Meddelande

Minska
No announcement yet.

Varför så lång för att byta ISP?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför så lång för att byta ISP?

    Funderar på att byta internetleverantör. Har internet via telejacket, men inget fast telefonabonnemang utan IP-telefon.

    Efter lite koll gäller det tydligen att det tar 2-4 veckor att byta leverantör, dvs fr.o.m. den ena kopplar ur sig tills den nya kopplar in sig. Man blir alltså utan internet bortåt en månad.*

    Jag har frågat folk på olika supportställen varför det ska ta så lång tid av , men ingen har klarat att ge någon bra förklaring. För mig ter det sig nämligen obegripligt.

    Kan någon här förklara?


    * I och för sig klarar jag mig hjälplig genom att koppla upp mig via mobilen...
    Last edited by Danne V; 2011-07-19, 16:05.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    Ja, det är ju rätt så underligt. Det ända som behövs, det är ju ett par knapp tryckningar och så ska det vara klart. Och att den ena leverantören har lämnat plats för den nya som ska in. Det ska väl inte behöva ta 2-4 veckor. Låter ju rätt så otroligt.
    Alla har vi våra hjärnspöken: www.livohelvete.se - Firar 7 år på nätet.
    Komma i kontakt: info@livohelvete.se | Övrigt: Skicka ett PM för att nå mig här på Webforum.
    Jobbar på att få webbshopen klar. Förväntas vara klar till Januari 2012. | webbshop@livohelvete.se

    Kommentera


    • #3
      Det som tar tid skulle jag tro är att din gamla leverantör måste skicka någon till din telefonstation och koppla ur dig ur sin utrustning som sitter där, sen ska din nya leverantör skicka dit nån och koppla in dig i sin utrustning.

      DSL är en gammal teknik som är klumpig, de allra flesta sitter på teleledningar som Telia äger (eller Skanova heter det väl nu), och sen får de olika internetleverantörerna hyra plats i telias tele-stationer, platsen är begränsad så alla operatörer finns inte överallt, och din tele-ledning som går just hem till dig måste kopplas in i din leverantörs utrustning för att du ska komma åt internettjänsten.
      -Wix

      Kommentera


      • #4
        Men kan du inte begära någon form av portering? När jag jobbade på Telia rekommenderade vi blivande kunder att vi skulle göra en portering, då slipper man (oftast) glappet. Vad skillnaden rent "åka-ut-till-teleskåpet-och-skifta-nån-pryttel"-mässigt är vete tusan (för oss i butik var det ju faktiskt bara ett par knapptryckningar) men man slapp som sagt glappet på ett par veckor.
        resebloggen # twitter # instagram

        Kommentera


        • #5
          niklasw skrev: Visa inlägg
          Det som tar tid skulle jag tro är att din gamla leverantör måste skicka någon till din telefonstation och koppla ur dig ur sin utrustning som sitter där, sen ska din nya leverantör skicka dit nån och koppla in dig i sin utrustning.
          Njaee... det är knappast så enkelt. För om båda ISP får reda på bytesdatumet tre månader i förväg, så ska dom väl kunna boka in nedkoppling och uppkoppling samma dag, eller i vart fall med bara någon dags mellanrum.

          Det kan t.o.m. vara samma underleverantör som gör både ned- och uppkoppling.

          Så jag tror att det är något helt annat som ligger bakom den osannolikt långa tiden (troligen något administrativt tjafs). Och det är det jag undrar över.
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Kommentera


          • #6
            Fast det borde inte ta sån tid om det bara är administrativt. En portering för mobiltelefoni tar ju exempelvis inte så lång tid ens med administrationen inräknad.
            resebloggen # twitter # instagram

            Kommentera


            • #7
              Jag vet inte, det kanske spelar in att det inte rör ett egentligt fast telefonabonnemang som ditt ADSL sitter på men det här är vad jag menade med mitt första inlägg: http://sv.rilpedia.org/wiki/Portering_%28telefoni%29

