Meddelande

Minska
No announcement yet.

Gå ur svenska kyrkan, hur?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gå ur svenska kyrkan, hur?

Ja, rubriken säger väl det mesta..

Varför? Jo, rent ekonomiska orsaker
    Va vet jag?
    Inte mer än du antagligen...

End.now()

Fyll i denna och skicka den till din församling...
    Bifogade filer

Kommentera

Tackar
      Va vet jag?

End.now()

Kommentera

[citat]För att slippa betala kyrkoskatten måste du göra anmälan före 2 November året innan beskattningsåret. Om ansökan inkommer efter detta datum måste du betala kyrkoavgift hela nästkommande beskattningsår.[/citat]Källa: http://www.ateism.se/uturkyrkan.html
        jobbskatteavdrag.se

Kommentera

dags att skicka in idag då alltså

Tack Rikard
          Va vet jag?

End.now()

Kommentera

humanisterna har lite mer information om hur man gör..

http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71&vm=32

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

stoffe-2k skrev:
              humanisterna har lite mer information om hur man gör..

http://www.humanisterna.se/hTexter.asp?f=s&t=71&vm=32
              Undra varför dom inte tar med vad kyrkan gör som är bra, t.ex. ordnar många bra konserter helt gratis. Allt är inte bara negativt med kyrkan (även om jag inte är troende).
              Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

Kommentera

Vide skrev:
                Allt är inte bara negativt med kyrkan (även om jag inte är troende).
                Jo.
                Take your god and shove him

Kommentera

Vide skrev:
                  Undra varför dom inte tar med vad kyrkan gör som är bra, t.ex. ordnar många bra konserter helt gratis. Allt är inte bara negativt med kyrkan (även om jag inte är troende).
                  Hear, hear!

Inte minst ser de till att gamla fina byggnader hålls i gott skick över hela landet. Har man jäktat omkring på stan (julhandeln är ju typexemplet) är det hur avkopplande som helst att kliva in i en kyrka några minuter och kanske tända ett ljus för de som klivit vidare.

..eller så råkar man kliva in i den då nyåteruppbyggda Katarina Kyrka samma dag som tillverkaren/leverantören testade den nya orgeln. Mäktigt var bara förnamnet!
                  My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Jag har gått ur Svenska kyrkan,och nu slipper jag äntligen att betala några mer pengar till kyrkan från 07 och framåt när det gäller kyrkoskatten.Jag slipper även medlemsavgiften.

Orsakerna var många till att jag har gått ur Svenska kyrkan. Dels var det rent ekonomiska skäl,och dels tycker jag att kristendomen har aldeles för mycket makt i Sverige. KDS inträde i regeringsmakten är ytterligare en faktor som avgjorde mitt beslut att gå ur Svenska kyrkan.
                    KD är ett ålderdomligt fanatiker-parti som inte hör hemma i modern svensk politik.

Kristdemokraterna kör med "den värdeetiska grundmoralen,människovärdets okränkbarhet,värdegrundsprincipen,människoembryon och människoägg får inte bli råvaror,mänskligheten,den absoluta etiken,den glasklara etiken,moralen,värderingar,
                    människan är Guds avbild,Jesus är Guds son" mm.

Sådana här stollerier gjorde att det blev ett lätt val att ta det avgörande beslutet till att gå ur Svenska kyrkan. Då stödjer jag iallafall inte kristdemokraterna,frikyrkorna,
                    Sveriges övriga kristna,Europas kristna,den kristna högern i USA och inte andra talibankristna heller vare sig direkt eller indirekt. För alla dessa stollar har samma galna etik-värderingar gemensamt,oavsett om dom är från vänster,mitten eller höger.

Är det någon mer här inne än jag som vill gå ur Svenska kyrkan,så måste ni göra det före den 1:a nivember 06.
                    Stämpeln på avskedsansökan gäller från samma dag man har varit inne på pastorsexpeditionen och fått fylla i ett papper som man fyller i med personliga uppgifter och sedan skriver under och lämnar in. Sedan är det klart!
                    Det tar sedan en vecka efter det som man har skrivit på och lämnat in pappret till kyrkoexpeditionen tills skattemyndigheten har fått alla uppgifter. Sedan så får man ett slutgiltigt papper från skattekontoret att allt är helt klart. Då slipper man att betala kyrkoskatten från 07 och framåt.

Men jag vill inte heller betala kyrkoavgiften,hur gör man då för att även få slippa att betala den? Någon som vet??

Kommentera

Pace skrev:
                      Jo.
                      Bara ett par exempel:
                      • Familjerådgivning, jourhavande präster, härbärgen och soppkök.
                      • Omfattande barn- och ungdomsverksamhet som ger stöd och trygghet. Där man försöker lära barn att alla är lika värda, att kärlek är det viktigaste som finns.
                      • "Dessutom finns Svenska kyrkan för grannen som blivit sjuk på Gran Canaria och för kusinen som pluggar i London, med ett extra hem och en mötesplats."

