Meddelande

Minska
No announcement yet.

Sonen når inte nasen.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sonen når inte nasen.

Jag blir snart galen...
    Grabben kommer inte åt vår ReadyNAS Duo. Den syns i nätverket men på fel plats. Om han klickar på "ReadyNAS" i nätverket kommer han bara till inloggningen för nasen, inte till själva hårddiskarna och kan således inte varken spara eller hämta något.
    Alla andra datorer i huset kommer åt nasen. Jag har provat att ge sonens dator nytt IP men det hjälper inte. Det känns som att det är någon inställning i hans nätverkskonfigurering som måste fixas.
    Jag har inte grejat med olika användare i själva nasen eftersom det inte har behövts, alla andra datorer fungerar det bra för ändå.
    Jag bifogar två bilder, den första är från sonens dator och den andra från min. Skillnaden är som synes att på min dator visas nasen som en dator men på grabbens som lagring. Hur ändrar man på det?

/edit
    Ser nu att sonen har frugans mac sitt nätverk men inte jag... Vi kanske har två olika nätverk? Fast jag kan ju komma åt sonens delade mappar och han kommer åt mina.
    Kan man på något sätt nollställa och ta bort alla nätverk för att göra om allt i sonen dator?
    Bifogade filer
    Mitt företag

Det är ju en mediaenhet...(??)

http://support.apple.com/kb/HT1568

Testa detta, skriv smb i anslutningsfältet, "Lägg till enhet".

> smb://ServerName/ShareName
    > smb://DOMAIN;User@ServerName/ShareName

Wildshot, verkligen... men rätt lätt att testa. Nu är detta från Mac till Windows men det kanske fungerar även med Windows i båda ändarna!?
    - Vad hette La Liga då det begav sig?
    - Då Liga.

Kommentera

civilpolisen skrev: Visa inlägg
      Det är ju en mediaenhet...(??)

http://support.apple.com/kb/HT1568

Testa detta, skriv smb i anslutningsfältet, "Lägg till enhet".

> smb://ServerName/ShareName
      > smb://DOMAIN;User@ServerName/ShareName

Wildshot, verkligen... men rätt lätt att testa. Nu är detta från Mac till Windows men det kanske fungerar även med Windows i båda ändarna!?
      Japp, på grabbens dator heter den mediaenhet men inte på min. Kan jag ändra det?
      Mitt företag

Kommentera

1. Högerklicka.
        2. Välj enhet.

Testa att skriva in enhetens namn, kanske även med följande folder.
        Det var i detta fönstret du kan testa att skriva in även prefixet smb:\\
        Men då det är Windows ska det väl endå inte behövas...!!

Det känns lite fånigt att posta dessa bilder, men tänk bara på att jag gör det i all välmening. Inte för att jaga upp dig...!!
        Bifogade filer
        - Vad hette La Liga då det begav sig?
        - Då Liga.

Kommentera

civilpolisen skrev: Visa inlägg
          1. Högerklicka.
          2. Välj enhet.

Testa att skriva in enhetens namn, kanske även med följande folder.
          Det var i detta fönstret du kan testa att skriva in även prefixet smb:\\
          Men då det är Windows ska det väl endå inte behövas...!!

Det känns lite fånigt att posta dessa bilder, men tänk bara på att jag gör det i all välmening. Inte för att jaga upp dig...!!
          Hehe, det krävs mer för att jaga upp mig...
          Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Testade att skriva in manuellt som du föreslog men den hittar inte enheten får jag som svar. Knepigt detta.
          Mitt företag

Kommentera

Det är inte namnuppslagnning som spökar på något sätt?

Vad händer om du på sonens dator försöker nå ip adressen till NAS?

Dvs i fältet "sök bland program och filer" direkt på startmenyn skriver typ: \\192.168.1.58\

Eller vad din NAS nu kan ha för adress.

//

Kommentera

pebi skrev: Visa inlägg
              Det är inte namnuppslagnning som spökar på något sätt?

Vad händer om du på sonens dator försöker nå ip adressen till NAS?

Dvs i fältet "sök bland program och filer" direkt på startmenyn skriver typ: \\192.168.1.58\

Eller vad din NAS nu kan ha för adress.

//
              Då kommer jag till inloggningsidan för nasen, alltså samma resultat som jag får när jag klickar på ikonen ReadyNAS i sonens dator. Jag har inga problem att nå nasens inloggning men vill ju komma direkt till mappstrukturen.
              Mitt företag

Kommentera

Vad händer om du loggar in från sonens dator då, på inloggningssidan menar jag
                -Wix

Kommentera

niklasw skrev: Visa inlägg
                  Vad händer om du loggar in från sonens dator då, på inloggningssidan menar jag
                  Då kommer man till nasens webbgränssnitt, inte själva mapparna där jag vill lagra saker.
                  I min (och de andras) dator behöver/ska man inte logga in någonstans, nasens mappstruktur finns ju redan i utforskaren.
                  Mitt företag

Kommentera

hm...och du har testat att stänga av brandväggen och så i sonens dator?
                    -Wix

Kommentera

Japp, brandväggen är alltid av.
                      Mitt företag

Kommentera

Och vad händer om du så att säga "mappar av" readyNASen och "mappar på" den igen på sonens dator?
                        -Wix

Kommentera

niklasw skrev: Visa inlägg
                          Och vad händer om du så att säga "mappar av" readyNASen och "mappar på" den igen på sonens dator?
                          Hur gör jag det?
                          Mitt företag

Kommentera

Ja alltså tar bort den i utforskaren och sen lägger till nätverksenhet eller vad det nu heter på svenska :-)
                            -Wix

Kommentera

Working...
                            X