Meddelande

Minska
No announcement yet.

Routerproblem

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Routerproblem

    Tveksam om jag valt rätt ställe för frågan men jag chansar .
    Jag har en Netgearrouter - till den har jag 3 datorer kopplade - fast lina - ej trådlöst .
    När jag häromdagen fick för mig att möblera om o drog ut alla kablar för att sen koppla ihop allt igen så funkar det inte !!

    Dator ett = port 1 funkar - kopplat modem - kabel till router - kabel till dator .( mitten fotot)

    Dator två = får upp en Netgear sida som säger - you are conectied to a netgear router .. will guide you connect to internet
    när jag trycker ok får jag text - no internet Conction detected...( foto till vänster)

    Dator 3 = får en skärm som visar - Server busy .... ( foto till höger )

    Jag har provar byta plats på kablarna , reset routern....

    Startat om modem router datorer...

    Vad har hänt o vad kan jag göra ?

    Förr när jag har tagit bort alla datorer- när jag hyrde ut - så kopplade hyresgästen in sina datorer . vips funkar det ... sen kom jag åter .. kopplade in mina ..vips funkade det... och routern funkar ju då en dator har internet...

    Goda råd - tips ??
    Bifogade filer
    www.medzeta.se

  • #2
    Du måste konfigurera routern igen. Hittar den ingen internet så får du inte konfigurera den där typ. Men om du går till http://192.168.1.1/basicsetting.htm så får du ställa in allt även utan internet.
    Zend Certified PHP Engineer

    Kommentera


    • #3
      Flyttas från Internet & Webbtjänster.

      mvh
      @aviddevguy

      Kommentera


      • #4
        Det går inge vidare ... jag har provat http://192.168.1.1/basicsetting.htm - går inte ansluta ... jag har även provat routerlogin.net
        - ingen framgång. Fler tips mottages tacksamt !!
        www.medzeta.se

        Kommentera


        • #5
          Har du testat att nollställa routern?
          jobbskatteavdrag.se

          Kommentera


          • #6
            @Rikard - jepp.... hjälper inte ...om det är samma sak som " reset" ...
            www.medzeta.se

            Kommentera


            • #7
              Reset brukar bara innebära en omstart, medan nollställning innebär att man raderar alla inställningar och istället får de standardvärden som routern levereras med från fabrik.

              Är det enbart port 1 och dator 1 som fungerar? Dvs. dator 1 och port 2 eller dator 2 och port 1 fungerar inte?
              Break a rule!

              Kommentera


              • #8
                För att nå min router måste jag skriva 192.168.0.1 alltså inte 192.168.1.1.
                Mitt företag

                Kommentera


                • #9
                  192.168.0.1 är nog det vanligaste, men 192.168.1.1, 192.168.0.10, 192.168.0.11 och diverse andra varianter finns också. Jag kommer åt min med 10.0.0.1
                  http://tumba25.net

                  Kommentera


                  • #10
                    För att nollställa en router helt brukar det vara en kombination av saker man ska göra. På min linksys ska jag hålla inne reset-knappen samtidigt som jag ansluter strömmen till routern. Reset-knappen ska hållas inne i 20-30 sekunder, sen är routern fabriksåterställd. Pröva det. Manualer finns på nätet.
                    jobbskatteavdrag.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Provat alla siffer kombinationer - provat hålla inne reset 30 sek samtidigt som strömmen till routern ... ingen framgång ..
                      Muskot - Är det enbart port 1 och dator 1 som fungerar? Dvs. dator 1 och port 2 eller dator 2 och port 1 fungerar inte?

                      jepp så är det - flyttar jag port ett till dator 2 funkar det inte..

                      fler tips ??
                      www.medzeta.se

                      Kommentera


                      • #12
                        muskot skrev: Visa inlägg
                        Reset brukar bara innebära en omstart, medan nollställning innebär att man raderar alla inställningar och istället får de standardvärden som routern levereras med från fabrik.

                        Är det enbart port 1 och dator 1 som fungerar? Dvs. dator 1 och port 2 eller dator 2 och port 1 fungerar inte?
                        jepp så är det - flyttar jag port ett till dator 2 funkar det inte..
                        www.medzeta.se

                        Kommentera


                        • #13
                          Vad har du för IP inställningar på dator ett respektive två?

                          \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                          Kommentera


                          • #14
                            problemet löst ! Med en kompis hjälp har vi nu dragit ut alla sladdar till modem router datorer - igen - sen kört den här datorn - egenskaper - verktyg - reparera system - o då hoppade allt igång !! Happy !! Tack för alla tips !
                            ett litet P:S - vet inte om det spelade någon roll - men vi satte igång alla datorer samtidigt - o körde felsökningen samtidigt.. förr har jag försökt lösa en dator i taget..
                            Last edited by rakatoner; 2012-08-22, 11:55.
                            www.medzeta.se

                            Kommentera

                            Working...
                            X