Meddelande

Minska
No announcement yet.

Program för att spegla en mapp på datorn till NASen.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Program för att spegla en mapp på datorn till NASen.

    Hej!
    Jag har precis flyttat mina foton (ca: 16000 st) från min NAS till en extra hårddisk på datorn. Helt plötsligt flyter Lightroom på som aldrig förr, helt underbart.
    Dock vill jag ju fortsätta ha backup på NASen, som redan är speglad med två hårddiskar på vardera 2 TB.

    Så jag söker ett program som fungerar som Dropbox eller OneDrive, alltså "speglar" en mapp på datorn till en mapp på NASen. Jag hade kunnat använda en molntjänst egentligen men bilderna ligger på drygt 200 GB så det hade blivit dyrt.
    Det räcker att skriva ena hållet, alltså från datorn till NASen och det behöver inte vara i realtid. Det funkar med schemalagda synkningar. Jag vill bara synka förändringarna, annars kunde jag ju ha kopierat mappen manuellt en gång i veckan.
    Mitt företag

  • #2
    Om du använder Windows 8 funkar väl
    Filé history, eller?
    Använder du en Mac funkar väl timemachine.

    Jag hittade inte Microsoft kb artikel om filé history utan ngn form av blogg som väl verkar rimlig.
    http://lifehacker.com/5958865/how-to...ne-for-windows

    Kommentera


    • #3
      Som jag minns kör Poteta Windows, dvs inte Mac och har alltså inte TimeMachine. Jag är också på Mac men tror ju att det måste finnas en mängd olika back-up-program för Win också där filer/mappar jämförs och bara de som ändrats backas upp. Som Time Machine på Mac alltså.

      Jörgen: Har du sökt på t.ex. "back-up Windows"?
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Danne V skrev: Visa inlägg

        Jörgen: Har du sökt på t.ex. "back-up Windows"?
        Det stämmer bra, jag kör Windows. Jag har sökt men får upp väldig många förslag och har väl blivit lite försiktig med vad jag tankar ner på äldre dagar...
        Så om någon har erfarenhet av ett speciellt program hade det varit bra.
        Mitt företag

        Kommentera


        • #5
          Men testa Windows inbyggda filehistory.
          Men börja mot en tom diskyta och kolla om det passar.
          För det är ju inga kopior utan en typ av changelog.

          Jag tycker det funkar fint. Men det är ju förmodligen olika.

          Kommentera


          • #6
            pebi skrev: Visa inlägg
            Men testa Windows inbyggda filehistory.
            Men börja mot en tom diskyta och kolla om det passar.
            För det är ju inga kopior utan en typ av changelog.

            Jag tycker det funkar fint. Men det är ju förmodligen olika.
            Jag testar direkt, återkommer med resultat.

            /edit
            Den går tyvärr bort eftersom jag inte kan välja vilken mapp jag vill göra backup på. Den kör bara backup på Bibliotek, Skrivbord, Favoriter och OneDrive. Jag vill köra backup på en intern hårddisk.

            /edit 2
            Jag tog mod till mig och tankade ner ett program som heter Genie Timeline. Verkar göra precis det jag vill, nu återstår bara att se hur bra det fungerar.
            Last edited by Poteta; 2015-06-07, 09:54.
            Mitt företag

            Kommentera


            • #7
              Det är ju iofs lite skumt, men det är ju bara att bestämma vilka mappar som är ditt bibliotek.

              http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-8

              Så om den du testar inte funkar ge Microsofts egen en chans

              Kommentera


              • #8
                pebi skrev: Visa inlägg
                Det är ju iofs lite skumt, men det är ju bara att bestämma vilka mappar som är ditt bibliotek.

                http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-8

                Så om den du testar inte funkar ge Microsofts egen en chans
                Aha, jag visste inte att man kunde lägga till mappar i Bibliotek.
                Jag testar den, Genie Timeline skapade egna backuper med egna filändelser så det gick bort.
                Mitt företag

                Kommentera


                • #9
                  Gaaah...
                  Microsofts egna fungerar precis som Genie. Skapar egna filer som måste återställas för att få tillbaka dem igen. Det är väl så en backup fungerar misstänker jag men jag vill ju bara ha en exakt kopia på NASen.

                  Det lutar åt att jag helt enkelt får kopiera över mappen från datorn manuellt med jämna mellanrum.
                  Mitt företag

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag är också på jakt efter ett sånt program... Som kopierar...
                    Jag vill minnas att jag hade ett sånt plutteprogram en gång i tiden, men jag minns inte om det var till Mac eller Windows.

                    Dock, det var före TimeMachine, så... det är ett tag sedan.

                    Sen vet jag inte heller om det kopierade ALLT eller bara det som ändrats. Förmodligen kopierades allt... för att om man ska kopiera bara ändrade grejer blir det genast mer komplicerat.

                    Jag vet att Retrospect i alla fall uppfyller ETT av dina krav, att bara kopiera det som ändrats.

                    Men det är ju verkligen ett proffsprogram i ordets rätta bemärkelse, och med det sagt, även en prislapp därefter.

                    Jag vet dock inte var en-användarlicens kostar.... men det går väl att ta reda på!
                    http://www.retrospect.com/en/products/win

                    Det kanske inte passar för dig, men det är i alla fall ett kompetent program, där om råder inga tvivel!

                    Kommentera


                    • #11
                      Jo, som sagt, det är ju inte en kopia utan en logga man får ju versioner, så man kan backa till ett önskat datum.

                      Men vill du ha bara kopior och det inte gör något om du skriver sönder.
                      Dvs om du ändrar en bild på datorn och den då blir likadan på nas och det är ok, då borde du ju kunna skriva en egen bat fil som körs som en schedule-task ibland.

                      Typ robocopy

                      Ex.

                      http://karuppuswamy.com/wordpress/20...sync-in-linux/


                      http://techdows.com/2012/11/mamanage...ks-windows-8ml

                      Kommentera


                      • #12
                        DSynchronize säger en del är bra. Jag har själv inte testat det, men det verkar vara precis det du eftersöker. Sidan ser förskräcklig ut, men scrolla nedåt tills du hittar programmet.

                        http://dimio.altervista.org/eng/

                        DSynchronize is a stand-alone utility that let you periodically synchronize two or more folders on Hard Disk, Floppy Disk, LAN, USB Key, CD-DVD (with packet writing software) and FTP server.

                        It is also possible to specify the time and the day to schedule the synchronization to run, and to create some additional "filters" for other factors.

                        Real-Time sync is also supported.
                        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag fick tips på Fotosidan om detta program vilket jag testar precis nu. Verkar vara exakt det jag är ute efter!
                          Mitt företag

                          Kommentera


                          • #14
                            Poteta skrev: Visa inlägg
                            Jag fick tips på Fotosidan om detta program vilket jag testar precis nu. Verkar vara exakt det jag är ute efter!
                            Återkom gärna med synpunkter när du har testat ett tag, jag börjar få behov av ett sådant program.
                            /M@rre

                            [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                            [Begrepps Joel]

                            Och andra användbara Tegsuttryck

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag har använt SyncToy ibland och det fungerar bra.

                              https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=15155
                              Zend Certified PHP Engineer

                              Kommentera

                              Working...
                              X