Meddelande

Minska
No announcement yet.

Windows 10

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Windows 10

Tjo!
    Jag har uppgraderat till Win 10 utan några problem och valde senare att göra en wipe och ren installation igen.
    Allt flyter på bra förutom deras nya webbläsare som har suddig text jämfört med Chrome. Jag har testat att ändra Clear Type genom att trycka Windowsflagga + R, sedan skriva in "control.exe /name Microsoft.Display" och välja "Justera ClearType-text". Det hjälper inte, Chromes text är klar och fin men inte Microsoft Edge. Jag vill verkligen ge webbläsaren en chans (alltid kul att testa nya program) men fixar det inte just nu för jag stör mig så på texten.
    Är det bara jag som har problem med detta tro?
    Mitt företag

Hur fungerar Windows 10 i stort? Vad betydde ifrån för version, Poteta?

Är det någon som vet de största skillnaderna (plus och minus) jämfört med Windows 8.1?

Kommentera

Jag är en helt vanlig (nåja ) användare så räkna inte med några andra bedömningar än rent personliga.
      Egentligen är det ingen större skillnad från 8.1 som jag hade. Startmenyn är tillbaka igen vilket glädjer många, själv tyckte jag inte det spelade någon större roll. Man vänjer sig av med den när den inte finns.
      Den största skillnaden är webbläsaren, som jag kör med trots min suddiga text. En nackdel har jag märkt och det är att skrollningen med mushjulet inte hänger med riktigt. Jag får rulla långsamt för att webbläsaren ska hänga med, om jag rullar snabbt fastnar sidan en kort stund. Det kan vara drivrutinerna till musen eller själva läsaren, jag vet inte.
      Jag har inte märkt något som inte funkar alls. Kör en del spel, Adobe Lightroom, Photoshop och Office men allt funkar lika bra som innan.

Ett tips vid uppgradering som jag följde:
      Gör först uppgradering och sedan ren installation. Om man börjar med att tanka hem fullversionen och gör full installation direkt måste man knappa in serienummer vilket man slipper om man först uppgraderar. Microsoft känner tydligen igen hårdvaran i din dator vid ominstallation om man börjar med uppgradering.
      Sen kanske man inte behöver blåsa hela burken heller. Jag körde någon vecka utan att installera om utan problem. Alla program och spel fanns kvar precis som vanligt. Jag tycker personligen det känns bättre att blåsa ur och göra en fräsch nyinstallation ändå men det behövs säkert inte.
      Mitt företag

Kommentera

Jag tycker att uppgraderingen från 8,1 med classic shell fungerat alldeles utmärkt. Allt flyter på utan att man behöver fundera på att det är uppgraderat. Även sparade sökningar, lösenord, förslag på text till formulär är kvar. Starknappen hade jag innan tack vara classic shell men jag gillar utformningen på den nya menyn bakom starknappen. Datorn kändes väl inte direkt slö innan men den känns piggare nu.
        // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Tack för era svar!

Poteta skrev: Visa inlägg
          Ett tips vid uppgradering som jag följde:
          Gör först uppgradering och sedan ren installation. Om man börjar med att tanka hem fullversionen och gör full installation direkt måste man knappa in serienummer vilket man slipper om man först uppgraderar. Microsoft känner tydligen igen hårdvaran i din dator vid ominstallation om man börjar med uppgradering....
          Hur bar du dig åt för att alls göra en full installation? Får man tag i Windows 10 i fullversion? Jag trodde att man bara fick uppgraderingen?

Kommentera

aasah skrev: Visa inlägg
            Tack för era svar!

Hur bar du dig åt för att alls göra en full installation? Får man tag i Windows 10 i fullversion? Jag trodde att man bara fick uppgraderingen?
            Följ instruktionerna på denna sida:
            https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

Jag upptäckte förresten precis en stor nackdel med Edge, deras webbläsare. När jag skulle redovisa moms på Skatteverkets sida kunde jag inte skriva under med BankID. Det gick bra att logga in men inte mer. Testade att starta om men det hjälpte inte. Provade samma sak med Chrome och då funkade det bra. Nu överger jag Edge tillsvidare, tyvärr något jag är van vid sedan tidigare vad det gäller Microsofts webbläsare.
            Mitt företag

