Meddelande

Minska
No announcement yet.

Konfigurera trådlös router

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Konfigurera trådlös router

    Hej!

    Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med att konfa en trådlös router. Jag har gjort det förut, men mest hemma-lösningar.

    Det gäller en sån här:
    TP-LINK MR3420

    Det är främst vanlig WAN-anslutning som ska användas. Inte 3G.

    Förutsättningarna...
    Datorn som ska ansluta till detta trådlösa nätverk är en Dell-laptop. Den är sen innan ansluten till internet/nätverk med en vanlig nätverkskabel och har specifika IP/DNS/Gateway-inställningar som jag har skrivit ner. Denna datorn har även en nätverksenhet (U ansluten som används som någon sorts server (det är ett lagom stort företag).

    Det jag undrar är...
    Hur gör jag för att inte tappa anslutningen till nätverksenheten (U när nätverket och internet går genom det trådlösa? Ska IP-inställningarna även anges i routerns inställningar för att det ska gå?

    Varför jag undrar och inte testar fritt själv är för att jag har begränsad tid och tillgång till att testa runt, så jag behöver veta vilken approach jag ska ha när jag väl sätter mig med det

    Tacksam för hjälp!

    / O
    Last edited by oskars; 2012-09-13, 10:24.
    OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

    The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

  • #2
    Hej!

    Kan du berätta lite mer om hur det är tänkt? Är det bara en dator som ska ansluta trådlöst?

    Nätverksenheten du nämner, är det en hårddisk som är ansluten till Dell-laptopen? Kan nätverksenheten anslutas till routern direkt, har den någon nätverksanslutning så den inte behöver vara beroende av laptopens status? I så fall kan det vara en bra idé att sätta en fast IP på nätverksenheten.

    När det gäller IPadress osv så beror det lite på vad routern klarar av, om du kan reservera vissa IPadresser (om det nu är viktigt att laptopen har samma IP hela tiden) till exempel.

    Vad är det mer för enheter inblandade i nätverket, hur många datorer osv.

    mvh Niklas
    -Wix

    Kommentera


    • #3
      * 1st Dator ska ansluta trådlöst
      * Nätverksenheten är någon sorts server-hårddisk för filer osv. Det är iaf inte en hårddisk som är ansluten till Dell-laptopen.
      * Dell-laptopen behöver inte ett fast IP, tror jag.

      Antalet fler datorer vet jag inte. Men ett lagom kontor typ. Så vill koppla in det så riskfritt som möjligt!

      Ungefär så

      UPPDATERING: Alltså... Det bör ju inte vara några problem att få nätverksenheten att ansluta efter man matar in IP/Gateway för LAN i routern... Eller hur?
      Last edited by oskars; 2012-10-01, 13:46.
      OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

      The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

      Kommentera


      • #4
        Hej,

        Vad är det som ska hända då, du ska sätta upp en trådlös router som ett okänt antal datorer ska ansluta till, och från det trådlösa nätet ska de komma åt den här nätverkshårddisken?

        Om alla enheter kan ansluta trådlöst och ingen av dem behöver en fast ip så bör det vara rätt enkelt att sätta upp allt, men det låter som att du inte riktigt vet vad kravspecen för nätverket är till 100%(?)
        -Wix

        Kommentera


        • #5
          Okej, verkar som att vi kan bortse från nätverksenheten. Så glöm det Sorry!

          Men jag har problem att konfigurera routern.

          Den bärbara datorn är direktansluten till nätverket just nu, och dess TCP/IP-inställningar har ett fast IP, Gateway och DNS-inställningar. Jag antar att dessa inställningar är de som ska matas in i routern, och att den bärbara datorn sen får ett automatiskt IP från routern?

          När jag testar att mata in dom inställningarna i för WAN i routern så säger routern att "WAN and LAP IP address can not be in the same subnet.........".

          Och då är inställningarna för LAN, IP 192.168.1.1 och Subnet mask 255.255.255.0... Det spelar ingen roll om jag ändrar nätmasken till t.ex 255.255.0.0 för det blir samma fel.

