Meddelande

Minska
No announcement yet.

Koppla in ett hus till det trådlösa nätverket

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Koppla in ett hus till det trådlösa nätverket

Hej!
    Jag har ett problem som jag haft i några år och som jag nu vill få ordning på. Här hemma finns två hus, ett med bredband indraget, och ett mindre som ligger över gatan (20-30 meter bort) som har kontor men inget eget bredband och därför behöver wifiaccess. Min nuvarande lösning är att ha en Airport Extreme på vinden i det första huset och en Airport Express som repeater i fönstret på det andra, men kontakten tappas med jämna mellanrum och signalstyrkan blir dålig.

Jag tittar på att köpa någon slags riktad antenn, men ingen av Apple-produkterna klarar av att koppla in externa antenner. Jag antar att jag borde kunna köpa ett par accesspunkter med antenner som brygga och samtidigt kunna använda de nuvarande stationerna som lokala rundstrålande accesspunkter, men priset springer snabbt iväg. Om man bara sätter en stark antenn i det första huset tänker jag mig att kommunikationen fungerar bättre in i det andra, men man måste ju kunna skicka tillbaka information också.

Så, har ni några rekommendationer på vettiga produkter till ett sånt användningsområde? Finns det någon som har en liknande uppställning? Tack!

R: Finns det något negativt i att köpa billigaste möjliga router som har stöd för 802.11n och sen smälla på en antenn av bra kvalitet på den? Det känns inte som det finns så mycket andra sidor som man kan få problem med. Eller?
    Last edited by Axel; 2012-05-03, 09:47.
    Axel Veibäck - AxelWeb

Kanske dum fråga, men ganska uppenbar: Är det helt uteslutet att helt enkelt gräva ner en kabel mellan kåkarna?
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Kommentera

Två saker som jag tänker på:

1. 20-30 meter är ju ingen sträcka. Men rimligen borde kontakten bli bättre om antennen sitter utomhus.

http://www.inwarehouse.se/k/search.a...&bn=10280&mfr=

Iofs rätt så svårt att kombinera med din befintliga lösning, då dessa enheter inte kan ansluta antenn. TP-Link verkade ha en del saftiga antenner för utomhusbruk.
      Kanske går att kombinera med en av deras switchar!?

2. Dra en kabel.
      Om det inte är asfalt... lägg en TP kabel i antingen en vattenslang eller lite tjockare plaströr... Är iofs inte så coolt samt förknippad med skapligt stor arbetsinsats, men hastigheten är ju oslagbar!! :-)
      - Vad hette La Liga då det begav sig?
      - Då Liga.

Kommentera

Räcker gott med en antenn

Axel skrev: Visa inlägg
        Om man bara sätter en stark antenn i det första huset tänker jag mig att kommunikationen fungerar bättre in i det andra, men man måste ju kunna skicka tillbaka information också.
        Det räcker gott med att sätta en antenn på första huset. Den är kopplad till accesspunkten och "pratar direkt med klienterna i andra huset". Ska du ha bra koppling ska du köpa en bra accesspunkt som klarar extern antenn. För billigt har tendens att ge mer problem och gå sönder.

Har ett par ställen där vi använt DWL-3200AP med den här antennen: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=357877
        Mycket bra räckvidd till närliggande hus och det gav bra täckning till andra längre bort.

Visst kostar den en slant men den fungerar bra!

Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

Kommentera

Danne: Ja, det går en asfaltsväg mellan som jag inte kan gräva i. Ett alternativ är att be kommunen koppla in den fiberkabel som går i gatan, men det handlar ju om en helt annan kostnad.

civilpolisen: Ja, utomhusantenn känns ju vettigt. Som det ser ut nu går signalen genom ett yttertak med lite betong och tegelplattor i och in genom ett fönster på andra sidan. Med en riktad antenn vet jag iofs inte om det borde vara någon större skillnad.

Jag tittade närmare på TP-Links grejer och hittar den här routern: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=626344
          Den borde kunna kombineras med en http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=626202 eller http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=626197 och kunna fungera vettigt, antar jag. Detachable antenna, står det. Finns det risk för att det inte är en standardkoppling?
          Axel Veibäck - AxelWeb

Kommentera

Ah, jag hade fönstret uppe och såg inte Zaimans kommentar. Jo det verkar ju som en lösning som skulle funka, om än till lite mer pengar. Man får väl lite vad man betalar för, antar jag.

Så antennen klarar av att snappa upp information bra också? Jag tänkte att den kunde skicka ut en tydlig signal, men att en laptop eller vad som sitter i andra änden bara skickar ut sin normala signal i 360° som kunde ha problem att hitta tillbaka eftersom det blir en mindre mängd som når accesspunkten. Men det är ju toppen. Då kan man fixa en bra antenn som grund och få det att fungera utan repeaters och liknande.
            Axel Veibäck - AxelWeb

Kommentera

Working...
            X