Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ny router med gigabit och 802.11n - synpunkter?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny router med gigabit och 802.11n - synpunkter?

    Jag har tröttnat rejält på åbäket till router som står hemma nu, en Zyxel NBG-460N som med ojämna mellanrum bestämmer sig för att kasta ut mina enheter från nätet (Macbook, två iPhones, en iPad 2, en Asus med Win7 osv). Trådat fungerar det dock utmärkt. Hur som helst...

    ...så har jag några få men (mer eller mindre) viktiga krav. 802.11n, gigabit ethernet och absolut minst tre LAN-portar (PS3, NAS och en backup-lina för dator). Sedan är ju också frågan hur stor skillnad det gör med att köra antenn eller utan? Och givetvis inte allt för dyr, en tusenlapp max tänkte jag, man borde väl få rätt mycket router för pengarna idag.

    En runda på Prisjakt gav mig bland annat de här förslagen:
    - Asus RT-N56U (wF-tips från april): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
    - Linksys E2000 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=721588

    ...eller är det bara så att jag sonika ska slå till på en Airport Extreme och dumpa min löjliga budget?
    resebloggen # twitter # instagram

  • #2
    Jag skulle säga Linksys.
    Men jag är lite av frälst. Det är inte så mycket jag jag bryr mig så värst om märken på, men jag har stött på så mycket skräp av "hemma nätverks produkter" men Linksys by Cisco är faktiskt nästan Cisco prylar till D-Link pris.

    Sen om man är lite av geek kan man ju flasha om den till dd-wrt eller så.
    http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

    Så min högst personliga åsikt är det aldrig finns anledning att köpa något annat än linksys och om man inte behöver snabbare än 54M trådlöst och 100 trådat skall man köpa deras klassiksa wrt54gl och ladda på dd-wrt. Den är ju gammal som gatan, men som måste vara i särklass stabil för priset. (jag har en som jag inte rört sedan jag flyttade in för tre år sedan t. ex.)

    Men som sagt, ett råd från en redan frälst är kanske inte så mycket värt...

    /pebi

    Kommentera


    • #3
      Vad mer exakt innebär dd-wrt för mig som inte orkar läsa på?

      Jag har kört Linksys förut och det fungerade okej (anslutningen dök även där med ojämna mellanrum men då var det trådad), men jag håller med om att det finns mycket skitprodukter där ute och det tänkte jag undvika den här gången. I tur och ordning har jag kört Linksys WRT-trådad-nånting, Zyxel P320W och nu en Zyxel 460N. Båda Zyxel-åbäkena har börjat strula efter ett tag. Skräp.
      resebloggen # twitter # instagram

      Kommentera


      • #4
        dd-wrt är ett opensource OS för routrar.

        Det finns massor av mer eller mindre konstiga inställnings möjligheter.
        Mycket för VPN tunnlar, för viss hårvara (vet inte hur det är med E2000) kan man ändra signalstyrkan för wifi. (som jag tror är förbjudet att göra, men det kan göra skillnad att få bra signal på andra sidan ett badrum)
        Men framförallt är det ruskigt stabilt.


        /pebi

        Kommentera


        • #5
          Aha, okej. Jag är väl inte ute efter så mycket meck egentligen. Huvudsaken är att den fungerar (vilket min nuvarande inte gör) och att hastigheten mot NASn är bra. Men att köpa router idag känns lite som "slit och släng", man har den nåt år och sen fixar man en annan.
          resebloggen # twitter # instagram

          Kommentera


          • #6
            Lite utanför din prisklass men min D-link 855 är nog den första router jag någonsin haft som bara fungerat, utan det minsta strul, från dag 1. Jag gillar lite lull-lull varför den digitala displayen bara är ett plus.

            Jaja, kanske OT men iaf
            http://gråimport.se

            Kommentera


            • #7
              I samma prisklass som Airport Extreme faktiskt och den uppfyller mina krav. Lägger den på listan över prylar att kolla vidare på. Tack för tipset, inte särskilt OT alls.
              resebloggen # twitter # instagram

              Kommentera


              • #8
                Vad tror ni om en NETGEAR WNR3500L? Verkar ju ha fått rätt hyfsade recensioner och till ett väldigt överkomligt pris.
                -

                Kommentera


                • #9
                  Beställt och klart, det blev en E2000 från DustinHome för 746,50:- inklusive frakt och ett dygns sorterande i Ånge.
                  resebloggen # twitter # instagram

                  Kommentera

                  Working...
                  X