Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flera SIP-klienter bakom NAT

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flera SIP-klienter bakom NAT

    Hoj!

    Ska sätta upp ett antal datorer med SIP-klienter på bakom NAT. Jag finner mig själv totalt lost nu, hur ska detta gå till?

    Får hela tiden problem med att jag antingen inte hör den jag ringer till eller så hör den jag ringer till inte mig. Jag misstänkte först att detta berodde på min klient anslöt i passivt läge, men även om jag öppnade portarna som behövdes (5060 samt 8000-8005) så kvarstod problemet. Jag är verkligen lost nu. Var ska jag börja kika?

    Ska väl tillägga att just nu testar jag med X-Lite 3 och Express Talk. Samma problem med båda och kör jag rakt, utan NAT, så fungerar det utmärkt. Har testat med flera olika routrar.
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

  • #2
    Uppdatering. Om jag körde via min leverantörs proxy med portforwarding så fungerade det bra, men problemet med att man inte kan "portforwarda till flera privata ip-adresser" kvarstår.
    Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

    Kommentera


    • #3
      Problemet löst. Körde proxyn från min leverantör och en separat STUN-server så fungerade det... Om någon var intresserad.

      För att fira går jag hem och äter mig lite tjockare än vanligt. Tjing! :-D
      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

      Kommentera

      Working...
      X