Meddelande

Minska
No announcement yet.

behöver programmering "lärare"

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • behöver programmering "lärare"

    hej jag vill lära mig programmering och utveckla och göra appar så jag skulle behova någon som bor nära göteborg och lära mig priset kan vi diskutera sedan.

  • #2
    Kanske inte helt fel att studera det som finns i Qt.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

    Kommentera


    • #3
      Lasp skrev: Visa inlägg
      Kanske inte helt fel att studera det som finns i Qt.
      Vad är det?
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Gissar på QT Framework.

        Om det är för Android så ta ner deras SDK och titta igenom vad som finns där.

        Om det är för iPhone/iPad så är det Apples SDK som gäller.

        Men som vanligt, det svåra är inte själva programmeringen utan att komma på en idé/app som det inte redan finns miljoner av.
        So long and thanks for the fish.

        Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

        Kommentera


        • #5
          Ber om ursäkt borde ha lagt med en länk ;-)
          http://qt.nokia.com/
          Riktigt bra tutorials (lektioner) och det är värt att köra igenom de små fyndiga demos.
          Kolla bara CorkBoarden, så snyggt, en liten databas till den och den är en given appvinnare.

          Jag tror att sådana som silfver som är sugna på att förstå programmering har mycket gott att hämta i några timmar. Alla plattformar stöds, men jag har bara kört Win7 och Linux ännu.
          Man kan i nuläget på betan enkelt se hur det fungerar med program i ex Nokia ;-)
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

          Kommentera


          • #6
            ingen????

            Kommentera


            • #7
              Vi hade ju en tråd för ett tag sedan om C#, det var ju silfver som ville ha lite "handpåläggning" alltså en riktig handfast knuff. Kanske en Helg i Göteborgstrakten.
              Så jag ställer gärna upp som kompletterande "elev" och erbjuder visst pekunärt stöd! Så har vi Nickemannen som vill ta tag i det utlärande. Om vi blir en liten grupp, så är ju det en bättre start än att att var och egen sitter i sin kammare!
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                Skaffa nån bok eller följ nån tutorial på nätet, sen återkommer du till wF för alla frågor du har så hjälper vi dig på vägen.

                Kommentera


                • #9
                  agneos skrev: Visa inlägg
                  ingen????
                  Det kan ju bero på att det inte finns någon på wF som orkar/kan/vill eller ens bor i Gbg.

                  Eller så kan det bero på att man anser att det är lönlöst eftersom du inte ens kunde grundläggande html eller installera Wordpress för ett par månader sen.

                  Har du inte kollat förut, så är det nog en bra idé att göra det: http://www.google.com/search?q=under...fe2badf76b7254
                  och här: http://www.google.com/search?q=hur%2...utf-8&oe=utf-8
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                  Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                  Våga Vägra
                  FaceBook

                  Kommentera


                  • #10
                    Om vi säger såhär: Om du vill betala för att någon ska vara din lärare så kommer det bli dyrt, mycket dyrt. Du har väldigt mycket mer för pengarna om du kör på själv hemma, läser dig till det du behöver, kanske köper böcker, tittar på olika tutorials på nätet, ställer frågor på forum etc. och lägger de pengarna på en vettig dator, mjukvara, böcker, pizza, mobiltelefoner att experimentera på eller liknande. Själv har jag en liten firma som sysslar med programmering/datorer överlag, och tar, i sammanhanget väldigt lite betalt, 350 kr/h + moms. Och du behöver många timmars övning, så det är bara att räkna på vad det skulle kosta att anlita någon som din lärare.

                    Att lära sig programmering/skriva appar är inte något man gör i en handvändning. Inte för att det behöver vara svårt (det varierar mellan olika individer), men det tar ändå tid, framför allt när man inte kan programmering sen tidigare.

                    Mina tips till dig:

                    1) Sätt upp ett realistiskt mål, ett mål som du känner att du kan överblicka. Ett exempel på ett bra mål är "Skriva en applikation för min mobiltelefon som kan hämta information om dagens väder i Skövde." Ett exempel på ett dåligt mål är "Skriva en applikation som visar vädret i Skövde för hela veckan på en karta som går att rotera i 3D."

                    2) Undersök vad du behöver lära dig för att ta dig fram till målet. Vad har du för mobiltelefon? Android? Då behöver du få lite koll på Java, samt hur Androids SDK fungerar. Hur läser man deras dokumentation? Ungefär hur fungerar deras ramverk när det gäller grafiska applikationer?

                    3) Undersök i vilken ordning du behöver lära dig sakerna, hur är de beroende av varandra? Androids SDK behöver du lära dig först, annars kommer du inte kunna kompilera någonting, och du kommer inte kunna testa någonting. Ta förslagsvis ett färdigt exempel, ett väldigt enkelt exempel, och försök kompilera det, och sedan få in det i din mobil. Undersök hur debuggern fungerar? Hur fungerar simulatorn? Efter det behöver du lära dig Java. Sen behöver du lära dig hur grafiken fungerar, och hur man hämtar information ifrån nätet.

