Meddelande

Minska
No announcement yet.

Fiber --> Router --> Switch. Eller?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiber --> Router --> Switch. Eller?

    Tjo!
    Jag håller på och drar ett nätverk i vårat "nya" hus som vi ska flytta in i om några veckor.

    Det finns alla möjligheter att dra kabel åt alla håll och kanter om jag behöver/vill eftersom det är krypgrund och oinredd vind. Det blir ett oskärmat Cat6-nät med 8 uttag till att börja med. Det har jag inga problem med men jag undrar lite hur jag ska driftsätta det på bästa sätt.

    Jag har fiber in i huset och en router med fyra utgångar. Jag har även en 8-portars switch. Jag förstår att routern ska kopplas in först på fiberdosan. Ska jag sen dra en kabel från en av utgångarna på routern till switchen och sedan patcha upp alla uttag i switchen?
    Nätverksskrivaren och kontorsdatorn kommer stå precis bredvid routern, är det dumt att koppla in dem rätt i routern eller trögar det ner nätverket på något sätt? Jag har hört lite olika bud från en del tvärsäkra personer men ibland händer det ju att tvärsäkra personer bara försöker verka tvärsäkra...
    Switchen står flera rum bort så det är ju helt klart lite krångligare att dra kabel och sätta uttag till skrivaren och datorn än att bara köra i en patchkabel på två meter till routern. Dock tycker jag det är värt att dra kabel om det blir bättre.

    Bifogar en genomarbetad ritning. Grön ska jag koppla under alla omständigheter men ska jag köra på röd eller svart? Spelar det någon roll?
    Bifogade filer
    Mitt företag

  • #2
    Nej, det skall inte spela någon roll alls.
    Insidan på routern är en switch, dvs de fyra portarna är en switch som sitter innanför en router i samma box, och är alltså alla inne på insidan.
    Sedan att du kopplar en switch till på en av portarna är ju teoretiskt inte optimalt, varje hopp är ju en viss minimal delay för varje paket.
    Så högst teoretiskt skulle alltså så som du vill koplla vara marginellt mer effektivt eftersom viss trafik passerar mindre utrustning. Den mellan kontorsmaksinen och internet.
    Å andra sidan kommer trafik mellan andra datorer och skrivaren passera mer utsutning.
    Men jag tror ärlig talat inte du kan märka någon skillnad alls. Min gissning är att det inte ens är mätbart, förutsatt att båda boxarna är OK.

    Men ställa upp switchen brvid routern och testa innan du drar kablarna.
    Det blir ju samma nätverk även om du gör det på samma skrivbord.

    Kommentera


    • #3
      pebi skrev: Visa inlägg
      Så högst teoretiskt skulle alltså så som du vill koplla vara marginellt mer effektivt eftersom viss trafik passerar mindre utrustning. Den mellan kontorsmaksinen och internet.
      Aha, det är nog detta som jag har hört innan skulle jag tro. Jag gissar på att jag aldrig någonsin kommer märka någon skillnad hur jag än kopplar eftersom jag inte har några värstinggrejer i övrigt. Tack för input!
      Mitt företag

      Kommentera


      • #4
        Några saker som jag tror stämmer och att du eventuellt känner till.

        1. Skillnaden mellan en switch och en hub är att med en switch pratar de olika enheterna DIREKT med varandra, med en hub går informationen till samtliga portar, så det blir mycket information på villovägar med en hub.

        2. Du kan koppla upp till fyra enheter efter varandra med en switch. Alltså koppla fyra switchar i varandra. Det torde täcka de flesta behov som kan tänkas uppstå.

        Exempelvis kostar en NETGEAR ProSafe Switch 5P 10/100 bara 250 spänn...

        Hade jag varit dig hade jag dragit en kabel till varje rum och om där behövdes fler kontakter bara köpt en extra switch och kopplat in där det behövs. Jag vet att vi gjord så på reklambyrån där jag arbetade tidigare. Det var synnerligen effektivt samt genant arbetsbesparande! :-)

        Det är säkert helt rätt som postaren nämner innan, att det blir någon form av fördröjning. Men personligen tror jag den fördröjningen är högst försumbar.
        - Vad hette La Liga då det begav sig?
        - Då Liga.

        Kommentera


        • #5
          Ska du dra fast kabel så köp då inte en 10/100 switch, köp en gigabitswitch. Överför man filer inom nätverket så är det guld värt
          Kodfabriken - Webb- & apputveckling

          Kommentera


          • #6
            Fördröjningen i en switch är väldigt låg, så pass låg att du absolut inte behöver bry dig i 99,999% av fallen. (Den sista promillen skulle vara någonting extremt tidskritiskt som du ändå aldrig kommer stöta på.)

            Du kan koppla hur många switchar du vill efter varandra, spelar absolut ingen roll alls, 1 eller 100, spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är att du kan skapa flaskhalsar - om alla pratar med alla så kommer länken mellan de två mittersta switcharna vara den största flaskhalsen. I praktiken lär det nog mest troligt inte vara något större problem i ditt fall dock

            Kommentera


            • #7
              Jag tror Gildebrand har en bra poäng. Om jag drar alla uttag via en gigabitrouter (vilket jag inte tror routern är) så borde nätverket köras i maximal hastighet. Det är som sagt inga problem att göra så.
              Mitt företag

              Kommentera

              Working...
              X