Meddelande

Minska
No announcement yet.

Router, mobilt bredband och prioritet av anslutingar i Windows7

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Router, mobilt bredband och prioritet av anslutingar i Windows7

Tja,

Har en router hemma, som är kopplad till ett modem. Har även en usb-dongle med mobilt bredband som jag kör när internet ligger nere, som i skrivande stund har det varit nere i ca 2 veckor.

Problemet är att om jag är ansluten till routern så fungerar inte det mobila nätet, jag får bara felmeddelande att jag inte är ansluten, eftersom det vanliga nätet ligger nere.

Kör Windows7 Professional, går det att ställa in prioritet, så att det mobila nätet alltid prioriteras, om den är ansluten? Jag och grannen ingår i samma nätverk och just nu kan vi inte dela filer osv. eftersom jag måste ha kabeln urdragen när det mobila är anslutet.

Förslag?
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------
    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst".

Hittade den här:
    http://hardforum.com/showpost.php?p=...95&postcount=3

Mina anslutningar är i ordningen: (uppifrån och ner)
    - Mobile Broadband Connection 3
    - Local Area Connection
    - Wireless Network Connection
    - [Remote Access Connections]

Skype hoppade igång och där är jag online, men jag kan inte surfa eller skicka mail.

Vad kan vara fel?
    //Micke Andersson
    Hemsida | Kontakta
    ----------------------

Kommentera

Men varför vill du prioritera den mobila anslutning, vill du alltid använda den oavsett om din vanliga internetuppkoppling fungerar eller ej?

Varför fungerar internetuppkopplingen (ADSL?) så dåligt, bor du långt ut på landet med luftledningar?
      -Wix

Kommentera

Som det står under "Location" här bredvid så bor jag ute i djungeln på en ö (Mindoro Oriental, Filippinerna) mitt i sydkinesiska sjön, så inte så mycket luftledningar här.. Nu har vi sagt upp ADSL abonnemanget för att det inte har fungerat på så länge.

Kommer därför alltid att köra det mobila. Problemet kvarstår dock, anslutningen bryts när jag stoppar i sladden, trots att prioordningen är rätt inställd.

Nätverket mellan mig och grannen kommer alltid att finnas där. Vad jag kan komma på är kanske att sätta DNS'er osv till 0.0.0.0 så kanske det hoppar igång.

Är på semester nu så kan inte kolla, får kolla på Söndag när jag kommer hem igen.
        //Micke Andersson
        Hemsida | Kontakta
        ----------------------

Kommentera

Har ingen koll på prios på nätverksanslutningar, men har märkt att när IM klienter såsom Skype funkar, men inte mycket annat så beror det på DNS fel. Hade ofta problem med att min ISPs DNS servrar låg nere så jag bytte till Googles:

8.8.8.8
          8.8.4.4

Oftast kan du inte sätta DNS i routern om du kör DHCP från din ISP, men inga problem att köra DHCP lokalt i datorn med manuella DNS servrar.

Kommentera

I mitt fall finns det inte ens någon kabel i WAN-porten på min router. Därför tycker jag att prioritetsinställningarna bör fungera så som jag angett dom. Konstigt det här...
            //Micke Andersson
            Hemsida | Kontakta
            ----------------------

Kommentera

Om du nu inte använder wan porten på routern ändå längre borde ju kunna ställa om dhcp servern på routern så den inte delar ut någon defaultgateway.

För om din dator bara har en gateway via 3g borde ju den användas.

Och om det inte går borde ju kunna strunta i dhcp i ditt och grannes nät, och sätta fasta adreser utan gateways, då skall ju all trafik utanför det nätet gå mot den gateway du fått via 3g.

Och dubbelkolla så att ipadressen du får från 3g inte ligger i samma nät som era interna.

Det förekommer på vissa ställen att man inte får publika adresser utan svarta av mobilnätet, hur det är hos dig vet jag naturligtvis inte.

Men om det skulle vara så att ni får svarta som ligger inom samma nät får ni nog byta i er router.

(annars är väl "rätt" lösning om ni skall forsätta köra med 3g att skaffa en router som kör 3g på wav sidan", dvs att din dator bara har en anslutning, Och routern gör precis det, routar....

/pebi
              Last edited by pebi; 2011-05-26, 15:21.

Kommentera

Planen är att vi är ihopkopplade via min router. Att ha DHCP igång är givetvis inget krav, kanske snarare bättre om vi inte kör DHCP, så kan våra utdelningar alltid vara dom samma. Ska prova när jag kommer hem, den här veckan är jag ute på äventyr... Sista slängen av den superstora tyfonen drog förbi oss idag, kom 120mm regn på en dryg kvart, fan det sjukaste jag sett... så det kan gå...
                //Micke Andersson
                Hemsida | Kontakta
                ----------------------

Kommentera

Blir tokig på det... För ett tag sen började det fungera som det ska då jag är ansluten till min router via wiFi. Skitbra.. Men provade precis att stoppa in kabeln för att få lite högre hastighet mellan min dator och min NAS (Dator, NAS och Routern har Gigabit-kort).

Men då slutade internet att fungera igen.

Kollade lite mer på inställningarna och insåg att min default-gateway för det trådbundna nätverkskortet var ipadressen till min router. Tog bort gateway helt och pang så började allt att fungera (jag som inte läst ordentligt vad som står i ovanstående inlägg...).

Nu till en fråga, i nuläget är DHCP avstängd i routern. Finns det något sätt att ha det påslaget fast "tvinga" routern att inte dela ut en gateway, alt. spärra så att datorn inte tar emot någon?

Eller är det "omöjligt" att ordna?
                  //Micke Andersson
                  Hemsida | Kontakta
                  ----------------------

Kommentera

Det är antingen på eller av. Däremot kan du ju på klienten ställa in ett fast IP och således inte använda dhcp där.
                    http://gråimport.se

Kommentera

Ja såklart, vilket satans jävla jon jag är som inte tänkte på det... Tack.
                      //Micke Andersson
                      Hemsida | Kontakta
                      ----------------------

Kommentera

Nja, du kan köra med dhcp, men strunta i default gateway. Däremot vete sjutton om det går på en enkel bredbandsrouter

Kommentera

Har inte orkat kolla på min router, en Netgear WNR3500. Det fungerar nu iaf. DHCP är igång men datorn har fast ip. Så allt frid och fröjd.
                          //Micke Andersson
                          Hemsida | Kontakta
                          ----------------------

Kommentera

Working...
                          X