Meddelande

Minska
No announcement yet.

Dubbla nätverk och kontroll bredband

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dubbla nätverk och kontroll bredband

Ska fixa om nätverket här hemma till 2st nätverk (Wan?) där det ena nätverket är publikt (familjen) och det andra till firman, trådlöst hade jag tänkt mig.
    Det publika nätet vill jag kunna styra lite mer, t ex bredbandåtgång, förbjuda lite URL-adresser och liknande, vill inte ha in en massa skit i firmans nätverk.

Är inte så duktig på detta så jag behöver lite info/länkar vad jag ska köpa.
    Adslmodem (zyxel p-2601hn-f1) finns placerat på nedervåningen (firma & familj på överv) så vad jag antar att jag behöver är en trådlös router av nått slag kopplat till mitt modem.

Har blivit tipsad om en sonicWall men det kostade en slant, finns inget billigare alternativ?

Klart det går, men du ska ha lite kunskaper om hur nätverk funkar för att få ihop det. Men måste fråga, varför? Med moderna brandväggar är inte säkerheten något problem längre (varför känner jag på mig att det finns folk som inte håller med mig där? xD)
    Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Kommentera

Alltså vad ska skilja de två nätverken åt?

Du vill alltså ha två helt separerade nät, men som kommer åt internet via adsl-modemet bägge två?

Hur många portar har du på modemet? Är planen att köra två separata trådlösa nätverk från två olika routrar?

Egentligen löses det nog bäst via en brandvägg, som du ställer in efter tycke och smak, men det kanske känns klurigt?
      -Wix

Kommentera

Working...
      X