Meddelande

Minska
No announcement yet.

Internet åtkomst försvinner

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Danne V
    replied
    Testa MED kabel också. Det kan ju helt enkelt vara enormt dålig signal.

Leave a comment:

• apansson
    replied
    Ok får kolla på det, var ju ett tag sen. Nu försvann det trådlösa igen. När jag kör diagnos säger den att jag ska stänga av modem och starta om.

Leave a comment:

• niklasw
    replied
    IPv6 behöver du inte bry dig om antar jag. Dock kanske du skulle uppdatera din trådlösa routers mjukvara om den verkar lite svajig. Och/eller datorns.

Leave a comment:

• apansson
    replied
    Det trådlösa tappade kontakten när jag ändrade i DNS. Satte tillbaks det på automatiskt och nu verkar det fungera. En annan fundering såg nämligen i egenskaperna för min anslutning att det står - nätverksåtkomst saknad för ipv6, men det kanske inte är något att bry sig om??

Leave a comment:

• apansson
    replied
    DNS var inställd på automatisk - jag provar att ändra. Funderar på om det är google Chrome som ställer till det för mig. Har kört med firefox nu ett tag och det verkar fungera stabilt. Får utvärdera detta.

Fungerade inte med telias, sökte på det och hittade dessa förslag:
    Google DNS (snabbaste valet och stabilt):
    8.8.8.8
    8.8.4.4

OpenDNS (stabila):
    208.67.222.222
    208.67.220.220

Knappade in 8.8.8.8 och det verkar fungera.

Tack för eran hjälp. Får bara hoppas det håller sig nu.

Leave a comment:

• niklasw
    replied
    Ja testa att använda dig av en annan DNS-server då, testa telias till exempel:

131.115.15.7

Dina DNSer ställer du in genom att öppna egenskaperna för din anslutning, markera Internet Protocol version 4, och klicka på Egenskaper, så kan du ställa in DNS-servrarna där, alltså klicka ur att den ska välja DNS-servrarna automatiskt, och skriv in adressen jag nämnde ovan.

Leave a comment:

• Danne V
    replied
    apansson skrev: Visa inlägg
    Det fungerar ett tag sen slutar det bara. Öppnar jag Chrome står det så här. "Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress." Kör diagnos på nätverket och fick svaret "standardgateway är inte tillänglig". Datorn löste problemet men det fungerar bara ett kort tag.
    Upprepar frågan jag ställde tidigare:

Har du över huvud taget rätt och bra DNS-servrar inställda? Vilka har du?

Leave a comment:

• apansson
    replied
    Det fungerar ett tag sen slutar det bara. Öppnar jag Chrome står det så här. "Fel 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): Det går inte att lösa serverns DNS-adress." Kör diagnos på nätverket och fick svaret "standardgateway är inte tillänglig". Datorn löste problemet men det fungerar bara ett kort tag.

Leave a comment:

• niklasw
    replied
    Det är inte DHCP-meddelanden du får då? Som att samma ip-adress är konfigurerad på bägge datorerna?

Leave a comment:

• Danne V
    replied
    Exakt vilket är felmeddelandet om DNS?
    Har du över huvud taget rätt och bra DNS-servrar inställda?

Leave a comment:

• apansson
    started a topic Internet åtkomst försvinner

Internet åtkomst försvinner

Har ett adsl modem och en dllink 615 router kopplad till den. Allt fungerar bra vad gäller det trådlösa men så fort jag slår på min stationära dator börjar problemen. När jag startar en webbsida står det något om DNS. Får lite olika felmeddelanden, det fungerar under någon minut och sen försvinner det. Även det trådlösa ballar ur när jag slår på den stationära. Någon som vet vart jag ska börja felsöka? Kan det vara något fel på nätverkskortet i den stationära?

Tack på förhand.
Working...
X