Meddelande

Minska
No announcement yet.

Klarar du dig utan bil

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Klarar du dig utan bil

    Hade man haft råd så klart man hade haft en bil, som tur är bor man i en stad där man kan gå 5 min till köpcentrum och 20 min till centrum!
    Klarar du dig utan bil?
    63
    Ja
    58.73%
    37
    Nej
    41.27%
    26
    » Dagene kommer én og én, ikke i bunter.

    ------------------
    www.rwmedia.se
    www.konsertfotograf.nu
    www.weddingphoto.nu
    www.tandemfoto.nu
    ------------------

  • #2
    Även om det inte är kul att gå med 30kg hundmat i en ryggsäck och åka buss med detta under rusningstrafik, så visst kan jag klara mig utan bil.

    det skulle även underlätta när man storhandlat att ha bil...

    har klarat mig utan bil och körkort i 36 år, men jag ska nog ta det snart, kroppen börjar säga ifrån...
    Don't Pee on My Leg and Tell Me It's Raining

    Kommentera


    • #3
      Jag har råd med bil men jag har ingen, för jag tycker inte jag skulle ha någon användning av en. Jag bor mitt i stan och här finns gott om affärer. Konsum, Åhléns och Clas Ohlson på andra sidan gatan. Italiensk restaurang på bottenvåningen i mitt hus. Klädbutiker, datorbutiker, cafeer, restauranger, banker, hemelektronik, vitvaror, möbler, bibliotek, ja i princip allt inom 500 meters omkrets. Så här är centrum väldigt levande. Och ingen biltrafik tillåten.

      Kommentera


      • #4
        Även om jag skulle ha råd och vill ha så klarar jag mig i dagsläget utan bil, framförallt nu när följande sker:[CITAT=Robert Collins krönika]Samtidigt etablerar sig Coop i ett industriområde vid E14 norr om Östersund och lockar dit flera andra affärer från centrum.[/CITAT]Plötsligt bor jag 600 meter från Coop och Systembolaget, då är ju bilen ännu mer omotiverad.

        Så...[citat=Robert Collin]Östersund, storstan i Norrlands inland, går ett ännu värre öde till mötes. Grannkommunen Krokom lockar stans butiker till ett nytt köpcentrum ett par mil väster om Östersund.[/citat]Det där går jag inte riktigt med på. Jag tror inte att Krokom kan locka Östersundsbor till sig, möjligtvis de som bor i Ås (mittemellan Östersund och Krokom). Stadsborna lär fortfarande åka till Willys och/eller det nya Coop. Vad gäller citybutikerna så finns det fortfarande ett sådant stort och brett utbud där som inte finns i köpcentrumen, så den handeln tror jag inte är direkt hotad inom överskådlig framtid. Jag hoppas också att citykärnan lever vidare för det är en av stans höjdpunkter!

        På det hela taget är jag, liksom Collin, emot köpcentrumen och det finns väl inte så mycket mer att tillägga. Norrtälje har jag inte varit i men det exemplet låter precis likadant som Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla som ekar fullständigt tomt då folk istället har åkt ut till Överby eller Torp.
        Last edited by Dryden; 2004-10-18, 07:22.
        resebloggen # twitter # instagram

        Kommentera


        • #5
          Nej.
          Jag bor i ett litet samhälle så utflykter till större orter sker relativt ofta. Sen går det ju inte bussar till golfbanan heller.

          < Kunnskap är mackt > < Blogg >

          Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

          Kommentera


          • #6
            Jag bor visserligen mitt i stan och har längre till bilparkeringen än till centrum men skulle ändå inte vilja vara utan bil.

            Till jobbet tar det en 10-15 minuter med bil men en timme med buss. Ska man storhandla, åka till landet, sticka iväg och bada, åka på utflykt, hälsa på vänner och bekanta, åka till simträning, spela innebandy eller något annat är det "nödvändigt" med bil.
            /Tor
            Jag och mina bilder.

            Kommentera


            • #7
              I princip klarar jag mig utan bil. Att ta bilen till jobbet är totalt värdelöst. Det går inte fortare för det, och det finns i alla fall inga parkeringar till rimligt pris. Det är inte heller rationellt att ta bilen till någon stormarknad, när det faktiskt inte är så förtvivlat mycket dyrare hos ica-butiken hemma (åtminstone inte så mycket dyrare att besparingen skulle täcka upp bränslekostnad och värdeminskning). Däremot är det väldigt trevligt att ha bil, då det ger en frihet att åka dit man vill, utan att planera så otroligt långt i förväg. Man behöver inte tänka på att bussar, t-banor och pendeltåg ska passa ihop, och man behöver inte rätta sig efter de sträckningar sådana färdmedel har, utan man kan relativt fort åka på tvärsen jämfört med riktningen in mot stan.
              "Where has Doctor Alban gone? I shall tell you. We have killed him - you and I. We are his murderers."

              —Friedrich Nietzsche

              Kommentera


              • #8
                Klarar mig inte utan bil, om jag nu inte skulle börja cykla dom 15km till jobbet och tillbaks på sommaren och åka skidor på vintern, men då finns det ännu ingen praktisk lösning för hur jag ska få det handlat och slippa nånstans, enda buss som går här är skolbussen.
                "Those who make their swords into ploughshares will plough for those who didn't"

                Yes. As practice. You have to start out learning to believe the little lies.
                "So we can believe the big ones?"
                Yes. Justice. Mercy. Duty. That sort of thing.

