Meddelande

Minska
No announcement yet.

Nätverkskabel UTP och starkström i närheten av varandra?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• nitro2k01
    replied
    Rätta mig om jag har fel nu, men faran ligger väl främst i att magnetfältet inducerar en ström i nätverkskabeln. I en vanlig 230-kabel så har man två ledare nära varandra med motsatt magnetfält (eftersom strömmen går att varsitt hål i de båda ledarna), alltså borde fälten ta ut varandra. Däremot matarkablar som Poteta nämner brukar ju vara så grova så att de två enskilda ledarna sitter en bit från varandra, och då borde man få ett kraftigare magnetfält, om nätverkskabeln ligger närmare den ena ledaren än den andra.

Leave a comment:

• Poteta
    replied
    Det är inga problem att lägga dom i samma kanal. Det krävs kraftigare elkablar för att det ska påverka, typ matarkablar till centraler.

Leave a comment:

• Nätverkskabel UTP och starkström i närheten av varandra?

Hej.

Håller på att dra nätverk till alla rum i huset. Är utanpåliggande, har ingen möjlighet att dra genom väggar.

Har hört att starkström och nätverkskabel inte ska vara nära varandra om man inte har FTP. Hur långt ifrån varandra bör de vara? Hur blodigt är detta? Tror jag får svårt att plugga in nätverk och el i TV:n utan att de går i samma kabelkanal. Finns det några knep förutom FTP-kabel som man kan använda sig utav?

Tack på förhand :-)
Working...
X