Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vilka här kör Vista?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kör vista på min bärbara och är nöjd med hur det fungerar. Provade först på min stationära men den är lite för vek för att Vista skall rulla bra.
    Jag kan nog hålla med om att åtkomsten till en del inställningar är svåra att komma åt och det kändes ologiskt hur en del saker fungerar.
    Ett stort plus är ju att man kan köra flera webbplatser under IIS 7 samtidigt och inte en åt gången som i IIS 6 i XP.
    Ett stort minus är varningsrutan som plopparupp så fort man skall installera eller ändra en inställning. Det känns lite bökigt.

    Har man en riktigt snabb dator så blir nog Vista inte så illa.
    -"What if there is no tomorrow? There was´nt one today!"

    //alltid p*

    Kommentera


    • #17
      tillmar skrev:
      Men vad var det där pratet om ett till OS som ska komma inom två år? Stämmer det eller är det bara nått rykte?
      Vista är en väldigt stor förändring jämfört med XP. Kodbasen är ombyggd och även om det finns mindre insatta personer som hävdar att skillnaderna mellan XP och Vista är minimala, så är det enorma skillnader. Räkna inte med lika stora förändringar i kommande uppföljningar av Vista. Nästa klientversion (Vienna) är planerad att släppas under 2009, då bland annat de saker som inte kom med i Vista är tänkta att fås med, samt en del från Longhorn (kommer i början på 2008 och är ett server-OS, till skillnad från Vista som är klient-OS).
      http://gråimport.se

      Kommentera


      • #18
        tillmar skrev:
        Man öppnar 3 mappar sen så känns det som skärmen är full.
        Det är precis av den anledningen som jag kör 2st 22-tums widescreen-skärmar.

        Jag kör både XP och Vista (Ultimate) på min burk (dualboot). Tycker att vista fungerar bra förutom Nvidia-drivisarna som fungerar under all kritik. Det enda som jag stör mig riktigt ordentlige på är att jag t ex har ett lite udda ljudkort från en ganska liten tillverkare vilket betyder att drivrutinen inte är satt som "trusted" (typ) vilket gör att jag får upp en ruta vid varenda boot som frågar om jag verkligen vill köra drivrutinen. Detta går inte att ändra (vad jag har märkt iaf )

        Legis: Jag hade för mig att Longhorn skulle komma i slutet av 2007...?

        Kommentera


        • #19
          Josef skrev:
          Det är precis av den anledningen som jag kör 2st 22-tums widescreen-skärmar.
          Det låter inte helt fel
          Har en extra skärm stående här men har inte lyckats få båda skärmutgångarna att fungera samtidigt som tv-out
          Josef skrev:
          Tycker att vista fungerar bra förutom Nvidia-drivisarna som fungerar under all kritik.
          Några kompisar har samma problem där. Fast nvidia skulle väl släppa fungerande nu i april?
          Josef skrev:
          Ett stort minus är varningsrutan som plopparupp så fort man skall installera eller ändra en inställning. Det känns lite bökigt.
          Den rutan går att förhindra, under användarkontot ska du kunna stänga av UAC.
          Dock anser en del att det är en säkerhetsrisk, men tycker det är ett val man gör själv.

          Kommentera


          • #20
            Zpookey skrev:
            Jag installerar inte Vista av den enkla anledningen att det verkar som om att Vista kommer att bli ett nytt Windows ME.....för där är nämligen ett nytt OS från MS som är tänkt att lanseras redan om 2 år...dvs 1 år efter att det kommit servicepack till Vista som gör det lite mer intressant att installera....då kan man ju lika gärna vänta ytterligare ett år och få det nya OSt istället.
            Varför gör man ett sådant uttalande när du uppenbarligen inte har en aning om vad du snackar om
            /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
            Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

            Kommentera


            • #21
              tycker MS har misslyckats totalt med Vista.

              Nya Operativsystem ska enligt min mening vara förbätrade.
              Ser inte så många förbättringar i xp som berör en vanlig användare.
              Bara mer moment vid varje sak du ska göra .. fler dumma fråger o varningar bara.

              Samt MS skiter ju fullständigt i o optimera koden för o köras på äldre datorer .. du måste ju ha en nyare modell för i få de o funka bra .. samt valmöjligheterna vilka komponenter som ska installeras är ju kraftigt begränsad samt mycke går ju inte ens o ta bort utan reghack osv.

              Vill inte bli påtvingad 40 extra program bara för ja vill ha remotedesktop
              " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

              Kommentera


              • #22
                mayday skrev:
                Ser inte så många förbättringar i xp som berör en vanlig användare.
                Det är troligtvis för att du inte kollat tillräckligt, samt de allra största förändringarna är inte synliga. Vill du ha synliga förändringar så leta något tema, eller för den delen installera tillägsprogram som gör att du kan ändra utseendet totalt...

                mayday skrev:
                Bara mer moment vid varje sak du ska göra .. fler dumma fråger o varningar bara.
                Du borde läsa in dig på hur det hela fungerar, samt vad du kan göra för att anpassa det. Vista används redan av miljoner människor över hela världen och bara Windows-basen ligger väl nu på runt 1 miljard. Om du på fullt allvar tror att man kan göra en standarduppsättning som passar en miljard människor, så får du tänka om. Ls på och anpassa efter dina önskemål...

                mayday skrev:
                Samt MS skiter ju fullständigt i o optimera koden för o köras på äldre datorer .. du måste ju ha en nyare modell för i få de o funka bra .. samt valmöjligheterna vilka komponenter som ska installeras är ju kraftigt begränsad samt mycke går ju inte ens o ta bort utan reghack osv.
                Vänta nu. Inser du inte själva svamlet i detta stycke? Är du en av dem som insisterade på att den fyrkantiga klossen absolut skulle gå att få ner i det runda hålet när du var mindre?