                Schlock Mercenary | Sluggy Freelance | Positive Atheism | Talkorigins.org
                Kärnkraft är en av dom effektivaste energiformerna

                Kommentera


                • #9
                  Flyttas från Politik.
                  Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                  Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                  Kommentera


                  • #10
                    Klarar mig finfint utan bil.
                    Bor 5 cykelminuter från innerkärnan i Uppsala och har livsmedelsbutiker överallt.

                    Skulle gärna vilja ha en bil och ta körkort, men då jag inte har behov av det och vetskapen att det kostar hundratusentals kronor att skaffa bil så lagar jag gladeligen mina punkteringar och cyklar in i framtiden.
                    When you idolize a gangster wanna be uneducated moron with gold teeth and a habitual drug problem ,
                    you belittle your own intelect and throw your moral compass out the window.

                    Kommentera


                    • #11
                      Farsgubben skjutsar mig aldrig runt i denna stad för det går utmärkt och cykla..
                      Jag bor ju jämnt med skolan och har Konsum här bakom hörnet och ICA en liten bit bort om skolan.
                      ¿Te gusta la música?

                      Kommentera


                      • #12
                        Självklart (?) är bilen ett måste. Till jobbet, det tar 45 min med buss men 10 min med bil, kan iofs cykla också men nu kan frun och jag åka tillsammans med bilen till våra jobb så bekvämligheten med att åka bil (enkelt att handla, kan åka in till stan efter jobbet eller någon annan stans) väger upp kostnaden jämfört med att cykla.

                        Vidare behöver man ju bilen för att hälsa på folk som inte bor mitt i staden, åka o bada på sommaren eller bege sig iväg på diverse andra utflykter. Ett IKEA-besök utan bil är iofs en stor besparing men ganska trist - man får ju inte med sig något av värde...

                        Ni som inte har bil, nöjer ni er med att bada i de bad som erbjuds i direkt anslutning till staden? Hur gör ni om ni vill åka på utflykt? Handla på IKEA? Har ni all släkt och alla vänner i stan? Eller lånar ni bil? Liftar med bekanta?
                        - våga vägra dåligt kaffe!
                        -------------------------
                        Blogg by [SH]

                        Kommentera


                        • #13
                          [citat=SH]
                          Ni som inte har bil, nöjer ni er med att bada i de bad som erbjuds i direkt anslutning till staden? Hur gör ni om ni vill åka på utflykt? Handla på IKEA? Har ni all släkt och alla vänner i stan? Eller lånar ni bil? Liftar med bekanta? [/citat]

                          Jag kan bara svara för mig, men eftersom jag inte har bildat familj själv så åker jag inte själv och badar/utflykt/resor, och då finns det alltid någon i gänget som har bil.
                          Men jag förstår poängen, om jag hade en egen familj med några barn så kan det lätt bli tvingande att ha bil då man vill hinna med att ta barnen till dagis och ha möjlighet att storhandla för hela familjen på Coop eller dyl.

                          Som singel finns inte samma behov.
                          When you idolize a gangster wanna be uneducated moron with gold teeth and a habitual drug problem ,
                          you belittle your own intelect and throw your moral compass out the window.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag har ingen bil och klarar mig bra ändå, även om jag inte skulle säga nej till bil om jag fick in den i min budget. Bor man i en stad klarar man sig ju i de flesta fall alldeles utmärkt med att gå, cykla eller ta bussen, även om det i de flesta fall går snabbare och smidigare med bil. Har man familj och/eller bor lite avsides kan ju bil dock vara mer eller mindre nödvändigt om man vill att livet ska fortlöpa någorlunda smidigt.

                            Storhandla får man helt enkelt låta bli, tveksamt om det ens lönar sig att ta bilen till Willys eller liknande låprisaffär utanför stan jämfört att handla på den lokala ICA-affären. IKEA är jag sällan på, behöver jag nåt därifrån kan jag alltid haka på någon med bil som också ska dit. Det är ju även möjligt att hyra bil eller ordna hemleverans, om man ska handla stora prylar. Bada gör jag enbart på sommaren (!) och då har jag i princip alltid tillgång till bil, på ett eller annat sätt.
                            Break a rule!

                            Kommentera


                            • #15
                              [citat=SH]Ni som inte har bil, nöjer ni er med att bada i de bad som erbjuds i direkt anslutning till staden? Hur gör ni om ni vill åka på utflykt? Handla på IKEA? Har ni all släkt och alla vänner i stan? Eller lånar ni bil? Liftar med bekanta? [/citat]Alltså, att inte ha bil ger klart sämre möjligheter att röra på sig längre/tyngre sträckor. Jag är exempelvis inte särskilt sugen att cykla några mil för att ta mig till en badplats och att storhandla med cykel är inte heller någon höjdare (nu har vi visserligen möjlighet att låna fordon för storhandligen men den smidigheten mot egen bil är bara som en liten prick i horisonten).
                              Mitt huvudargument till att inte äga bil är helt klart ekonomi tillsammans med boendesituation.

                              Jag hoppas dock att situationen förändras snart eftersom jag längtar efter friheten med bil. Att en dag bara kunna dra en sväng. Att kunna ta sig lite här och var utan att behöva planera busstider och sånt elände.
                              resebloggen # twitter # instagram

                              Kommentera

                              Working...
                              X