Meddelande

Minska
No announcement yet.

Använd router som switch.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Använd router som switch.

Hejsan jag har lite problem med hur jag ska lösa mitt nätverks problem är hemma.

Jag använder mig utav en Netgear MBRN3000 tidigare men efter att jag uppdaterat till 4G på mitt mobilabredband så stödjer inte den routern det nya modemet.

Jag har nu varit och köpt mig en Dovado Tiny som stödjer mitt nya usb-modem. Problemet är att i dovadon är det endast 1LAN och 1WAN port. Jag behöver fler portar med tänker inte köpa en pryl till för detta då jag redan varit och köpa massa routrar och lämnat tillbaka då dem inte stödjer mitt usb-modem.

Så det jag undrar är om jag kan göra enligt följande.

Usb-modemet in i min dovado som sedan delar ut mitt trådlösa nätverk.
    Så här långt funkar ju allt som det ska....
    Nu vill jag här koppla upp min Netgear MBRN3000 emot dovadon trådlöst, men netger routern ska inte dela ut något wifi utan bara dela ut internet ifrån dovadon igenom dem 4LAN portar som finns på den. Det viktiga här är att jag vill inte att netgearen ska tilldela ip adresser till enheterna som är inkopplade i den via LAN utan det vill jag att Dovadon ska göra..
    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

Ja, det borde gå, trådat iallafall. Trådlöst vete tusan.
    Stäng av DHCP servern i DLINK, och koppla in den med en av sina fyra LAN portar, dvs inte WAN porten.

Då borde den funka som en switch och du får tre portar.

Det borde finnas någonstanns i DLINK settings där du kan stänga av DHCP, om det inte går att helt stänga av dhcp servern, skulle du kunna ställa in den på samma nät och dela range.

Så din TINy delar ut adresser på t.ex 192.168.1.100 till 192.168.1.120 och dlink delar ut adresser på 192.168.1.200 till 192.168.1.220
    Då skall det inte spela någon roll om man råkar få svar från "fel" dhcp, vilket skulle kunna hända, man får väl ett svar från den som är svarar snabbast och genom en switch kommer förmodligen dhcp request igenom.

Om man kan ställa in dlink att agera wifi klient och koppla upp sig på tinys trådlösa tvivlar jag på.

Kommentera

Jo jag provad de och de funkade ju men behöver fler lan portar så tro jag få offra mig och köpa en switch för 200-300kr .....

Gott nytt år
      Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

Kommentera

Working...
      X