Meddelande

Minska
No announcement yet.

Sajt som fungerar - och inte fungerar.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sajt som fungerar - och inte fungerar.

En sajt jag är frekvent besökare av uppgraderade och flyttade sina system för ett tag sedan och sedan dess har det helt slutat fungera för mig. Jag får enbart upp den gamla sajten och länkar till exempelvis blogginlägg på nya sajten blir 404 för mig. Jag har kollat med min ISP som inte kunde hjälpa, jag har startat om min router i hopp om att nån fånig inställning någonstans ska hjälpa mig. Men icke.

Kör jag mitt WLAN hemma, via en bredbandsrouter (Zyxel, 460N) mot min ISP (Bredband2) så fungerar det inte. Stänger jag ner airporten och petar in iPhonen och kör mobiltbredband via Telia så räcker det med en simpel omladdning av sajten i Firefox för att den nya sidan ska dyka upp och då fungerar allt. Petar tillbaka Bredband2-anslutningen, laddar om - och så fungerar det inte.

Sidan det gäller är muss.se och hur den ser ut för mig ser ni i den bifogade filen, det är alltså den gamla sajten. Surfar ni in hos er kommer den säkerligen se ut på ett annat sätt.

Har vi några teorier om vad som kan vara galet? Någon inställning i routern som det ska petas med?
    Bifogade filer
    resebloggen # twitter # instagram

Är det en win-dator som har problemet så testa göra en flush dns (ipconfig /flushdns).

Hjälper inte det så kolla vilken IP du försöker ansluta mot med en traceroute. Hos mig visar den följande:

Tracing route to muss.se [195.74.38.18]
    http://gråimport.se

Kommentera

Jag kör Mac OSX SnowLeopard. Men sitter inte DNS-sakerna i routern?

När jag surfar in på 195.74.38.18 får jag bara "Välkommen till Binero Linux/Litespeed Cluster 02".

Kommentera

Guide för nslookup i Max OSX.

1. Launch the Network Utility.
        2. In the Network Utility window, click the Lookup tab.
        3. In the field under "Please enter an internet address to lookup", enter the domain name you are looking up.
        4. In the pop-up menu next to "Select the information to lookup:", select Default Information.
        5. Uncheck the checkbox next to Use "dig" in place of "nslookup".
        6. Click the Lookup button.
        7. This will show the IP address of the domain you entered and will also show what name-servers you are using to get the IP address.

Du ska få tillbaka ett ip-nummer och gissar att detta inte är 195.74.38.18, som det borde vara.
        Tjock och pratglad ironiker ifrån Falkenberg
        söker trevligt sällskap för matresa till USA!

Kommentera

Det låter som om den DNS-server du använder inte uppdaterats.
          Sök på t.ex. free fast dns servers och ta nån av dom istället.

Edit: Gjorde nu ett test med Namebench. Snabbaste dns-servrarna just nu är
          195.54.122.204
          213.115.226.2
          80.67.0.2
          Last edited by Danne V; 2011-08-14, 20:52.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Det här är vad jag får och den ip:n fick jag även när jag försökte pinga muss.se tidigare idag.
            Lookup har startat...

; <<>> DiG 9.6.0-APPLE-P2 <<>> muss.se +multiline +nocomments +nocmd +noquestion +nostats +search
            ;; global options: +cmd
            muss.se. 6153 IN A 193.202.110.24
            muss.se. 81753 IN NS ns02.one.com.
            muss.se. 81753 IN NS ns01.one.com.
            ns01.one.com. 47547 IN A 195.47.247.5
            ns02.one.com. 47547 IN A 91.198.169.5
            I routerns inställningar ska DNSn hanteras av min ISP, alltså borde det vara hos dem som det skiter sig? Läge att peta in de som Danne V tipsade om då med andra ord. Återkommer.

Kommentera

...och så fungerar det! Alldeles lysande, tack för hjälpen!

Sedan kan man ju börja undra varför DNSn från min ISP inte har uppdaterat sig.

Kommentera

Dryden skrev: Visa inlägg
                ...och så fungerar det! Alldeles lysande, tack för hjälpen!
                Da nada.
                Sedan kan man ju börja undra varför DNSn från min ISP inte har uppdaterat sig.
                Ja. Det är väl bara att portera den?

Allvarligt, så uppdaterar dom säkert sin DNS varje dygn eller nåt - i normala fall alltså. Men troligen har dom f.n. problem med den och använder en gammal databas eller nåt.

