Meddelande

Minska
No announcement yet.

Nå dator i Lan via domän?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nå dator i Lan via domän?

Hej,

Har ett närverk med en mini-mac som agerar webbserver (Xampp). Sen en windowsdator som är ansluten till samma router, som ska nå denna mac. Macen har statisk IP och allt fungerar så långt.

* På macen kommer jag åt min virtual host med "domain.local".
    * Från windowsdatorn kommer jag åt sidan som ligger på macen med IP-adressen (den lokala).

Jag försöker nu få det att fungera så att jag kan se sidan på macen via "domain.local". Har lagt in i Windows hosts-fil att "domain.local" ska peka mot ipadressen, 192.168.254.10.

Men det fungerar inte, kan inte ens pinga "domänen". Det går bra att pinga ipadressen, jag kan också se och använda webbsidan på macdatorn om jag knappar in 192.168.254.10 på windowsdatorn.

Hur får jag domain.local att fungera?

Tack!
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Översätter den domain.local till 192.168.254.10 när du försöker pinga? Vilken Windows-version gäller det?
    "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Nepp, det är det som är så jäkla konstigt... Det går bra att pinga 192.168.254.10, men domännamnet svarar inte öht. Gäller Win7.
      //Micke Andersson
      Hemsida | Kontakta
      ----------------------

Kommentera

Kanske det här kan hjälpa?
        http://serverfault.com/a/452269
        "Det finns tre sorters lögn; vanlig lögn, förbannand lögn och statistik" - Mark Twain

Kommentera

Tack! Gick igenom alla steg och pinsamt... men "dölj filnamnstillägg" var såklart aktivt så hosts-filen hade sparats som hosts.txt (dvs som en ny fil) och därför fungerade det självklart inte.
          //Micke Andersson
          Hemsida | Kontakta
          ----------------------

Kommentera

Working...
          X