Meddelande

Minska
No announcement yet.

Har både Telia och Comhem till samma dator. Hur skicka e-post?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har både Telia och Comhem till samma dator. Hur skicka e-post?

En bekant har en bärbar dator. När han släpar med den använder han Telias mobila bredband. När han är hemma använder han Comhem.

Vi har försökt få igång hans e-postprogram. Det går att ta emot, men inte att skicka. Alla inställningar är rätt vad gäller själva servrarna (POP3 och smtp). Men jag börjar undra om inte leverantörerna har sina egna idéer om hur detta ska konfigureras.

Frågorna är alltså:

1. Vad ska man ha för smtp-inställningar för Telias mobilsurf?
    2. Vad ska man ha för smtp-inställningar för Comhems fasta uppkoppling?
    3. Hur fan gör man när snubben har två leverantörer utan att han ska tvingas använda två konton osv?

Jo, jag har letat men inte hittat. Har ägnat alldeles för lång tid åt detta och chansar på att någon här sitter med svaren....
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Internetleverantörer brukar vad jag vet ha regler om att man bara får ansluta till deras SMTP-server från deras eget nätverk för att undvika missbruk. En tänkbar lösning kan vara att försöka skicka e-post med Telia-adressen som avsändare via Comhems SMTP-server (eller tvärtom.) Visserligen två konton, men en avsändaradress.
    Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
    Internklippning:
    1) Snaggning av fångar.
    2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Skaffa er ett gmail konto och använd google smtp server.
      Om din kompis sen låter gmail importerar sin telia mail till gmail(gör det själv) så kan han koppla upp sig mot gmail istället. Gmail har dessutom mer plats och imap och en förnämlig webbklient vilket gör att din kompis kan snylta andras maskiner eller använda si egen smartphone när han kollar och skickar mail.

Kommentera

berken skrev: Visa inlägg
        Skaffa er ett gmail konto och använd google smtp server.
        Om din kompis sen låter gmail importerar sin telia mail till gmail(gör det själv) så kan han koppla upp sig mot gmail istället. Gmail har dessutom mer plats och imap och en förnämlig webbklient vilket gör att din kompis kan snylta andras maskiner eller använda si egen smartphone när han kollar och skickar mail.
        Ett icke-svar, tyvärr.

Bl.a. för att jag undviker Google så långt det är möjligt (och häpnar varje dag över att intelligenta människor inte gör detsamma).
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Svaret är antagligen att snubben måste använda Telias smtp och helt enkelt bara skicka mail när han använder deras uppkoppling.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att man har två olika internetleverantörer. Är detta vanligt?
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Danne V skrev: Visa inlägg
            Jag har faktiskt aldrig varit med om att man har två olika internetleverantörer. Är detta vanligt?
            Det borde väl finnas många som har mobilt bredband från en leverantör och stationärt från en annan? Jag har precis samma uppsättning som din bekant men kör ju min "egna" mail från Binero.
            Trodde att det skulle gå att köra en av deras SMTP i bådas nät men det verkar ju inte gå. Har aldrig provat själv.
            Mitt företag

Kommentera

Jag har för mig att det går bra att skicka e-post via Telias SMTP-server (mailout.telia.com) om du inte använder port 25 utan kör på 465 med SSL. Comhem har ju ett liknande system så jag gissar att samma gäller där.
              Zend Certified PHP Engineer

Kommentera

Jag sitter lite i samma sits då jag har Comhem hemma medan jag kör mailen hos mitt webhotell och Comhem har spärrat utgående trafik på port 25 för annat än deras egen smtp.

Den eleganta lösningen är att mitt webhotell även har port 26 öppen på smtp-servern och den porten är inte blockad av Comhem.
                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Flea leverantörer tillhandahåller en alternativ port för SMTP. Kan vara en idé att kolla med hans leverantör för att se vad de har att erbjuda utöver den blockerade port 25.

Annars kan ett alternativ vara att han skapar två separata epostkonton i sin epost-klient för samma epost-adress och kör IMAP. I de olika kontona så specificerar han respektive ISP's smtp. Sedan när han ska skicka email så väljer han helt enkelt att skicka från det konto som är kopplat till den ISP'ns SMTP.
                  http://gråimport.se

Kommentera

greyhound skrev: Visa inlägg
                    Jag har för mig att det går bra att skicka e-post via Telias SMTP-server (mailout.telia.com) om du inte använder port 25 utan kör på 465 med SSL. Comhem har ju ett liknande system så jag gissar att samma gäller där.
                    Vi la in detta i går kväll och det funkar när han är uppkopplad mot Telia. Nu ska vi testa om han kanske kan skicka när han är ansluten till Comhem också.
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Kommentera

legis skrev: Visa inlägg
                      Flea leverantörer tillhandahåller en alternativ port för SMTP. Kan vara en idé att kolla med hans leverantör för att se vad de har att erbjuda utöver den blockerade port 25.

Annars kan ett alternativ vara att han skapar två separata epostkonton i sin epost-klient för samma epost-adress och kör IMAP. I de olika kontona så specificerar han respektive ISP's smtp. Sedan när han ska skicka email så väljer han helt enkelt att skicka från det konto som är kopplat till den ISP'ns SMTP.
                      Nä, inte IMAP. Finns inte serverutrymme (om han inte betalar, vilket han inte vill).
                      Last edited by Danne V; 2012-04-13, 12:48.
                      Med vänlig hälsning från
                      Danne
                      ------
                      Våga Vägra
                      FaceBook

Kommentera

Working...
                      X