Meddelande

Minska
No announcement yet.

Wifi-extender till befintlig Airport Extreme

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Wifi-extender till befintlig Airport Extreme

Jag har en Airport Extreme idag som primär router och det sköter den galant. Men, på grund av ganska taskig infrastruktur vad gäller kablar i lägenheten så står den idag placerad längst in i ett hörn, långt ut i lägenheten. Täckningen till rummet längst bort finns väl, men är väl max en pinne. Nu har vi dessutom slagit upp en vägg där, som lär försämra täckningen ytterligare. Plus att en extender gör det möjligt att förlänga wifi:t ut i trädgården, det vore ju riktigt nice de dagar en hänger där ute och inte vill Spotifya upp datatrafiken.

Så. En extender tänker jag. Har kikat på Airport Express som har fördelen med Airplay, men en tusenlapp tar emot eftersom andra extenders från Linksys och D-Link kostar halva summan.

Vad är era erfarenheter kring det här? Är Airplay värt femhundringen? Har andra förlängare Airplay-möjligheter också?
    resebloggen # twitter # instagram

Jag hade samma tankar och trodde mig behöva en ny och bättre extender. Den nuvarande är kass. Vad jag vet så måste du köra med endast Apples hårdvara om du vill utöka räckvidden på den nuvarande wlan-nätverket. Dvs t ex en Airport Extrem basstation + en till Extreme eller en Express.

Om du har möjlighet så prova att flytta basstationen så nära det andra rummet som du kan. Själv löste jag problemet genom att koppla in min tidigare inaktiva Extreme basstationen i ADSL-modemet och placerade sen Extreme så långt från ADSL-modemet jag kunde (köpte en 5m ethernet-kabel till detta ändamål). De extra 3m verkade göra susen och nu har jag en bättre kvalitet på WLAN-nätverket i vardagsrummet (tidigare fick jag 0.5Mbit-3Mbit och nu får jag 9Mbit-12Mbit). Kan dock också vara så att min Airport Extreme har bättre antenner än min WLAN-basstation så förbättringen kan tas med lite nypa salt..
    Min blogg | Mina böcker

Kommentera

Working...
    X