                mayday skrev:
                Vill inte bli påtvingad 40 extra program bara för ja vill ha remotedesktop
                Där kom avslöjandet. Du har ingen koll. Senast igår satt jag med fjärrhjälp från min Vista till min systers XP. Det har aldrig fungerat smidigare. Varej dag är jag uppkopplad med remote desktop till flera burkar, inte minst min egen maskin. En kommandorad innehållandes 'kommando parameter maskinnamn'. Var du behöver klämma in 40 program fattar jag inte.....
                http://gråimport.se

                Kommentera


                • #23
                  Josef skrev:
                  Legis: Jag hade för mig att Longhorn skulle komma i slutet av 2007...?
                  Tidigare planer sade Oktober 2007, men som det ser ut nu blir det början på 2008
                  http://gråimport.se

                  Kommentera


                  • #24
                    legis skrev:
                    Det är troligtvis för att du inte kollat tillräckligt, samt de allra största förändringarna är inte synliga. Vill du ha synliga förändringar så leta något tema, eller för den delen installera tillägsprogram som gör att du kan ändra utseendet totalt...

                    Du borde läsa in dig på hur det hela fungerar, samt vad du kan göra för att anpassa det. Vista används redan av miljoner människor över hela världen och bara Windows-basen ligger väl nu på runt 1 miljard. Om du på fullt allvar tror att man kan göra en standarduppsättning som passar en miljard människor, så får du tänka om. Ls på och anpassa efter dina önskemål...

                    Vänta nu. Inser du inte själva svamlet i detta stycke? Är du en av dem som insisterade på att den fyrkantiga klossen absolut skulle gå att få ner i det runda hålet när du var mindre?

                    Där kom avslöjandet. Du har ingen koll. Senast igår satt jag med fjärrhjälp från min Vista till min systers XP. Det har aldrig fungerat smidigare. Varej dag är jag uppkopplad med remote desktop till flera burkar, inte minst min egen maskin. En kommandorad innehållandes 'kommando parameter maskinnamn'. Var du behöver klämma in 40 program fattar jag inte.....
                    Håller med dig helt. Var folk hittar alla dessa problem kan jag inte förstå. Vill man dessutom använda Vista på en mindre kraftfull burk så är det la vanliga "home" som gäller. Verkar som många vill ha lull lullet och samtidigt inte kan förstå varför det inte funkar något bra på den gamla burken.
                    /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
                    Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

                    Kommentera


                    • #25
                      Om man tror att det bara är Aero är den enda nyheten i Vista så man kan ju installera ett Aero-tema till sin XP och köra på som vanligt i tron om man att man inte missar något nytt
                      Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
                      söker trevligt sällskap för matresa till USA!

                      Kommentera


                      • #26
                        istället för o citera mig o bara säga imot kan du väll komma med lite konkretare.

                        Samt exempel Hur avinstallerar du Mediacenter funktionerna enklast ?
                        Lös de
                        " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

                        Kommentera


                        • #27
                          mayday skrev:
                          istället för o citera mig o bara säga imot kan du väll komma med lite konkretare.

                          Samt exempel Hur avinstallerar du Mediacenter funktionerna enklast ?
                          Lös de
                          Konkretare? Kronkretare vad, du har ju inga frågor. Media Center följer med Home Premium och Ultimate. Läste din fråga fel först. Dessa ska aktiveras vid installation. Har du ingen nytta av media center är det bättre att köpa annan version av Vista.
                          Last edited by legis; 2007-03-24, 14:12.
                          http://gråimport.se

                          Kommentera


                          • #28
                            Tengblad skrev:
                            Varför gör man ett sådant uttalande när du uppenbarligen inte har en aning om vad du snackar om

                            http://techworld.idg.se/2.2524/1.100480
                            http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=32095
                            http://www.windowsvienna.com/
                            http://www.tmcnet.com/news/2007/02/13/2333929.htm
                            http://www.winsupersite.com/faq/windows_7.asp

                            Nä...varför gör man egentligen det?

                            Kommentera


                            • #29
                              Haha men snälla du, inte en officiell källa bland dom du länkade till. Det är ju bara en massa gissande. Var precis likadant innan Vista blev officiellt. Att sen sitta och jämföra Vista mot ME är ju direkt skrattretande
                              /Mvh Tengblad - "A computer is only as smart as the person using it"
                              Eyesx | MrFilm | WordPress Sverige

                              Kommentera


                              • #30
                                Tengblad skrev:
                                Haha men snälla du, inte en officiell källa bland dom du länkade till. Det är ju bara en massa gissande. Var precis likadant innan Vista blev officiellt. Att sen sitta och jämföra Vista mot ME är ju direkt skrattretande
                                Får tyvärr inte yttra mer än vad jag sagt...men för er som undrar så är Windows Fiji ett nytt media center till vista.

                                Sen får ni gärna säga att jag hade fel 2009..i don't care..
                                Jag jämför inte Vista med ME prestandamässigt men windows 98 hade funnits länge och XP blev försenat så de paniksläppte ME.
                                Det har inte hänt mycket på XP-sidan och Blackcomb har varit igång i utveckling ett par år...men eftersom att MS inte ska förlora för många användare så krävs det åtgärder och Vista släpps....men Blackcomb är snart klart och kommer du att heta Windows Vienna....som sagt...rätta mig om två år.

                                Kommentera

                                Working...
                                X