Meddelande

Minska
No announcement yet.

Trådlöst i villa genom Telia

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trådlöst i villa genom Telia

Hej!

Jag bor i en villa och har internet genom Telia. På övervåningen har jag placerat min Thompson router.
    Tyvärr så räcker inte den trådlösa signalen ner till nedervåningen, därför har jag dragit en "lan-kabel" från routern genom väggen och golvet ner till nedervåningen. Där nere har jag kopplat in en router som jag kopplar vidare till min Samsung TV samt en access punkt.

Mitt problem är att jag nu har 2 olika trådlösa nätverk i mitt hus. Jag har döpt dem till samma sak, har samma SSID och lösenord. Men om jag går från övervåningen ner till nedervåningen så försöker min dator hålla kvar nätverket från övervåningen även om det i stort sett inte är någon signal. För att få datorn att koppla in på nätverket på nedervåningen måste jag stänga av nätverket på datorn för att sedan koppla upp det igen. Då tar datorn den starkaste signalen (nedervåningen) och kopplar upp sig mot den.

Det blir även problem när jag ska dela filer i nätverket då mina enheter ibland är inkopplade till olika nätverk.

Är det på något sätt jag kan få till det så att mina enheter ser nätverken som ett och samma nätverk?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon kan hjälp mig med detta.

Ja, byt ut routern du har på nedervåningen mot en switch. Alternativt använd bara switchdelen i routern du placerat på nedervåningen.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Kommentera

Ok, tack!

Ska testa det.

Kommentera

Zaiman skrev: Visa inlägg
        Ja, byt ut routern du har på nedervåningen mot en switch. Alternativt använd bara switchdelen i routern du placerat på nedervåningen.
        Fast då blir det inget trådlöst på nedervåningen väl?
        Jag hade kollat upp en repeater av något slag.
        Mitt företag

Kommentera

2times skrev: Visa inlägg
          Där nere har jag kopplat in en router som jag kopplar vidare till min Samsung TV samt en access punkt.
          Den meningen tolkar jag som att det finns en router och en accesspunkt på nedervåningen.

Vilket innebär att om du använder endast switchdelen på routern(nedervåningen) så har du kopplat switch -> switch -> accesspunkt.

Som jag uppfattar kopplingen nu.
          Router med anslutning till internet på övervåningen. Sladd ner till routern (wan port) nedervåning. Lankabel till accesspunkt och tv på nedervåning.

Det innebär ett nät på övervåningen och ett på nedervåningen.

Ps.
          En repeter är en alternativ lösning.

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Kommentera

Ska man koppla in en repeater med en sladd eller är det bättre att göra det trådlöst?

Kommentera

Working...
            X