Meddelande

Minska
No announcement yet.

[Excel] Hämta värde för specifik person

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • [Excel] Hämta värde för specifik person

    Hej!

    Jag försöker skapa ett system för poängräkning av ett flertal tävlingar.

    Varje tävling har sitt eget blad med resultatlistan från den specifika tävlingen,
    sedan så har jag ett blad för poängsammanställning där alla tävlingar räknas ihop.

    På bladet för sammanställningen vill jag att det automatiskt ska fyllas i poäng
    från tävlingsbladen, problemet är då att deltagarna inte har samma position i alla
    resultatlistor.

    Min fråga är då följande:

    Kan jag på något sätt hämta ett värde från en specifik cell för en viss deltagare genom att
    på något sätt känna av vilken rad denna person står på i varje enskild resultatlista?

    Det kan även förekomma ett en deltagare inte varit med i en tävling och då ska kolumnen
    för den tävlingen i sammanställningen vara tom (för den spelaren givetvis).

    Tack på förhand
    /S

    Excel 2010 engelsk version har använts.

    I den bifogade filen är det bara 2 tävlingar med.
    I bladnamnet står det inom parantes vilken kolumn i sammanställningsbladet poängen ska föras in i.
    Bifogade filer

  • #2
    Titta på vlookup funktionen, den borde passa.
    So long and thanks for the fish.

    Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

    Kommentera


    • #3
      @GunnarD

      Jag hade redan kollat på VLOOKUP utan att förstå ett skvatt men när du skrev att det var den funktionen som gällde så började jag söka igen och hittade en bra beskrivning på hur funktionen fungerade.

      Delar med mig av lösningen nedan...

      saxat ur beskrivningen:

      "=VLOOKUP(F2;A2:C101;IF(F1=0.15;2;3))

      This is what the formula tells Excel to do: Take the value in cell F2, find that value in the first column of the table defined as A2 to C101. When you find that value (or that approximate value), return the value in the same row but in a different column. If the value in cell F1 is 0.15, then return the value in the second column; otherwise, return the value in the third column."

      När jag hade fått detta att fungera så dök givetvis ett nytt problem upp, nämligen att det blev en del N/A svar returnerade. Ny sökning påbörjades för att lösa detta...

      Funktionen ISNA dök upp och räddade mig denna gång:

      =IF(ISNA(VLOOKUP(F2;A2:C101;IF(F1=0.15;2;3));"";VLOOKUP(F2;A 2:C101;IF(F1=0.15;2;3))

      Funktionen ovan returnerar en tom cell om det är N/A men man kan även skriva ett eget felmeddelande om man så önskar, detta gör man på följande vis:

      =IF(ISNA(VLOOKUP(F2;A2:C101;IF(F1=0.15;2;3));"EGET FELMEDDELANDE HÄR";VLOOKUP(F2;A2:C101;IF(F1=0.15;2;3))


      Riktar ett stort tack till GunnarD som fick mig att googla vidare trots tidigare nederlag

      /S

      Kommentera

      Working...
      X