Meddelande

Minska
No announcement yet.

Begränsningar i nätverkstrafiken enligt cat 5?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Begränsningar i nätverkstrafiken enligt cat 5?

Om man kopplar med Cat 5 nätverkskabel från NAS hårddisken till trådlös switch med N-tekniken, begränsas hastigheten till 100 MB/s om någon datorn
    kopplas trådlöst till NAS hårddisken? Även datorns trådlösa adapter har N-tekniken.

Gissar på att det trådlösa sätter gränsen, inte kabeln.

Sällan man kommer upp i 100Mbs över trådlöst.
    So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Är det cat5e eller cat5 du kör med?

Är det cat5 så är det lite oklart med bandbreddsbegränsningar, finns många dåliga cat5kablar som inte klarar 100 Mbps. Är det cat5e så har jag svårt att se att den skulle begränsa hastigheten då cat5e klarar Gbps.
      -Wix

Kommentera

Som jag fattat det är cat5 kapabla att köra 100Mbps men att många även klarar samma som en cat5e (alltså 1Gbps) bara det att de inte är certifierade att tillhöra cat5e specifikationen. Rent teoretiskt om man ser till specifikationer och inte till tillverkningsfel eller slitagefel.

Kommentera

saker du bör kolla upp, Hur mycket klarar NASen av att leverera ut på ethernet? Med vilken hastighet klarar din switch av att switcha packet mellan LAN och WLAN? Dessa två kommer troligen att sätta begränsningarna långt innan du behöver gå upp på gigabit snöre.

\ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

Kommentera

en cat5esladd kostar inte många kronor. Cat5 har jag bara dåliga erfarenheter av. Men som andra sagt här så är det troligtvis inte kabeln som är ditt problem. Försök kolla throughput på din switch till exempel, skicka en fil mellan två datorer via switchen och se vad du kommer upp i för hastigheter
            -Wix

Kommentera

Working...
            X