Kommentera

Nicrosoft skrev: Visa inlägg
              Jag tycker att uppgraderingen från 8,1 med classic shell fungerat alldeles utmärkt. Allt flyter på utan att man behöver fundera på att det är uppgraderat. Även sparade sökningar, lösenord, förslag på text till formulär är kvar. Starknappen hade jag innan tack vara classic shell men jag gillar utformningen på den nya menyn bakom starknappen. Datorn kändes väl inte direkt slö innan men den känns piggare nu.
              Jag uppgraderade från exakt samma upplägg, 8.1 med Classic Shell. Överlag gick det smidigt, alltid lite småsaker att fixa (tog ett tag att övertyga programmen om att min skärm inte har högtalare till exempel ) och det vanliga med att vänja sig vid Utforskarens nya funktioner osv.
              Men däremot tycker jag det går aningen segare faktiskt. Det märks att allt är appbaserat numera, öppnar jag Inställningar och klickar runt laggar det som att varje ruta är ett litet program som läses in och ritar upp nästa ruta. Men det kanske bara är jag som är petig...

Däremot hade jag stora problem med Thunderbird som envisades med att tvärhänga när jag öppnade programmet (ibland) och när jag skickade iväg ett mail (alltid). Löste sig genom att uppgradera till senaste versionen (som jag faktiskt trodde jag redan hade).
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Jag har klarat mig undan att behöva använda appar än så länge. Jag provade Facebookappen men den fick mig att kräkas lite i munnen så den försvann fortare än kvickt.
                // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Nicro, det är klart att man kräks i munnen när det gäller FaceBook överhuvutaget!
                  Men Windows 10 känns bra, skall testa detta med Mobilt BankId.
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

Kommentera

Alltså missförstå mig inte, jag har inget emot Windows 10 - men jag fattar inte riktigt varför man skulle uppgradera redan nu? Det ser helt OK ut, och så småningom kommer jag nog att uppgradera (har 8.1 och 7) men det känns ju verkligen inte brådskande.
                    Johan Norberg, webbutvecklare.

@GitHub

Läs min blogg

Kommentera

casca skrev: Visa inlägg
                      Alltså missförstå mig inte, jag har inget emot Windows 10 - men jag fattar inte riktigt varför man skulle uppgradera redan nu? Det ser helt OK ut, och så småningom kommer jag nog att uppgradera (har 8.1 och 7) men det känns ju verkligen inte brådskande.
                      Det är inte brådskande men själv tycker jag det är förbaskat kul att testa nya saker. Jag har t.o.m. uppgraderat telefonen till WP 10 genom att anmäla mig till "Earli Developer" eller vad det nu hette.

Lasp, Mobilt BankID har ju inget med Windows att göra, det är mitt bankID från SEB som jag inte fick att funka på Skatteverkets sida.
                      Mitt företag

Kommentera

Ahaa Men det står på BankId sidan att Windows 10 kräver en uppdatering.
                        Sedan gick det bra. Men det var ändå något som jag tyckte strulade. Trots att jag har kört Windows 10 länge, hela året faktiskt, har jag inte testat Edge på något sätt.
                        Många saker kom ju också in under slutet dvs till sommaren.
                        Livet är kort och Nu!
                        Läs mera!
                        !?

Kommentera

Den bifogade bilden är från datorn på företaget. Jag är INTE ansvarig! Men vad säger ni, tror ni man vågar klicka att installera tian på företagets relativt nya dator. Datorn är 3 månader eller nåt...
                          Bifogade filer

Kommentera

angelica skrev: Visa inlägg
                            Den bifogade bilden är från datorn på företaget. Jag är INTE ansvarig! Men vad säger ni, tror ni man vågar klicka att installera tian på företagets relativt nya dator. Datorn är 3 månader eller nåt...
                            Vi har av vår leverantör av affärsdatasystemet blivit rekommenderade att inte uppgradera än, då de inte säkerställt att allt fungerar som det ska under tian. Så jag hade tagit det lugnt.

Datorn i sig klarar säkert av det, men hur är det med alla program?
                            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

:stefan: skrev: Visa inlägg
                              Vi har av vår leverantör av affärsdatasystemet blivit rekommenderade att inte uppgradera än, då de inte säkerställt att allt fungerar som det ska under tian. Så jag hade tagit det lugnt.

Datorn i sig klarar säkert av det, men hur är det med alla program?
                              Tack för tipset!

Ja, alla program!? Dom är lätträknade!! Det är en "personaldator" i den mening att den egentligen inte kör några program annat än webbläsaren. Jag har på eget bevåg installerat CCLeaner, AVG, Free Registry Cleaner och lite annat av samma / liknande kaliber.

Datorn är inte "verksamhetskritisk" så att säga...
                              Men dock, faktum kvarstår, det är inte min dator och jag vill ju absolut inte sabba företagets dator!

Så viktigt är det inte med tian...!

Kommentera

Working...
                              X