Meddelande

Minska
No announcement yet.

Funktion för att enkelt uppdatera ett textfält

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Funktion för att enkelt uppdatera ett textfält

Hej!

Postar upp en ny förfrågan. Jag vill alá google docs spreadsheet göra det möjligt att klicka på tabellkolumner, editera texten och spara till databas.
    Jag vet att googles version är rätt avancerad med backuper ångring och grejer, men det blir nog för komplicerat att tänka på sånt.

Det jag vill göra är att man klickar på ett fält i tabellen, med hjälp av jQuery eller liknande blir texten editerbar och när man klickar spara eller tar bort fokus från fältet så sparas det till databasen (PHP/MySQL).

Hojta om du kan hjälpa till mot överenskommen penning, har nåt liknande att sälja eller vet var jag kan hitta det

Tack!
    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Vad ska det vara i för språk? Ska det bara vara text i fälten eller ska det finnas funktioner/formler man ska kunna använda sig av?
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

PHP-AJAX-MySQL. Det är mestadels (html)text som ska sparas och valideras med javascript. För ett fåtal av fälten vill jag uppdatera andra fält samtidigt och göra en beräkning, men det borde jag kunna klara av själv (t.ex. om man ändrar ett fält med en tidskod så beräknas skillnaden mot det tidigare värdet och samma skillnad adderas till ett annat fält). Jag är mest ute efter motorn för klicka på tabellcellen, göra den editerbar, trycka enter eller utanför textboxen och den återgår till det formatet den var samt den nya datan sparas till databasen.

Rapportera till bassebhu

Kommentera

borde ju inte vara så blodigt, antingen få du väl ha en div eller något som är clickbar om du trycker på den, ta dess html och skapa upp en input med samma textvärde, binda formulär till ajax och gör det du vill att den skall göra.

Som sagt, borde inte vara svårt men frågan är hur du binder ihop fälten till rätt tabell i databasen
        "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Kommentera

Ja, jag tor jag vet hur jag ska göra i praktiken, men det kommer inte att bli snyggt hehe

Jag tänker att man bara skickar med ett värde till fältet som säger vilken kolumn/tabell som ska användas.

Rapportera till bassebhu

Kommentera

Ooooch så läste jag inte hela svaren innan jag knåpade ihop något intressant i huvudet.

Vad jag från början tänke posta:
            Jag har en helt annan idé/approach på frågan om hur man bör lagra det i MySQLen.
            Den är lite mer invecklad och så, men jag tror helt klart att den blir smidigare, plus att den idén jag har inte kommer ha några som helst begränsningar (nåja, hårdvarubegränsningar, så klart) i antal celler, rader eller antal tabeller/spreadsheets.
            Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

I mitt fall är det ganska begränsat med kolumner och en del av dem måste formateras på ett visst sätt för att bli godkända och andra ska få en select i stället för ett textfält när man klickar på dem. Men det är nog också något som jag kan fixa, bara jag har motorn.

Rapportera till bassebhu

Kommentera

tittat på: http://www.trirand.com/ ?
                "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

Kommentera

voigtann1 skrev: Visa inlägg
                  Tack! Row editing -> input types verkar lovande. Ska kolla om det är enkelt att integrera!

Rapportera till bassebhu

Kommentera

Jag knåpade ihop något själv som funkar. Icke snyggt, men förhoppningsvis får ingen se baksidan ändå

Tack för hjälpen!

Rapportera till bassebhu

Kommentera

Working...
                    X