Där har vi ett gäng otroligt negativa saker, eller vad?

kds-bojkottare skrev:
                      KDS inträde i regeringsmakten är ytterligare en faktor som avgjorde mitt beslut att gå ur Svenska kyrkan.
                      KD är ett ålderdomligt fanatiker-parti som inte hör hemma i modern svensk politik.
                      På vilket vis kopplar du egentligen samman KDS med Svenska Kyrkan?

kds-bojkottare skrev:
                      Sådana här stollerier gjorde att det blev ett lätt val att ta det avgörande beslutet till att gå ur Svenska kyrkan. Då stödjer jag iallafall inte kristdemokraterna,frikyrkorna,
                      Sveriges övriga kristna,Europas kristna,den kristna högern i USA och inte andra talibankristna heller vare sig direkt eller indirekt. För alla dessa stollar har samma galna etik-värderingar gemensamt,oavsett om dom är från vänster,mitten eller höger.
                      Mina kortfattade etikvärderingar lyder "Störst av allt är kärleken", där har du min utgångspunkt, som väldigt många kristna delar med mig. Menar du att du inte vill stödja något sådant? Och återigen, hur stöder ditt medlemskap i Svenska Kyrkan den kristna högern i USA?
                      Skaffa Firefox | Skaffa Mac | Agda Design | Bloggen

Kommentera

Svar till: SimOnline!

1. Väldigt många KDS:are och frikyrkofolk är medlemmar i Svenska kyrkan.
                        Likaså övriga talibankristna såsom Livets Ord medflera. Alla dessa kristna stödjer varandra och går i varandras kyrkor,för att dom har samma fanatiska etik-värderingar. Och dom kan då tillsammans vara med och påverka samhället på ett mycket negativt sätt.Alla dessa etikkristna människor har gemensamt fått en oehörd makt i Sverige,där dom hela tiden påverkar och får igenom sina såkallade etiska värderingar i den svenska politiken. Och kan på så sätt stifta åldersstigna talibanlagar här i Sverige.
                        Titta hur det ser ut i katolska länder i Europa,och i flera protestantiska länder i Europa såsom Tyskland,Norge och Österrike där katolism är stark. Och även i USA där katolska och extremprotestantiska talibaner styr västvärlden med järnhand och då med Mel Gibson och Vetot Buch i spetsen. Det är fruktansvärt skrämmande!
                        Jag vill inte på något sätt stödja detta elände varken direkt eller indirekt.

2. Du skriver att dina "etikvärderingar lyder: Störst av allt är kärleken" Och som många kristna har som utgångspunkt och delar med dig.
                        Ja så långt är allt väl,och det har jag aldrig någonsin sagt emot.
                        Men det är inte det som Kristdemokraterna kör med i politiken tyvärr,utan det är "utvecklingsbromsmetoder i talibanformer" som dom försöker med att sätta i verket.
                        Det är det som gör mig förbannad. Ursäkta uttrycket!
                        KD och dom andra talibankristna vill stoppa stamcellsforskningen på mänskliga embryon och mänskliga ägg,trots att denna oehört viktiga forskning kan hitta botemedel mot obotliga sjukdomar skador krämpor klimakterium och åldrande. Plus att denna forskning kan ersätta djurförsöken och djurmodellerna med alternativa metoder. Och dessutom hitta botemedel mot obotliga sjukdomar som smågnagare kan drabbas av såsom mycoplasma tandrotssjukdomar och tumörer mm som inte finns något botemedel alls för idag.
                        Det är ju tydligt att kristna fanatiker värnar mer om människoembryon och människoägg än om människor och djur. Det är ju helt horibelt!
                        Kärlek skall givas till alla varelser,och inte enbart till utvalda mänskliga individer.
                        Alla varelser är skapade och älskade av Gud,inte bara människor.
                        Jag tror på Gud,men inte på bibeln kristendomen och trosbeskännelsen.

3. Den kristna regimen i Sverige har tillsammans med Svenska kyrkan och de katolska och Ortodoxa kyrkorna runt om i Europa en gemensam nämnare med den kristna högern i USA.
                        Både Sveriges kristna och övriga Europas kristna stödjer tillsammans den kristna talibanhögern i USA. Dessa otäcka krafter har en vidrig makt i världen och speciellt då i västvärlden,som fortfarande har ett tryckkokarlock över sig. Det här är fortfarande verkligheten trots att vi lever på tvåtusen talet. Detta tack vare kristtalibanerna.
                        Numera kallar dom sig dessutom för Nymoralister,och dom kan till och med ta till hot om dom inte får igenom sina tyrannfasoner.
                        Det är oehört obehagligt! Jag litar inte alls på Svenska kyrkan,för dom har samma värderingar som dom talibankristna har. Det är därför som jag har lämnat den Svenska kyrkan i år 06.

