Meddelande

Minska
No announcement yet.

Flera vpn tunnlar mot samma server

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flera vpn tunnlar mot samma server

Hej.
    Vi har idag en Zyxel router med vpn tunnel in mot företagets server.
    Problemet är att det blir segt som tusan när vi är fler som jobbar över tunneln samtidigt. Vi har fiber 100/100 in på wanet och möjlighet till 10st publika ip adresser, visst måste det gå att sätta upp fler vpn routrar mot samma server så att vi kan sprida ut användarna på fler tunnlar?
    Eller vet nån här ett bättre sätt att fixa en snabb vpn uppkoppling?
    Budgeten tål ca 50.000 kr (inkl arbete), bara det blir bra prestanda.

Vad är det för router på klientsidan och vad är det för server?
    Jag skulle gissa att det kanske är svag hårdvara som är problemet.
    Zend Certified PHP Engineer

Kommentera

Routern är en Zyxel GS1124B.
      Vet inte exakt nu vilken hårdvara servern är installerade på men det är en W2008 och hårdvaran är knappt ett år. Själv har jag alltid misstänkt att det är cpu:n i routern som är flaskhalsen men it snubben som sköter det åt oss hävdar bestämt att den är grym.
      När jag kör ensam via vpn tunneln funkar det hyfsat, när vi kommer upp i 4-5 samtidiga användare tar det 10-15 sek innan filerna visas när man klickar på en mapp...
      Det är ju helt kasst att jobba via vpn tunneln när det är så här så alla tips mottages tacksamt

Kommentera

Snacka om fel, det var ju bet till switchen jag fick. Sitter inte på plats nu så jag bad en kollega kolla bet på routern..

Kommentera

Routern är en ZyWall USG100.

Kommentera

Nån som har tips på en riktigt bra brandvägg med snabb vpn del?

Kommentera

Efter lite googling har jag kommit fram till att Sonicwall verkar vara betydligt snabbare än Zywall. Nån som har erfarenhet av dessa?

Kommentera

Servern är en Fujitsu Primergy TX100S1

Kommentera

Om jag läste rätt så har den brandväggen en VPN kapaciet på max 50Mbps, vilket ju för det första att uppgiften om 100 M förbindelse inte spelar någon roll.

Men å andra sidan om den funkade som den skulle skulle ju 50 räcka ganska väl om den delade det jämt mellan 5-6 användare.
                  Dvs 8-10 är ju inte tokmycket men nog skall det gå att bläddra bland filer.

Så min gissning är faktiskt att det är någon fel konfig i brandväggen som gör att du inte kommer upp i full fart. Du kanske loopar genom ett extra varv?

En route för VPN anslutningarna som är fel typ?

Så mitt råd är nog att titta igenom alla regler och routes i brandväggen innan du kastar den och köper en ny.

/pebi

Kommentera

Tack, ska kolla konfigen.

Kommentera

De där 50 mbit/s, vilken krypteringsnivå är det vid? Hur stark kryptering använder ni?

Kommentera

Vet inte hur cisco-haj du är, men en PIX är aldrig fel!
                        -Wix

Kommentera

Har luskat en del och kommit fram till att SONICWALL NSA 240 verkar vara grymt mycket prestanda för pengarna, nån som har erfarenhet av den?

Kommentera

Working...
                          X