                    4) Gör sakerna i den ordning du kommit fram till, och stöter du på problem så försöker du hitta lösningar på problemen. Försök hitta lite tutorials och följ dem.

                    4.a) Bli vän med google, 99,9% av de problem du stöter på har någon annan redan haft (troligtvis en hel drös har haft just de problemen.) Att starta en tråd på ett forum är troligtvis en dålig idé, av flera anledningar. Dels så retar du upp folk som svarade på samma fråga, ifrån en annan person för 5 minuter sedan, och dels så tar det längre tid för folk att svara på din fråga (där du glömt 95% av detaljerna i frågan, så du måste komplettera ditt svar flera gånger) än det tar för dig att hitta ett färdigt svar på Google.

                    4.b) När Google inte kan svara på din fråga, då frågar du i ett forum. Lär dig vilka detaljer som är relevanta, och vilka som inte är det. Utgå ifrån att de som läser din fråga inte har läst förra tråden du skrev, och de vet alltså inte att du grejjar med Android, de vet inte att du skriver i Java, de vet inte att du försöker hämta information om vädret i Skövde, de vet inte om vilken version av Androids SDK du har, de vet inte om att du redan sökt på Google och försökt med det i 30 minuter, de vet inte om att du får kompileringsfel 5b, de vet inte om att du får exception "Krakelibrakelfnatt" när du kör koden, de vet inte hur din kod ser ut, de vet inte att du tryckte på knappen "Anka" och de vet inte att du har en svart katt som heter Arne..

                    (Ett bra tips är att läsa sånt som du hittar när du söker på Google, du ser snabbt när folk inte kan svara på frågeställarens fråga, mest troligt då för att frågan är dåligt ställd, och saknar mycket information.)

                    Lycka till, återkom gärna med frågor

                    Kommentera


                    • #11
                      Det som onkelborg skriver om är just det som man har en lärare till, och som jag tror trådstartaren vill ha hjälp med. Att sätta upp mål, ta sig dit och söka kunskap är precis vad en lärare hjälper till med och det är ju också därför det finns lärare. Att lära sig helt på egen hand kan vara otroligt tidsödande och förvirrande till en början, jämfört med att ha någon mer erfaren vid sin sida.

                      Om man räknar trådstartarens utgifter i tid som han lägger ner på att lära sig programmera en app så handlar det om enorma summor om han måste lära sig på egen hand. Han kanske får spendera hälften av tiden (och alltså utgifterna) på helt felaktig kunskap när han letar sig fram bland den djungel av exempel och åsikter som finns på nätet.

                      Trådstartaren vet antagligen själv vilken nivå han är på och inser vikten och nyttan av att ha en lärare för att komma framåt.

                      Därmed inte sagt att det är billigt med en privat lärare. Isåfall är en distanskurs eller grupplektioner ett billigare alternativ, särskilt om man har begränsad tid att avsätta.
                      Har man ingen begränsad tid är såklart det billigaste att lära sig på egen hand.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jo, lärare är bra, men en privatlärare kommer bli väldigt, väldigt dyrt med tanke på hur många timmar det handlar om. Med tanke på frågeställningen så får jag intrycket av att frågeställaren förväntar sig ett svar i stil med "Visst, jag ställer upp. Det kommer ta ungefär 3 timmar för dig att lära dig programmera, och det kommer kosta 1000 kr." Verkligheten är dock helt annan..

                        Också, med ledning av den ursprungliga frågan så får jag intrycket av att det finns mer tid än vad det finns pengar.

                        Visst, tid är pengar, men det beror på hur man räknar. Inte undviker du att titta på film hemma, visserligen är det roligt, men du kan inte fakturera den. Istället läser du filmrecensioner och referat eftersom att det går fortare. Du slipper dessutom råka titta på riktigt tråkiga filmer.

                        Det är ingen idé att diskutera hurvida en privatlärare är rätt väg att gå, mer information behövs ifrån frågeställaren.

                        Kommentera


                        • #13
                          doridori skrev: Visa inlägg
                          Trådstartaren vet antagligen själv vilken nivå han är på (...)
                          Det är nog det som man har anledning att tvivla på när man läst hans tidigare inlägg.
                          Med vänlig hälsning från
                          Danne
                          ------
                          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                          Våga Vägra
                          FaceBook

                          Kommentera


                          • #14
                            Danne V skrev: Visa inlägg
                            Det är nog det som man har anledning att tvivla på när man läst hans tidigare inlägg.
                            Tog en titt på tidigare inlägg och har nu inget mer att säga.
                            Over and out

                            Kommentera


                            • #15
                              jag har nog börjat med att läsa böcker och komma igång men en fråga vad ska man börja med vilken språk c c++ eller java vilken är det lätaste och man andvänder den i den flesta programmer?

                              Kommentera

                              Working...
                              X