Meddelande

Minska
No announcement yet.

Router till router. Hur göra med bl.a. DHCP?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Router till router. Hur göra med bl.a. DHCP?

Har fått bredband från comhem och med det följde ett routermodem med speciell kabel till deras "tre hål i väggen" som i sin tur sitter längst bort i lägenhetens ena hörn. P.g.a. att till kabeln mellan väggen och routermodemet är kort (och att det bara har två LAN-utgångar) har jag dragit en nätverkskabel till "mitten" av bostaden och anslutit ännu en router (utan modem) som har fler utgångar och är perfekt placerad för oss, rent fysiskt.

Nu undrar jag litegrann om DHCP och IP-adresser. Ska man låta den första (comhems) eller den andra routern leverera ip-adresserna? Jag kan i och för sig använda båda för trådlöst, men eftersom min egen router är bättre placerad så föredrar jag att använda den. Ska jag ö.h.t. ge min egen router en ip-adress i dess inställningar, eller ska comhems router sköta det?

Har nog förklarat rörigt, men den som kan nätverk fattar nog vad jag är ute efter ändå....hoppas jag.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Går det inte att brygga comhems router så du får det externa IP´t som inkommande i din egen?

Kommentera

Får du interna IP-adresser från Comhems router? Isf skulle jag kört på att låta DHCPn vara igång i den och bara använda din egen router som switch om någon enhet är ansluten till Comhems router. Om alla enheter ansluter till din egna router skulle jag säga tvärt om, brygga Comhems och aktivera DHCP i din egen.

Vad är det för router du fått från Comhem?
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

AndersN, prplxr:

1. Tror jag lyckats brygga comhem-modemet (för enkelhetens skull kan vi ju kalla den enheten endast för "modem" och den andra för "routern"). Men i routerns admin-gränssnitt är det angivet att den har 192.168.176.1. Mitt IP från comhem är 83.xx.xx.xx och jag vet inte ens om det är statiskt eller dynamiskt....

2. Modemet från comhem är detta: http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=37

3. Jag gick in i modemet med 192.168.0.2 och hittade en option för att brygga WAN (?) som jag aktiverade. Nu når jag det inte längre, oavsett vilken IP jag testar. Å ena sidan kanske det bekräftar att jag faktiskt bryggade det. Men å andra sidan kan det ju vara bra att nå det nån gång. Hur gör jag det?

4. Min egen router funkar nu som DHCP-server (vilket den gjorde förut också, men då var comhem-modemet DHCP-server också. Vilket jag tror att det inte är nu).

Rörigt? Jajamänsan. Jag har inte en susning om sånt här så jag ber om ursäkt för det.

I alla fall blev internet märkbart snabbar. Om jag inte inbillar mig....
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Danne V skrev: Visa inlägg
          AndersN, prplxr:

1. Tror jag lyckats brygga comhem-modemet (för enkelhetens skull kan vi ju kalla den enheten endast för "modem" och den andra för "routern"). Men i routerns admin-gränssnitt är det angivet att den har 192.168.176.1. Mitt IP från comhem är 83.xx.xx.xx och jag vet inte ens om det är statiskt eller dynamiskt....

2. Modemet från comhem är detta: http://www.icbn.com.tw/product.php?act=view&no=37

3. Jag gick in i modemet med 192.168.0.2 och hittade en option för att brygga WAN (?) som jag aktiverade. Nu når jag det inte längre, oavsett vilken IP jag testar. Å ena sidan kanske det bekräftar att jag faktiskt bryggade det. Men å andra sidan kan det ju vara bra att nå det nån gång. Hur gör jag det?

4. Min egen router funkar nu som DHCP-server (vilket den gjorde förut också, men då var comhem-modemet DHCP-server också. Vilket jag tror att det inte är nu).

Rörigt? Jajamänsan. Jag har inte en susning om sånt här så jag ber om ursäkt för det.

I alla fall blev internet märkbart snabbar. Om jag inte inbillar mig....
          Du inbillar dig nog inte. Ett bryggat nätverksnav är oftast betydligt snabbare än ett med NAT.

1. 192.168.176.1 är routerns interna IP-adress mot LANet. Det du ska kika efter är routerns WAN-port, där bör du nu ha ett publikt IP.

2. Okidoki.

3. Du måste ställa in fast IP på din dator till något i serien 192.168.0.x för att nå modemet. Jag kan ha fel nu, men jag tror även att du måste ansluta med kabel direkt mellen modem och dator också, beroende på konfiguration.

4. Det låter på det du skriver som att du gjort helt rätt! :-)
          Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

Kommentera

prplxr skrev: Visa inlägg
            Du inbillar dig nog inte. Ett bryggat nätverksnav är oftast betydligt snabbare än ett med NAT.

1. 192.168.176.1 är routerns interna IP-adress mot LANet. Det du ska kika efter är routerns WAN-port, där bör du nu ha ett publikt IP.

2. Okidoki.

3. Du måste ställa in fast IP på din dator till något i serien 192.168.0.x för att nå modemet. Jag kan ha fel nu, men jag tror även att du måste ansluta med kabel direkt mellen modem och dator också, beroende på konfiguration.

4. Det låter på det du skriver som att du gjort helt rätt! :-)
            Tack för svar!

Jo, jag gissade att jag måste koppla in mig direkt på modemet om jag ska kunna jiddra med det. Det är OK. Jag har, i routern (andra enheten alltså), gett min dator fast IP. Får funka så.

Ska kolla runt lite mer senare.

prplxr skrev: Visa inlägg
            Det låter på det du skriver som att du gjort helt rätt! :-)
            = Mallig. Belönar mig själv med klapp på axeln och några öl.

Tack f hjälp!
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Våga Vägra
            FaceBook

Kommentera

Jag har ett annat CH-modem/router och när jag mixtrade med nätverket för en tid sen och bryggade den så kunde jag inte heller komma åt den via ip-numret. Det visade sig att när man bryggar så byter den ip till ett helt annat...
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

:stefan: skrev: Visa inlägg
                Jag har ett annat CH-modem/router och när jag mixtrade med nätverket för en tid sen och bryggade den så kunde jag inte heller komma åt den via ip-numret. Det visade sig att när man bryggar så byter den ip till ett helt annat...
                Kontaktade comhem om detta. Fick http://192.168.100.1/ av dom. Det stämde.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Våga Vägra
                FaceBook

Kommentera

Working...
                X