          Hur kommer jag förbi detta felet?
          OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

          The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

          Kommentera


          • #6
            Förutsatt att routern ska ansluta till Internet på WAN-sidan, så antar jag att den ska få en adress automatiskt där och att laptopen sedan skall ansluta till Internet trådlöst via routern?

            I så fall så behöver du inte sätta några fasta inställningar någonstans, om nu inte laptopen behöver en viss ip av någon anledning (?).

            192.168.x.x är så kallade "gråa" eller privata adresser, de används bara internt inom ett nätverk och går inte att använda utåt så att säga.
            -Wix

            Kommentera


            • #7
              Tack för din hjälp och tid!

              Routern ska kopplas in i ett nätverksuttag i väggen (nätverk/internet).

              Så IP/Gateway/DNS-inställningarna som finns inställda i datorn för att få åtkomst till internet/nätverk behövs inte alls ställas in i routern?
              OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

              The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

              Kommentera


              • #8
                Routern lär få en publik ip-adress från nätverksuttaget, och kommer dela ut de privata ipadresser du säger åt den att dela ut, 192.168.1.x / 255.255.255.0 eller vad du nu vill använda
                -Wix

                Kommentera


                • #9
                  Okej!

                  Jag får testa det!

                  Nätverksuttaget är alltså inte direktkopplat till internetoperatören utan jag antar att det är ett lokalt nätverk med delat internet. Ja... Du fattar nog

                  Varför tror du DNS-inställningarna finns i datorn, om dom inte behövs för att ge routern internet som den sen ska dela ut?
                  OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

                  The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

                  Kommentera


                  • #10
                    Aha okej, kolla om du får nån ip på routern då, annars får du sätta ip osv som satt på laptopen på routerns WAN-sida, och sen konfigurera ett annat nät på insidan av routern, som inte täcker det på utsidan om man säger så
                    -Wix

                    Kommentera


                    • #11
                      Okej, jag har bifogat bild på de inställningsmöjligheter jag har för WAN (Statiskt IP) samt LAN.

                      * Jag sätter datorns IP-inställningar på WAN.
                      * Men vilket IP bör jag sätta på LAN för att det inte ska krocka?

                      För sätter jag samma inställningar på WAN som datorn har utan att veta hur jag ställer in LAN korrekt så får jag detta meddelandet: "WAN and LAP IP address can not be in the same subnet........."
                      Bifogade filer
                      OTCH DSGN - OTCK SKTBDS

                      The only pop you'll here from us, is pop from our Glocks!

                      Kommentera


                      • #12
                        Vad hade/har du för statiskt ip-nummer på din dator innan du kopplade in routern?
                        Vissa områden kräver att man skriver in ett statiskt grått ip-nummer för att få tillgång till internet. Vi har en sådan lösning där jag bor.
                        Det ip-numret du hade på din dator ska du skriva in på WAN i routern.
                        Tänk på att LAN och WAN inte får ha samma sifferserie i IP-numret, dvs båda får inte börja med 192.168.1.x eller annan serie om du har subnet 255.255.255.0.

                        Skulle du ha 192.168.1.x på WAN så sätt ett annat t.ex 192.168.2.x på LAN.
                        Om routern har DHCP aktiverat så behöver du inte ha några inställningar i datorn.

                        Du behöver även lägga in gateway och DNS i routern som du hade i datorn.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ja alltså antagligen så ska du sätta de inställningar som var på laptopen på routerns WANinterface.

                          Välj sedan ett annat subnät för LAN-sidan (insidan) av routern, till exempel 192.168.2.0 255.255.255.0 eller ur någon av de andra privata adressrymderna, 172.16.x.x 10.x.x.x etc.

                          Till exempel: WAN 192.168.1.1 255.255.255.0
                          DNS: (samma som du hade på laptopen)
                          Default Gateway: (samma som du hade på laptopen)

                          LAN: 192.168.2.0 255.255.255.0

                          Så att routern delar ut adresser från 192.168.2.x nätet till de klienter som ansluter till den.
                          -Wix

                          Kommentera

                          Working...
                          X