Meddelande

Minska
No announcement yet.

Att ansluta till en dator/server kopplad till router??

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att ansluta till en dator/server kopplad till router??

Hej,

Jag försöker ansluta mig till min server hemma när jag är bortrest, servern är koppad till en router. Hur går man tillväga för att komma åt den via Remote Desktop?

Jag har hittat lite info här: http://support.microsoft.com/kb/326945 fast hittar ingen sådan html-fil enligt beskrivningen. Någon som vet?
    When the cat is away, the mice play!

Den där beskrivningen känns gammal.

Du ska i din router mappa ankommande anrop på port 3389 till din dators IP och port 3389.
    Hur man gör det är lite olika i alla routers.

Har du DHCP så är det enklast att tilldela din dator ett fast IP, annars riskerar det att sluta fungera om din dator får ett nytt IP från din router.

Om du inte lyckas så skriv vilken roter du har så kanske någon här kan hjälpa dig.

Överkurs:
    Port 3389 kan vara blockad från t ex företagsnätverk. Då kan man ändra "listening port" på din hemmadator till t ex 443 som brukar vara öppen. Sedan måste du i Remote desktop ange att porten ska vara 443 och inte 3389 som är default.
    Microsoft Certified Application Developer

Kommentera

Artikeln ovan gäller för Windows 2003 och är mer specifik för Terminal Services (för servers). Gör som clarkbones skriver, det heter troligtvis port forwarding i din router, plus se till så Remote Desktop eller TCP port 3389 är tillåten i brandväggen.
      http://gråimport.se

Kommentera

Tack för alla svar!
        @clarkbones: Jag har Netgear N150 Wireless Router WNR1000.
        Jag skulle vilja ansluta mig till Win Server 2003, även andra datorer i nätverket. I så fall är det samma port som skall öppnas för samtaliga datorer?! Jag ser i inställningar att man kan välja dator/ip-adress vilket jag gjort. Är det bara att skriva ip-adressen xxx.xxx.xxx.xxx:3389 och ansluta mig?

Kommentera

Om du har flera datorer som du vill komma åt så finns det två vägar att gå. Vi börjar med den enklaste:
          Du mappar port 3389 till din Win 2003 server. Du behöver inte skriva in ":3389" i remote desktop klienten eftersom den är default. När du loggat in remote på din Win 2003 server så kan du "hoppa vidare" inom ditt nätverk genom att i Windows 2003:s remote desktop klient ange datornamnet på din andra dator.
          Nackdelen är förstås att Windows 2003 servern måste vara igång för att du ska kunna komma åt de andra datorerna. En viss fördröjning lär det också bli, men det kan vara marginellt.

Den lite svårare vägen:
          Om du vill komma åt de andra datorerna inom ditt nätverk direkt så måste man se till att routern vet vilken dator som den ska skicka vidare ankommande anrop till.
          Du får då ändra listening port på respektive dator, t ex att dator A lyssnar på port 3999 och dator B på port 4000. Sedan mappar du i routern inkommande anrop på port 3999 till dator A och anrop på 4000 till dator B.
          Microsoft Certified Application Developer

Kommentera

Tusen tack för alla svar, nu fungerar det!

Kommentera

Working...
            X