              Säger ju dock inte så mycket om själva handhavandet i telestationen.
              resebloggen # twitter # instagram

              Kommentera


              • #8
                Dryden skrev: Visa inlägg
                Fast det borde inte ta sån tid om det bara är administrativt. En portering för mobiltelefoni tar ju exempelvis inte så lång tid ens med administrationen inräknad.
                Jo, jag misstänker att det alltså är en avsevärt mer komplicerad administrativ procedur, typ att ISPrna ska skyffla papper fram och tillbaka, eller att Post & Telestyrelsen har regler om att en ny ISP inte ens får ansöka om uppkoppling förrän den gamla ISP:n faktiskt kopplat ner.

                Att fysiskt koppla ned/upp i telestationen tar inte många minuter. Så det återstår ju liksom inget annat än just något administrativt.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

                Kommentera


                • #9
                  Jag tror inte heller den fysiska processen tar så lång tid. För många år sen skulle jag byta från Telia till BBB i samband med lägenhetsbyte. Jag hade gett datum 2 månader i förväg. Telia kopplade ur mig dagen innan flytt men det tog BBB 2 veckor att koppla in mig. När jag frågade varför sade de att de inte kunde påbörja sitt arbete förrän gamla leverantören kopplat ner. Varför det tog dem 2 veckor därefter har jag ingen aning om, troligtvis spelar en usel organisation in en del med.
                  http://gråimport.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är att planera och beställa den fysiska processen som tar överlägset längst tid. Telia är av kanske förståeliga skäl inte så superpigga på att koppla ur kunder så fort som möjligt. Sen är det så att många andra leverantörer har små organisationer och är långsamma med att skicka ut nån som ska göra jobbet. Jag har själv utfört såna upp- och nedkopplingar, det tar inte lång tid att utföra, men att det tar ett par veckor innan man har tid och resurser för att utföra det är inte ovanligt.
                    -Wix

                    Kommentera


                    • #11
                      sen att den gamla och nya leverantören på nåt sätt skulle synka med varandra sker i stort sett aldrig
                      -Wix

                      Kommentera


                      • #12
                        Fast som sagt, sker det en portering så ska ju slutkunden slippa ett längre glapp.
                        resebloggen # twitter # instagram

                        Kommentera


                        • #13
                          legis skrev: Visa inlägg
                          Jag tror inte heller den fysiska processen tar så lång tid. För många år sen skulle jag byta från Telia till BBB i samband med lägenhetsbyte. Jag hade gett datum 2 månader i förväg. Telia kopplade ur mig dagen innan flytt men det tog BBB 2 veckor att koppla in mig. När jag frågade varför sade de att de inte kunde påbörja sitt arbete förrän gamla leverantören kopplat ner. Varför det tog dem 2 veckor därefter har jag ingen aning om, troligtvis spelar en usel organisation in en del med.
                          Anledningen til latt det tog 2 veckor är troligtvis att Skanova/Telia inte klarrapporterade att nerkoppling på din gamla adress hade gjorts.

                          Jag har jobbat i 3 olika ADSL-leverantörers support och bå samtliga har det varit problem med att Skanova/Telia inte klarrapporterar bytet/nerkopplingen. Innan din nya leverantör får besked från Skanova om att nerkoppling har skett får de påbörja arbetet med att koppla in dig (skicka ut en snubbe med rätt kretskort i handen och sätta det på korrekt plats i telestationen).

