Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hitta NAS i ett nätverk

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitta NAS i ett nätverk

    Hejsan. Jag är ganska grön på nätverk men har iallafall skaffat en DS212j NAS till mitt nätverk hemma.

    Jag är uppkopplad via ADSL, och från modemet går en fast nätverkskabel till en router som delar ut trådlöst nätverk. Min NAS är i sin tur inkopplad i routern med kabel och delar ut sig själv trådlöst.

    Jag hittar NASen både med min bärbara dator och med min smart-tv via trådlöst nätverk. Problemet är att jag inte kan hitta den med min stationära dator som inte är kopplat trådlöst utan bara via kabel till modemet.

    Jag vill helst kunna ladda ner filer via stationära datorn och spara dem på min NAS direkt..

    Vad bör jag göra för att gå vidare med detta?

    Tack på förhand

  • #2
    Kabeln som går till den stationära datorn ska sitta i routern istället för modemet, annars kommer det inte fungera.
    -

    Kommentera


    • #3
      Tack för det snabba svaret!

      Problemet då är att stationära datorn står i källaren tillsammans med modemet.

      Från modemet går en kabel till routern på övervåningen. Bredvid routern står NASen.

      Då funderar man ju om det går att lösa på ett bra vis utan att behöva dra en andra kabel från stationära i källaren till routern där uppe.

      Går det att använda den befintliga kabeln som går mellan modemet och routern på ngt vis? Typ en gren eller liknande?

      Som du märker är jag inte så hemma på detta område.

      Tack

      Kommentera


      • #4
        Enklaste är att fixa trådlöst nätverk i stationära, finns som usb-stickor som inte kräver nån kortplats i datorn.
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

        Kommentera


        • #5
          Enklast är nog trådlöst men om du inte vill det behöver du en switch som du kopplar modemet, stationära datorn och routern till. Man kan inte bara splitta en nätverkskabel. Vad har du för "modem" och är du säker på att det är ett modem? Om det är ett vanligt modem är det bara 1 port som är till för nätverk/internet. De andra är t.ex. telefon och tv. Annars kanske det går att lösa på något annat sätt...
          LiljaOnline

          Kommentera


          • #6
            Finns ju lite olika sätt att lösa det på, beroende på vad för utrustning du har.

            WiFi till den stationära datorn är ett sätt, men det innebär ju betydligt sämre nätverksprestanda jämfört ett kabelbundet nätverk. En switch är ett annat sätt. Eventuellt behöver du ingen ytterligare utrustning för att få det att fungera.
            Break a rule!

            Kommentera


            • #7
              Trådlöst är inte ett alternativ eftersom jag har betongvalv i kåken. Det är därför jag placerade routern på den övre våningen.

              Lutar åt att jag skaffar mig en switch då, som ni rekommenderar.

              Om jag placerar switchen i källaren, och kopplar modem+stationära+routerkabeln från övervåningen till denna switch, så borde det räcka så?

              Tack igen för alla svar.

              Kommentera


              • #8
                Blev dubbelt inlägg.

                Kommentera


                • #9
                  Beroende på vad du har för modem (dvs. ett modem med inbyggd router/switch) kan det räcka att sätta modemet i bryggläge, och använd resten av portarna som en vanlig switch.

                  Som det är nu låter det som att du har två stycken privata nätverk och två stycken routers. Ett som är mellan modemet (router 1), den stationära datorn och routern och ett nätverk som är mellan routern (router 2), din NAS och övriga WiFi-enheter.

                  För att allt ska fungera måste alla enheter befinna sig på samma lokala subnät (alltså bara ett lokalt nätverk).
                  Break a rule!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det du säger stämmer troligtvis, "modemet" jag har är en "Netgear N300 Wireless Gigabit ADSL2+ modem router DGN3500", som jag slog av trådlösa nätverket på.

                    Så det ska alltså gå att slå av router-funktionen på den och bara använda som modem och switch? Önskar att jag kunde mer om detta.

                    Jag tror att jag har en switch liggande här hemma nånstans, skulle det fungera att bara koppla in den mellan modemroutern och routern uppe, och sedan stationära också?

                    Tack

                    Kommentera


                    • #11
                      Det borde inte vara några problem att enbart köra på ditt "modem" som egentligen är en router med inbyggt modem. Det borde bara vara att dra en sladd från routern till stationära datorn och en kabel från routern till ovanvåningen. Men det funkar inte?

                      Jag antar att du har internet i stationära datorn nu? Då är alltså problemet att din NAS inte hittas via trådbundna nätverket?

                      Hur gör du när du letar efter din NAS från stationära?
                      LiljaOnline

                      Kommentera


                      • #12
                        Vad är det föresten för kabel du kopplat in NASen med? Nätverkskabel eller USB? Din NAS kanske inte delas ut i det trådbundna nätverket per default eller nåt om du kopplat in den med USB. Jag har aldrig testat USB själv och han nog kört på nätverkskabel eftersom det är en Network Attached Storage, NAS
                        LiljaOnline

                        Kommentera


                        • #13
                          Ja, det går en nätverkskabel till NASen.

                          Man kan inte säga att jag letar direkt, men när jag öppnar nätverket på stationära så får jag bara upp Netgear routern (källar-routern) som enhet.

                          Jag hittar inte switchen som jag haft, annars hade jag testat den. Men jag är beredd att köpa en ny om det löser problemet.

                          Kommentera


                          • #14
                            Enklast är kanske att använda modemet som router och routern på övervåningen endast som accesspunkt?

                            Det viktiga är hur som helst att du bara ett enda privat nätverk (dvs. endast en router – där alla enheter befinner sig i samma subnät; ip-adresser från t ex 192.168.1.1 till 192.168.1.254) istället för två som i dagsläget.
                            Break a rule!

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag gjorde om routern uppe till accesspoint som du sa och då ordnade sig allt. Nu står allt på automatisk tilldelning av IP-adress och jag kan se alla enheter i nätverket.

                              Jag har NAS, TV, trådlös dator och trådlös skrivare.

                              Vad är fördelen med att ha fasta IP nummer istället för som jag har det nu?

                              Tack för all hjälp!!

                              Kommentera

                              Working...
                              X