Meddelande

Minska
No announcement yet.

Nätverkskabel utomhus

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nätverkskabel utomhus

Nätverkskabel utomhus. Hur bra fungerar det i olika sammanhang, allt från -30 till +30. Kan man göra det och i så fall, hur bör man göra det? Isolerande rör/slangar eller kan den hänga och slänga i det fria?

Någon som har erfarenhet?
    resebloggen # twitter # instagram

Jodå, har monterat en kat6-kabel på jobbet utomhus. Det är det som gäller. Finns väderbeständiga. Har ingen länk, men det är bara att söka på kat6 tror jag.
    Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Kommentera

sökte på cat6 köldtålig och hittade den här. Visserligen står det att den bara tål ner till -20. Hos oss var det en firma som monterade, så jag vet inte vad det var för modell. Men cat6 vet jag att det är. Utomhus, utan skyddande rör eller dyligt, bara upphängd i buntband. Så har den varit utan problem i flera år.
      Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Kommentera

Då är frågan hur mycket dyrare en sådan kabel är eller om jag bara kan köra en vanlig cat6:a. Tänkte bara för att det ska se lite bättre ut lägga den i något litet rör eller dylikt, dock inget köld/värmeskyddande.

Kommentera

Jag tror den är väldigt mycket dyrare. Har för mig att dom sa nåt om det när den monterades. Det bästa är nog om du känner nån nätverkstekniker som kan avvara några meter..

Kommentera

Fast å andra sidan. Må så vara att det är e-forum men...
            http://eforum.idg.se/topic/325344-na...det-vintertid/

Kommentera

Dryden skrev: Visa inlägg
              Nätverkskabel utomhus. Hur bra fungerar det i olika sammanhang, allt från -30 till +30. Kan man göra det och i så fall, hur bör man göra det? Isolerande rör/slangar eller kan den hänga och slänga i det fria?

Någon som har erfarenhet?
              Jag hade inte tvekat att lägga en vanlig kabel utomhus. Cat 5e eller 6 tror jag inte spelar någon större roll men skillnaden i pris är inte så stor så jag hade tagit Cat 6.
              Min bror har dragit en helt vanlig Cat 5e mellan sitt hus och grannens. Den är ca: 100 m och ligger helt öppen över en äng. Jag gissar att den har legat där i minst tre år och grannen klagar inte över låga hastigheter än så länge.

Själv hade jag lagt den i ett plaströr om det inte är för krångligt. Jag använder plaströr för vatten som jag köper på löpmeter av en rörläggare. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med beteckning men den är svart med en tunn blå rand. Ca: 16 mm i ytterdiameter. Vanliga rör för el bleker sig i solen och blir porösa med åren men inte den här slangen.
              Mitt företag

Kommentera

Ah, sådär. Jag hade ett plaströr i åtanke. Kabeln kommer i så fall att hamna bakom själva träpanelen på huset så den kommer inte utsättas för något solljus alls (dessutom på skuggsidan). Borde fungera att bara hänga upp den som den är. Får klura på det. Men då vet jag!

Tack för svaren!

Kommentera

Direktronik säljer kablar för utomhusbruk, har själv installerat :-)

Eventuella felskrivningar är telefonens fel!
                  Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Kommentera

Drar du vanlig cat6 installationskabel är det ju tvärlugnt om du lägger den i ett rör i marken. Skulle nog rekommendera just att ha den i marken. I luft kan det nog bli lite slappt efter ett tag såvida du inte har en som är anpassad som luftledning (kraftig och hård isolering).
                    Rören som Poteta menar är förmodligen sånahär: http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=434 (fast det finns ju att köpa liknande på vilken "järnaffär" som helst.

Vill du skydda den när den går upp bakom panelen kan du använda nån form av plåtskydd, det räcker för att man inte ska köra in med gräsklipparen osv.
                    Patric

www.bejbi.se
                    | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Kommentera

Poteta skrev: Visa inlägg
                      Jag hade inte tvekat att lägga en vanlig kabel utomhus. Cat 5e eller 6 tror jag inte spelar någon större roll men skillnaden i pris är inte så stor så jag hade tagit Cat 6.
                      Min bror har dragit en helt vanlig Cat 5e mellan sitt hus och grannens. Den är ca: 100 m och ligger helt öppen över en äng. Jag gissar att den har legat där i minst tre år och grannen klagar inte över låga hastigheter än så länge.

Själv hade jag lagt den i ett plaströr om det inte är för krångligt. Jag använder plaströr för vatten som jag köper på löpmeter av en rörläggare. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med beteckning men den är svart med en tunn blå rand. Ca: 16 mm i ytterdiameter. Vanliga rör för el bleker sig i solen och blir porösa med åren men inte den här slangen.
                      Skillnaden i pris är kanske inte stor mellan vanlig cat5 och cat6 (finns det olika?), men ska du ha riktig kabel för utomhusbruk och måste välja liknande den jag länkade så har jag för mig att den var väldigt dyr. Ska man bara ha privat lan-kabel kan man ju ta vad som helst och byta när den går sönder, men för affärskritisk data.. nja, bra grejor ska det va!

Kommentera

Det här rör privat bruk och anordningen ska vara av den karaktären att den enkelt går att byta om det krisar.

Tack för alla tips och råd!

Kommentera

Var är gilla-knappen?

Kommentera

Working...
                          X