Kommentera

kds-bojkottare skrev:
                          1. Väldigt många KDS:are och frikyrkofolk är medlemmar i Svenska kyrkan.
                          Likaså övriga talibankristna såsom Livets Ord medflera. Alla dessa kristna stödjer varandra och går i varandras kyrkor,för att dom har samma fanatiska etik-värderingar. Och dom kan då tillsammans vara med och påverka samhället på ett mycket negativt sätt.Alla dessa etikkristna människor har gemensamt fått en oehörd makt i Sverige,där dom hela tiden påverkar och får igenom sina såkallade etiska värderingar i den svenska politiken. Och kan på så sätt stifta åldersstigna talibanlagar här i Sverige.
                          Titta hur det ser ut i katolska länder i Europa,och i flera protestantiska länder i Europa såsom Tyskland,Norge och Österrike där katolism är stark. Och även i USA där katolska och extremprotestantiska talibaner styr västvärlden med järnhand och då med Mel Gibson och Vetot Buch i spetsen. Det är fruktansvärt skrämmande!
                          Jag vill inte på något sätt stödja detta elände varken direkt eller indirekt.
                          Bara för att det finns frikyrkofolk och KDSare som jobbar på ICA bojkottar du väl inte den butikskedjan för att inte stödja dessa människor? Det händer att jag går till olika frikyrkor ibland, men det är dels för att träffa vänner jag har där (som är helt vanliga, kärleksfulla Svenssons), men också för att jag vill vara öppen i min tro och livsåskådning. Vilken oerhörd makt har de du pratar om här i Sverige egentligen? Vilka lagar är det du syftar på?

kds-bojkottare skrev:
                          2. Du skriver att dina "etikvärderingar lyder: Störst av allt är kärleken" Och som många kristna har som utgångspunkt och delar med dig.
                          Ja så långt är allt väl,och det har jag aldrig någonsin sagt emot.
                          Men det är inte det som Kristdemokraterna kör med i politiken tyvärr,utan det är "utvecklingsbromsmetoder i talibanformer" som dom försöker med att sätta i verket.
                          Det är det som gör mig förbannad. Ursäkta uttrycket!
                          KD och dom andra talibankristna vill stoppa stamcellsforskningen på mänskliga embryon och mänskliga ägg,trots att denna oehört viktiga forskning kan hitta botemedel mot obotliga sjukdomar skador krämpor klimakterium och åldrande. Plus att denna forskning kan ersätta djurförsöken och djurmodellerna med alternativa metoder. Och dessutom hitta botemedel mot obotliga sjukdomar som smågnagare kan drabbas av såsom mycoplasma tandrotssjukdomar och tumörer mm som inte finns något botemedel alls för idag.
                          Det är ju tydligt att kristna fanatiker värnar mer om människoembryon och människoägg än om människor och djur. Det är ju helt horibelt!
                          Kärlek skall givas till alla varelser,och inte enbart till utvalda mänskliga individer.
                          Alla varelser är skapade och älskade av Gud,inte bara människor.
                          Jag tror på Gud,men inte på bibeln kristendomen och trosbeskännelsen.
                          Återigen, Svenska Kyrkan har ingenting att göra med vad KDS kör med för politik. Jag är medlem i Svenska Kyrkan och tycker precis som du att alla varelser är skapade och älskade av Gud.

kds-bojkottare skrev:
                          3. Den kristna regimen i Sverige har tillsammans med Svenska kyrkan och de katolska och Ortodoxa kyrkorna runt om i Europa en gemensam nämnare med den kristna högern i USA.
                          Både Sveriges kristna och övriga Europas kristna stödjer tillsammans den kristna talibanhögern i USA. Dessa otäcka krafter har en vidrig makt i världen och speciellt då i västvärlden,som fortfarande har ett tryckkokarlock över sig. Det här är fortfarande verkligheten trots att vi lever på tvåtusen talet. Detta tack vare kristtalibanerna.
                          Numera kallar dom sig dessutom för Nymoralister,och dom kan till och med ta till hot om dom inte får igenom sina tyrannfasoner.
                          Det är oehört obehagligt! Jag litar inte alls på Svenska kyrkan,för dom har samma värderingar som dom talibankristna har. Det är därför som jag har lämnat den Svenska kyrkan i år 06.
                          På vilket vis menar du egentligen att Sveriges Kristna stödjer "den kristna talibanhögern i USA"? Och vad menar du egentligen med kristtalibaner?
                          Skaffa Firefox | Skaffa Mac | Agda Design | Bloggen

Kommentera

Hur vet man vilken som är ens församling?
                            /Erik
                            "My love for you is like a truck, BERSERKER"
                            "Would you like some making f**k, BERSERKER"

Kommentera

http://www.svenskakyrkan.se/sokforsamling/bostadsok.htm
                              jobbskatteavdrag.se

Kommentera

Working...
                              X