Jag brukar köra Namebench http://code.google.com/p/namebench/ några gånger om året för att hitta den för tillfället snabbaste namnservern. Har man - ovetande - suttit med en slö DNS innan, så kan det faktiskt bli en jäkla skillnad.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Kommentera

Jag kör Mac OSX SnowLeopard. Men sitter inte DNS-sakerna i routern?

När jag surfar in på 195.74.38.18 får jag bara "Välkommen till Binero Linux/Litespeed Cluster 02".
                  Jodå, men en direktkoppling är ju ett bättre test
                  Men det jag ville komma fram till är att du troligtvis går mot fel IP p.g.a. DNS-problem, vilket Danne också kom fram till. Fint att det löste sig
                  http://gråimport.se

Kommentera

Danne V skrev: Visa inlägg
                    Ja. Det är väl bara att portera den?
                    Vaddå, går det?
                    Danne V skrev: Visa inlägg
                    Jag brukar köra Namebench http://code.google.com/p/namebench/ några gånger om året för att hitta den för tillfället snabbaste namnservern. Har man - ovetande - suttit med en slö DNS innan, så kan det faktiskt bli en jäkla skillnad.
                    Tackar, ska hålla span på den.

Kommentera

Jaha, tillbaka på "ruta ett" även om jag löser problemet nu. Bytte router i förrgår och struntade i att ställa in några egna DNSr - och givetvis havererade allt igen. Så, är det läge att skylla på Bredband2? Det är ju några veckor sedan så det borde väl ha hunnit slå igenom hos dem? Eller cyklar jag?

Kommentera

Kan du inte bara gå in manuellt i din router och skriva in de tre DNSer som står givna ovan och sen köra på dom så är problemet löst...?

Eller är alla routrar numera så fiffiga att de bara har massa wizards och automatiska grejs... Det var länge sedan jag fipplade med en router. Jag vet att det gick till så tidigare. Men dessa saker kanske är annorlunda idag. Vad vet jag!? :-)
                        - Vad hette La Liga då det begav sig?
                        - Då Liga.

Kommentera

Kan det vara så att routern har glömt vilken DNS-server du ställde in?

Du kan antingen ställa in vilken DNS-server du vill använda i routern. Då går alla anrop genom routern, alltså först till 192.168.x.1 e.d. och sedan vidare till den inställda servern.

Ett adnra alternativ är att ställa in vilken server du vill använda lokalt på datorn. Då används samma DNS-server oavsett vilken anslutning du använder. Detta gör du i nätverksinställningarna.

Vad gäller val av DNS-server rekommenderar jag antingen Google eller OpenDNS. Både har bra rykte vad gäller svarstid och upptid. OpenDNS filtrerar anropen något. De stoppar phishing-försök och jag tror även att de har viss filtrering av vuxenmaterial som standard. Det senare kan dock stängas av genom att skaffa ett konto hos dem. Google filterar inte anropen.

OpenDNS:
                          208.67.222.222
                          208.67.220.220

Google:
                          8.8.8.8
                          8.8.4.4
                          (Enkelt att komma ihåg, eller hur? )

För övrigt, ett tips ad gäller att använda dig. Du kan ange vilken server du vill kolla mot för att felsöka. Jag vet inte hur detta funkar om du använder nätverksverktyget, men det är enkelt att göra i terminalen. Skriv @ följt av DNS-serverns IP-adress eller namn

Exempelvis
                          dig muss.se @8.8.8.8
                          för att söka via Google's publika DNS-servrar.

Detta funkar även för webhotells DNS-servrar, för att se att de returnerar rätt data.
                          dig muss.se @ns3.binero.se

Man kan även söka efter andra poster än A (A betyder IPv4-adress och är det som fortfarande oftast används för www-sidor) som exempelvis MX (används för e-post.)

dig mx muss.se

Eller alla poster:

dig any muss.se

Allt utom första exemplet är överkurs utifall att någon hittar den här tråden i framtiden och har nytta av det.
                          Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
                          Internklippning:
                          1) Snaggning av fångar.
                          2) Klippning frisörer emellan.

Kommentera

Tack för tipsen nikro! Routern har inte glömt vilka DNSr jag använde eftersom jag satte dit en helt ny router där dessa var nollade.

Som sagt, jag löste ju problemet nu direkt genom att helt enkelt byta ut till egenvalda DNSr.

Kommentera

Working...
                            X