Meddelande

Minska
No announcement yet.

Fortnox-brandvägg!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fortnox-brandvägg!

Hej!
    Jag har köpt mig en begagnad DFL-800 (d-link) som jag tänkte försöka använda till mitt nätverk!
    Problemet är att det inte går att få kontakt med den. Jag har följt alla anvisningar jag hittar, både med att ansluta datorn via Lan1-porten och (hur det nu går till) via serieport in på CLI.
    Alltså, trots att jag nollställer enheten med resetknappen på baksidan får jag inte kontakt med Lan1 och jag vet inte hur jag ska nå enheten med CLI.

Kan någon hjälpa mig att komma in i min DFL- 800?
    Tack på förhand!

Enligt deras User Manual är default management interface IP för DFL-800 192.168.1.1 och administratorkontot är admin/admin. Är det vad du har prövat med?

Kommentera

Jag har testat både fast ip 192.168.1.1, dynamiskt och förra ägarens IP men enheten kan inte kommunisera och datorn säger att det inte finns något anslutet. Jag har en annan firewall där dynamiskt ip fungerar så det är inget hårdvarufel utanför DFL-800.

Vet du hur man gör med serieporten? Jag har försökt med komandotolken för att hitta enheten via serieporten, men det kanske är fel?

Kommentera

Hyperterminal för serieport. Se till att du använder rätt inställningar, bör stå i manualen vad som är default efter reset.

Kommentera

Känner du att det tar emot när du trycker in resetknappen?
          Slocknar utrustningen då?
          I awake to see that no one is free,
          We're all fugitives,
          Look at the way we live.
          Down here, I cannot sleep from fear no.

Kommentera

Belenos skrev: Visa inlägg
            Jag har testat både fast ip 192.168.1.1, dynamiskt och förra ägarens IP men enheten kan inte kommunisera och datorn säger att det inte finns något anslutet. Jag har en annan firewall där dynamiskt ip fungerar så det är inget hårdvarufel utanför DFL-800.
            Okej, jag har ju semester och hjärnan kanske inte är inkopplad riktigt, men... "dynamiskt ip"? Inte sjutton sätter man insidan på sin brandvägg till en dynamisk IP-adress, väl? Pratar vi om samma sak här?

Bara så att vi säkert förstår varandra: Du har gjort Factory reset på din DFL-800. Då borde den alltså ha IP 192.168.1.1 på LANt. Sedan har du kopplat in en dator med IP 192.168.1.x (där x är mellan 2 och 254) och provat att surfa till http://192.168.1.1? Och det funkar inte? Hur är det med ping 192.168.1.1 från samma dator? Svarar den alls?

Kommentera

Oldtimer skrev: Visa inlägg
              Okej, jag har ju semester och hjärnan kanske inte är inkopplad riktigt, men... "dynamiskt ip"? Inte sjutton sätter man insidan på sin brandvägg till en dynamisk IP-adress, väl? Pratar vi om samma sak här?
              Jag tror han menar att han får en ip-adress av DHCP servern i brandväggen/routern. Därmed den "dynamiska ip-adressen"

- M
              Vad är värst? Att jag har fördomar om folk, eller att de hela tiden infriar dem?

Kommentera

Gladh skrev: Visa inlägg
                Jag tror han menar att han får en ip-adress av DHCP servern i brandväggen/routern. Därmed den "dynamiska ip-adressen"

- M
                Det var ju min första tanke också. Men eftersom han i så fall blandar äpplen (brandväggens IP) och päron (datorns IP), tänkte jag att det ändå är bäst att fråga. Det är ju inte säkert att brandväggens DHCP-server är enabled by default och då sitter hans dator antagligen med en APIPA-adress.

Alltid bäst att fråga om även det mest grundläggande.

Kommentera

Working...
                X