Meddelande

Minska
No announcement yet.

Distuppgradering Debia 6 => 7?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Distuppgradering Debia 6 => 7?

Tjena,

Kör 4 boxar på Linode som för tillfället kör Debian 6. Har funderat på att uppgradera till Debian 7, dels på grund av att det finns mycket nytt ur säkerhetssynpunkt, men även för att kunna få in senaste versionen av OpenSSL, som endast finns i sjuan.

Har haft problem med ett par certifikat, då OpenSSL för Debian 6 inte stöder TLS 2.1 och därför får jag ibland varningar på certifikaten.

Hur funkar en uppgradering rent krasst? Vi kör 2 webbservrar (Apache 2.2), en box dedikerad MySQL och en fjärde som backup/e-postserver. Dessa snackar med varann lokalt via LAN. Eftersom det är servrar i produktionsmiljö där det för tillfället finns ~70 sajter är det extremt viktigt att inget går sönder, vad tror ni riskerna är?

Kommer det gå smärtfritt, eller bör jag avstå?
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Har du möjlighet att få ut en klon och göra en testuppgradering som inte går i produktion är det att föredra. Dock är det inte alltid man kan göra det.

Jag har gjort 5st uppgraderingar enligt http://www.howtoforge.com/how-to-upg...eeze-to-wheezy
    Både virtualiserade maskiner och fysiska har gått bra för min del.

Och jag har inte stött på ett endaste problem. Det är iof ingen garanti för dig.

En uppgradering är att föredra i mitt tycke.

Lycka till med vad du än väljer.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Kommentera

Tack för svar. Linodes support rekommenderade också att göra en klon och testa med. Problemet är då att jag måste köpa en ny box och det känns onödigt. Vi har ingen direkt speciell setup så allt bör gå smärtfritt.

Men ska fundera ett tag till först
      //Micke Andersson
      Hemsida | Kontakta
      ----------------------
      "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Kommentera

Working...
      X