilla.

Kommentera

Fia skrev:
                    Nausicaa of the valley of the wind, om man gillar japansk anime.
                    ...det ser ut att vara den film jag letat efter länge... ... ska man bara få tag på den också... hur lång är den "rätta" versionen, vet du det?
                    dannesholk.se

Kommentera

Jag har hittat en dansk rulle till som du nog skulle gilla, :stefan:. Free Jimmy heter den. Den verkar helsjuk.
                      Four stoners, five vegans, three mobsters, four hunters and a million reasons to free one junkie elephant.
                      r/ Fan, den var norsk. Nästan samma sak.
                      Silfver Creations

Kommentera

Oldboy, koreansk film med allt vad det innebär i annorlunda berättarstil och foto. Oh Dae-Su kidnappas och hålls fången i 15 år utan att en enda gång se den eller de som håller honom fången, sen släpps han helt plötsligt en dag utan förklaring. Nu börjar hämnden.. Förvänta er ett annorlunda händelseflöde än vad man skulle hitta i en "normal" Hollywood-hämndfilm.

Bad Santa, utan tvekan den roligaste julfilmen som existerar, med den överlägsne Billy Bob Thornton som en nedsupen och livstrött kassaskåpssprängare som rånar varhus under jultid i jultomtekostym. En klassiker och ett måste-se för alla människor. "... plus everyone agreeing that the Phoenix police department shooting an unarmed Santa was even more fucked up than Rodney King"

Get Ready To Be Boyzvoiced, norsk pricksäker parodi på dokusåpor och konstruerade pojkband, av och med skaparna av Nissene på låven. Hur roligt som helst!

Black Hawk Down, grymt välfilmad och välregisserad krigsskildring, man kan riktigt känna sanden i munnen, paniken och vinandet från rikoschetterna. Välkoreograferade och realistiska eldstrider. En av mina favoriter i krigsgenren.

Kommentera

R-Point. Underbar koreansk film om vietnamkriget. Ska definitivt ses odubbad.
                          Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Kommentera

Chopper

Chopper tells the intense story of Mark "Chopper" Read, a legendary criminal who wrote his autobiography while serving a jail sentence in prison. His book, "From the Inside", upon which the film is based, was a best-seller.
                            Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

Kommentera

Måste som nykomling nominera filmen "Eurotrip".
                              Det är helt klart en av de roligaste filmer jag någonsin sett, kanske t.o.m den allra roligaste =)

Kommentera

Working...
                              X