                          Att det, i normala fall, tar 4-6 veckor att byte ADSL-leverantör beror på att både din gamla och nya leverantör måste samordna teknikerbeställningen från respektive underleverantör (Telia använder Skanovas tekniker, de flesta andra bolag har sitt eget folk, men det finns även teleinstallatörer som hyrs in på behovsbas). Detta gäller dock endast vid en portering. Vid en total uppsägning så är det normalt att man helt enkelt "släcker ner" linan på uppsägnignsdatumet (oftast några dagar innan dess t.o.m.) och sedan helt enkelt låter utrustningen sitta kvar i telestationen. Om en utrustning som inte tillhör din nya leverantör finns installerad i telestationen då de skal linstallera sin utrustning så måste de beställa en s.k. nertagning från Skanova. När Skanova får in en sådan order så skickar de en beställning om avinstallation till den leverantören som utrustningen tillhör. Denna leverantör har i sin tur ungefär 1 vecka på sig att kontrollera om utrustningen finns på plats eller inte oc hsedna 1-2 veckor på sig att faktiskt plocka bort utrustningen.
                          Sedan så måste man, enligt PTS, alltid får en "ångertid" på uppsägningen, d.v.s. om man vill upphäva sin uppsägning och vara kvar hos sin gamla leverantör.



                          Oj, det blev mycket text där, men jag tror jag täckte det mesta.
                          ~~~ www.fumei.net ~~~

                          Kommentera


                          • #14
                            Dryden skrev: Visa inlägg
                            Fast som sagt, sker det en portering så ska ju slutkunden slippa ett längre glapp.
                            Det är väl fjärde gången du skriver det. Tror folk börjar fatta nu.

                            Som jag skrev, så har jag alltså ingen fast telefon utan IP-telefon. Det finns alltså inget att portera.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                            Våga Vägra
                            FaceBook

                            Kommentera


                            • #15
                              SilvioF skrev: Visa inlägg
                              Innan din nya leverantör får besked från Skanova om att nerkoppling har skett får de påbörja arbetet med att koppla in dig
                              Du menar väl "får de INTE påbörja...", va?

                              SilvioF skrev: Visa inlägg
                              Att det, i normala fall, tar 4-6 veckor att byte ADSL-leverantör beror på att både din gamla och nya leverantör måste samordna teknikerbeställningen från respektive underleverantör (Telia använder Skanovas tekniker, de flesta andra bolag har sitt eget folk, men det finns även teleinstallatörer som hyrs in på behovsbas). Detta gäller dock endast vid en portering. Vid en total uppsägning så är det normalt att man helt enkelt "släcker ner" linan på uppsägnignsdatumet (oftast några dagar innan dess t.o.m.) och sedan helt enkelt låter utrustningen sitta kvar i telestationen. Om en utrustning som inte tillhör din nya leverantör finns installerad i telestationen då de skal linstallera sin utrustning så måste de beställa en s.k. nertagning från Skanova. När Skanova får in en sådan order så skickar de en beställning om avinstallation till den leverantören som utrustningen tillhör. Denna leverantör har i sin tur ungefär 1 vecka på sig att kontrollera om utrustningen finns på plats eller inte oc hsedna 1-2 veckor på sig att faktiskt plocka bort utrustningen.
                              niklasw skrev: Visa inlägg
                              Det är att planera och beställa den fysiska processen som tar överlägset längst tid. Telia är av kanske förståeliga skäl inte så superpigga på att koppla ur kunder så fort som möjligt. Sen är det så att många andra leverantörer har små organisationer och är långsamma med att skicka ut nån som ska göra jobbet. Jag har själv utfört såna upp- och nedkopplingar, det tar inte lång tid att utföra, men att det tar ett par veckor innan man har tid och resurser för att utföra det är inte ovanligt.
                              niklasw skrev: Visa inlägg
                              sen att den gamla och nya leverantören på nåt sätt skulle synka med varandra sker i stort sett aldrig
                              Om det är på det sättet, vilket jag inte alls tvivlar på, så är det ju en otrolig inkompetens och likgiltighet.

                              Påminner om den där idioten som var chef för Bilprovningen, vad han nu hette. Trots att han visste exakt hur många fordon som fanns i Sverige, var dom fanns och när dom skulle besiktas, så lyckades han haverera hela systemet.
                              Last edited by Danne V; 2011-08-13, 10:40.
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                              Våga Vägra
                              FaceBook

                              Kommentera

                              Working...
                              X